عباس ثابتی راد: هفدهم اسفند ماه سال89 جنوب شهر رونقی دوباره یافت. پس از آنکه پادگان قلعه مرغی به تملک شهرداری در آمد و شهردار تهران نیز اعلام کرد که در این محدوده از شهر قصد ساخت بوستانی بزرگ را دارد، شاید کمتر کسی باور می‌کرد که خیلی زود تمام شهر نگاهش به جنوب شهر برگردد و بوستان ولایت نمادی نو باشد برای پایتخت.

شهرداری - فعالیتها

زمانی که مقام معظم رهبری برای غرس نهال به این بوستان در دست احداث رفتند، وعده‌ای نو جلوه کرد تا بار دیگر مدیریت شهری در آزمونی نو خود را بیازماید؛ آزمونی که رهبر معظم‌انقلاب نیز بر آن مهر تأیید زدند و احداث پارک ولایت تا خردادماه را هدیه‌ای دانستند به مردم جنوب شهر.

پس از آن همه چیز شروع شد. بیش از 2 هزار کارگر به‌صورت شبانه‌روزی برای آماده کردن 60 هکتار از پادگان قلعه مرغی به پارک، فعالیتشان را آغاز کردند. شهردار تهران نیز هر هفته چند نوبت به بوستان در دست احداث ولایت سرک می‌کشید تا از نزدیک مراحل پیشرفت کار را به دقت بررسی کند. همه تلاشی را آغاز کردند که قرار بود 65 روز بعد به ثمر بنشیند. در واقع ماراتنی تازه در شهر آغاز شده بود؛ ماراتنی نفسگیر برای ساخت بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی در جنوب تهران. شاید حضور مقام‌معظم رهبری در احداث این مجموعه نوعی حس مسئولیت بیشتری را در مسئولان بیدار کرده بود. هر چه بود، تمامی شهر برای ساخت مجموعه‌ای عظیم به پاخاست و هم‌اکنون پس از گذشت تقریبا یک ماه از آن‌روز مروری بر اقدامات انجام شده داریم. بوستان ولایت قرار است در کمتر از 45 روز دیگر به بهره‌برداری برسد. آیا مدیریت شهری در این آزمون موفق خواهد شد؟
شهردار تهران هر هفته چندین بار برای بازدید از پروژه بوستان ولایت در محله قلعه مرغی حاضر می‌شود تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های انجام شده قرار گیرد. در یکی از این دیدارهای مداوم، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مجموعه قلعه مرغی از پروژه احداث بوستان ولایت بازدید و بر بهره برداری از این طرح بزرگ در خرداد ماه جاری تأکید کرد.

در این دیدار و در حاشیه بازدید از ساختمان‌ها و فضاهای موجود در پادگان قلعه مرغی، محمد باقر قالیباف گفت: احیا و بازسازی ساختمان‌ها برای استفاده فرهنگی، ورزشی مردم جنوب تهران ضروری است و این بوستان باید به فضاهای متناسب فرهنگی، ورزشی تجهیز شود.

قالیباف از به‌کارگیری دیدگاه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در تمامی مراحل طراحی و اجرای این بوستان خبر داد و افزود: طبق زمان‌بندی، بوستان ولایت برای استفاده عموم در خردادماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با تأکید بر کیفیت عملیات عمرانی این طرح یادآور شد: درست است که سرعت اجرای کار بالاست ولی ساخت این بوستان با کیفیت بسیار زیاد انجام خواهد شد و ما کار را با دقت و کیفیت به شهروندان تهرانی تحویل خواهیم داد. معاونت فنی و عمرانی بر کیفیت اقدامات انجام شده نظارت خواهد کرد.

شهردار تهران همچنین ضمن بازدید از ضلع شمالی پادگان قلعه مرغی، فضای آن را برای احداث بوستان بانوان و مجموعه شهربانو مناسب دانست و افزود: با ساخت این مجموعه و شهر کودکان و فضاهای فرهنگی و ورزشی در ضلع جنوبی، سرانه‌های فرهنگی و ورزشی جنوب تهران تغییر چشمگیری خواهد کرد.

اقدامی جهادی و شبانه روزی

اگرچه معاونت خدمات شهری به‌عنوان مسئول مستقیم این پروژه معرفی شده بود، اما سایر معاونت‌های شهرداری نیز به نوبه‌خود در این طرح فعال هستند. معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز در بازدید از مجموعه در دست احداث بوستان ولایت گفت: اجرای عملیات احداث این بوستان به‌صورت شبانه روزی و جهادی با حضور همه معاونت‌های اجرایی شهرداری تهران انجام می‌شود.

عیسی شریفی با حضور در بوستان ولایت عملیات احداث این بوستان را جهادی و شبانه‌‌روزی خواند و گفت: به‌دلیل اهمیت موضوع و فرصت کوتاه برای احداث این بوستان مهم، این پروژه از پروژه‌های مهم و ماندگار شهرداری تهران قلمداد می‌شود.
وی حضور معاونت‌های خدمات شهری، عمرانی، شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی را به‌دلیل اهمیت مسئله لازم دانست ولی مسئولیت اصلی اجرای طرح پارک را متوجه معاونت خدمات شهری به مدیریت دکتر کلخورانی دانست.

شریفی احیای سالن ورزشی، سرای محله و نمازخانه و سالن آمفی‌تئاتر را از مسئولیت‌های شهرداری منطقه19 دانست و افزود: به‌دلیل محلی بودن ضلع جنوبی پادگان قلعه مرغی فضاهای متروک داخل پادگان برای احداث بناهای فرهنگی و ورزشی محله خانی‌آبادنو در اختیار منطقه19 قرار می‌گیرد تا کاستی این فضاها در محله خانی آباد نو جبران شود. معاون شهردار تهران با اعلام پایان طراحی پارک گفت: حال که طرح‌ها آماده و مورد تأیید قرار گرفته لازم است به‌صورت جهادی نسبت به احداث این بوستان اقدام شود تا طبق برنامه زمان بندی شده در روز سوم خرداد فاز اول این پارک به شهروندان عزیز تحویل شود.

بزرگ‌ترین مجموعه شهربانو

رئیس ستاد توانمند‌سازی‌ بانوان، افزایش فضاهای اختصاصی بانوان و ایجاد فرصت برای توانمندسازی آنان را از سیاست شهرداری تهران دانست و گفت: حال که با حمایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های شهردار تهران فضای بسیار مطلوبی برای افزایش سرانه‌های شهر تهران پدید آمده، همه توان خود را برای ساخت بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه شهری بانوان در مجموعه بوستان ولایت به کار می‌گیریم.

زهرا مشیر با حضور در پادگان قلعه مرغی از ایجاد فرصت‌هایی برای افزایش توانمندی‌های زنان ابراز خشنودی کرد و خواستار تسریع در ساخت این مجموعه شد.

زهرا مشیر افزایش فضاهای اختصاصی بانوان و ایجاد فرصت برای توانمندسازی آنان را از سیاست شهرداری تهران دانست و افزود: این فرصت بسیار مناسبی برای توسعه جنوب است که ما با ایجاد فضایی ویژه برای بانوان این توسعه را در بخش توانمندسازی زنان افزایش خواهیم داد.

مشیر تأکید کرد: فاز اول مجموعه شهربانو و بوستان بانوان همزمان با فاز اول بوستان ولایت طراحی و تا پایان سال اجرا خواهد شد.

مجموعه فضاهای فرهنگی، ورزشی

از سوی دیگر شهردار منطقه19 نیز اعلام کرد که همزمان با احداث بوستان ولایت، مجموعه فضاهای فرهنگی، ورزشی در این بوستان برای استفاده شهروندان محله خانی آباد نو ایجاد می‌شود.

عبادالله فتح‌اللهی، شهردار منطقه با اعلام این خبر گفت: جنوب پادگان قلعه مرغی دارای فضاهای بزرگ و کوچکی است که می‌توان با تغییر کاربری و تعمیر و تجهیز، آنها را به فضاهای فرهنگی و ورزشی محله خانی آباد نو که چسبیده به پادگان است تبدیل کرد. وی ایجاد چنین فرصتی را برای محله خانی آبادنو بسیار مغتنم دانست و افزود: این محله قدیمی به‌دلیل تراکم جمعیت و سال‌ها همجواری با پادگان فضای بزرگ فرهنگی و ورزشی نداشت. حال که الحاق پادگان به محله فرصتی را برای بهبود وضعیت فرهنگی و ورزشی آن ایجاد کرده است در سال90 یک مجموعه ورزشی سالنی، سالن آمفی تئاتر و سینمای محلی و سرای محله را در بافت بوستان ولایت برای استفاده اهالی خانی‌آباد نو ایجاد خواهیم کرد.

مهندس فتح‌اللهی میزان این فضا را یک هکتار اعلام کرد و گفت: با ایجاد این مراکز محله خانی‌آبادنو از لحاظ برخورداری از فضاهای فرهنگی غنی خواهد شد. براساس این گزارش با احداث فاز اول بوستان ولایت، شهرداری منطقه19 فضاهای ورزشی و فرهنگی پادگان قلعه مرغی را بازسازی و بهسازی و همزمان با افتتاح بوستان به اهالی منطقه تقدیم خواهد کرد.

عبادالله فتح‌اللهی با اشاره به احداث مجموعه شهربانو در بوستان ولایت افزود: ضلع شمال شرقی بوستان ولایت به شهر ویژه بانوان اختصاص یافته و 20‌کاربری برای آن اعلام شد که اکثر آنها با تأیید دکتر ایازی توسط شهرداری منطقه19 به اجرا درخواهد آمد.وی به احیا و ایجاد 3 زون ورزشی فراغتی، فرهنگی اجتماعی و هنری در مجموعه شهربانواشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه با فضاهای قبلی ایجاد شده برای بانوان در شهر تهران متفاوت خواهد بود چراکه در این شهر بیشتر برنامه‌های تدارک دیده شده با موضوعات سرگرمی و فراغتی، هنری و زیبایی شناسی، ورزشی و هیجانی و اجتماعی و مذهبی خواهد بود که از این حیث منحصر به فرد است.

شهردار منطقه، زیر بنای این مجموعه را در حدود 20هکتار اعلام کرد و گفت: ایجاد این شهر از اقدامات بسیار مهم شهرداری تهران برای شادی و نشاط بانوان به‌خصوص مادران و دختران است تا در فضایی مجزا با آرامش و راحتی به تفریحات و سرگرمی‌های مورد علاقه خود بپردازند. معبری به طول 15متر در اطراف بوستان ولایت به‌منظور دسترسی اهالی منطقه19 به بوستان ولایت احداث خواهد شد.

شهردار منطقه19 با اعلام این خبر افزود: سال‌هاست که با وجود پادگان قلعه مرغی شمال منطقه 19 در بن‌بست افتاده و عملا ورود و خروج منطقه از آن امکان پذیر نبود. با احداث بوستان ولایت آرزوی دیرینه مردم برای تردد آسان از شمال منطقه میسر خواهد شد.

فتح‌اللهی درباره طرح دسترسی بوستان ولایت گفت: در جلسه‌ای با حضور دکتر معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و با تأیید شهردار تهران مقرر شد لاین کندرو دسترسی در اطراف بوستان ولایت به عرض 15متر ایجاد شود تا دسترسی شهروندان به شمال منطقه میسر شود. وی افزود: همچنین در اطراف این معبر به طول 30متر از گونه‌های مختلف گیاهی قابل جابه‌جایی به‌منظور پیش‌بینی افزایش طول معبر در آینده ایجاد می‌شود.

شهردار منطقه19 حجم این پروژه را بیش از 10هزارمتر مربع خواند و اظهار داشت: این دسترسی در رینگی به محیط بوستان ولایت به‌طول 7 کیلومتر و به عرض 15متر مربع احداث خواهد شد. براساس این گزارش این معبر همزمان با بوستان ولایت به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 131812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز