زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و بر این اساس، نمی‌توان بدون توجه به نقش زنان برای برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ‌زیست شهری اقدام کرد.

مادر

رئیس امور بانوان شهرداری منطقه ۱۱ معتقد است: «ساماندهی امور زنان در شهر به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی زندگی شهری در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. به همین خاطر، اداره امور بانوان شهرداری در مناطق ۲۲ گانه پایتخت مسئولیت برنامه‌ریزی در این بخش را برعهده دارند و می‌کوشند تا با برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی، بسترهای اشتغال و ارتقای کیفیت زندگی زنان را فراهم کنند.»
«فیروزه خزایی کوهپر» با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی سامانه‌های امور زنان در منطقه با هدف شناسایی ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و نیازهای زنان، از شروع این کار در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «در بخش زنان سرپرست خانوار سال‌های سال بود که در منطقه اقدامی صورت نگرفته نبود و بانک اطلاعاتی منطقه به‌روز نبود. با به‌روزرسانی این سامانه مشخص شد ۱۰۰۲ زن خودسرپرست خانوار در منطقه داریم که نیازمند برنامه‌های حمایتی شهرداری هستند. به همین منظور در گام نخست کوشیدیم تا با راه‌اندازی مرکز توانمندسازی و مهارت‌آموزی کوثر در منطقه ۱۱ و در محله آگاهی، بستر حمایت از زنان را در این منطقه فراهم کنیم.»
او با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز توانمندسازی و مهارت‌آموزی کوثر زمینه اشتغال و درآمدزایی زنان در منطقه فراهم می‌شود، اظهار می‌دارد: «با راه‌اندازی این مرکز در محله آگاهی، محله‌های همجوار منطقه هم از مزایای این مجموعه بهره‌مند می‌شوند.»
خزایی کوهپر در ادامه با اشاره به زنان و دختران توانمند منطقه در رشته‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی می‌گوید: «منطقه ۱۱ تنها منطقه تهران است که جمعیت زنان آن از داشتن مجموعه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهربانو محروم است. با تلاش‌های صورت‌گرفته می‌کوشیم تا پایان امسال شهربانوی منطقه ۱۱ که در برگیرنده فضاهای ورزشی و تفریحی و فرهنگی است در یکی از محله‌های جنوبی منطقه راه‌اندازی شود.»
یکی دیگر از خبرهای خوب رئیس امور بانوان منطقه ۱۱ در آستانه روز زن، اجرای طرح ارتقای امنیت زنان در محله‌های منطقه ۱۱ است. او در این‌باره می‌گوید: «برای ارتقای امنیت حضور زنان و خانواده‌ها در شهر، نقاط ناایمن و بی‌دفاع شهری در محله‌های مرکزی شهر تهران شناسایی و بهسازی می‌شوند. این کار در امتداد تحقق شعار «تهران؛ شهری برای همه» صورت می‌گیرد ودرصددیم فضای کالبدی منطقه را برای همه گروه‌ها به‌ویژه زنان و کودکان ایمن کنیم تا با آرامش خاطر بتوانند ضمن حضور در شهر، فعالیت‌های اجتماعی خود را پیش ببرند.»
 به گفته او، برای راهبری و انجام هماهنگی میان واحدهای مسئول در اجرای طرح، شورای اجرایی به تفکیک نواحی ۴گانه با حضور مدیران ناحیه، دبیران شورایاری و مدیران محلات، بانوان فعال محله و کارشناسان کلانتری‌های محدوده‌های مورد بررسی، با هدف شناسایی، ارزیابی، ارائه راهکار و رفع فضاهای ناامن و بی‌دفاع، تشکیل می‌شود. خزایی می‌گوید: «در این طرح روشنایی معابر، گذرهای خلوت، فرم فضا، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی و... از جمله شاخص‌های شناسایی‌شده در ایجاد ناامنی است که ضمن تعامل با معتمدان محلات، دفاتر توسعه محلی، افراد صاحب‌نظر و متخصصان استخراج می‌شود و جانمایی نقاط ناامن در نقشه GIS انجام می‌گیرد.»
رئیس اداره امور بانوان منطقه ۱۱ با بیان اینکه پس از تأیید نهایی نقاط ناایمن و فضاهای بی‌دفاع شهری، فاز عملیاتی اجرای طرح در ۲ مرحله انجام می‌شود، می‌افزاید: ‌ «در مرحله اول، فضاهای ناامن شناسایی‌شده در حیطه وظایف معمول معاونت‌های تخصصی، بهسازی و رفع می‌شود و در مرحله دوم، ضمن شناسایی گروه‌های ذی‌نفع و ایده‌پرداز، با حضور تسهیلگران اجتماعی و مشارکت ساکنان محله‌ها و نظرسنجی از بانوان، اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت زنان محقق خواهد شد.»

کد خبر 582089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha