دومین تابستان کرونایی از راه رسیده است. سال قبل بسیاری از برنامه‌های تابستانه منطقه ۱۹ به دلیل کرونا برگزار نشدند

گذر شادی

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   اما امسال به جای حذف برنامه‌ها، آنها را با راهکارهایی مثل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری در محیط‌های باز اجرا می‌کنند. مجموعه شهربانوی بوستان ولایت به‌عنوان یکی از اماکن مهم فرهنگی تفریحی منطقه ۱۹ برنامه‌های متنوع تابستانه را برای بانوان، کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند که در این گزارش بیشتر با جزئیات آن آشنا می‌شویم.  

بعد از تعطیلی‌های وقت و بی‌وقت کرونایی حالا با فرا رسیدن فصل تابستان فضای سوت و کور و خالی از جمعیت شهربانو به گذر شادی و نشاط تبدیل شده است. از کارگاه‌های آموزشی هنری و فرهنگی تا غرفه‌های سرگرمی کودکان در اینجا دایر شده و بانوان، کودکان و نوجوانان نه تنها از منطقه ۱۹، بلکه از مناطق همجوار برای استفاده از خدمات تابستانه شهربانو به بوستان ولایت می‌آیند. مدیر مرکز شهربانو با اشاره به اینکه این طرح با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت و ایجاد حس همدلی و نشاط شهروندان در گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به اجرا درآمده است، می‌گوید: «در حوزه کودکان با دعوت از گروه‌های شغلی مختلف لباس و ابزار مشاغلی مانند پزشکی، مهندسی، مکانیکی، آتش‌نشانی، پرستاری و... فراهم می‌شود و کودکان در هریک از جلساتی که روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار می‌شود ضمن آشنایی با ویژگی‌های هریک از مشاغل، استعدادها و علاقه‌مندی خود را نیز می‌شناسند.»

«گذر شادی» در بوستان ولایت
عاطفه خدارتی/ مدیر مرکز شهربانو
  • آموزش عملی کاشت گل و گیاهان

آموزش عملی کاشت و نگهداری از گل‌ها و گیاهان دیگر برنامه‌ای است که با هدف افزایش خلاقیت در کودکان به اجرا در آمده است که «عاطفه خدارتی» با اشاره به آن می‌گوید: «با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی کودکان امروزی، به‌خصوص در بحران کرونا، شرکت در چنین برنامه‌ای خالی از لطف نیست. این برنامه در قالب آموزش عملی کاشت و نگهداری از گل‌ها و گیاهان روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲ در مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۹ و مزرعه کودک اجرا می‌شود.» امکانات تفریحی جدید(سرسره بادی و ترامپولین) هم برای کودکان و نوجوانان حاضر در مجموعه فراهم شده که خدارتی با اشاره به آنها می‌گوید: «علاقه‌مندان برای استفاده از این خدمات و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۵۵۴۶۰۱۰۸ و ۵۵۴۶۰۱۱۶ تماس بگیرند یا از ساعت ۸ تا ۱۹ به انتهای بزرگراه نواب، ضلع شمال شرقی بوستان بزرگ ولایت، بزرگراه شهید چراغی، بزرگراه جوانه، مجموعه شهربانو منطقه ۱۹ مراجعه کنند.»

«گذر شادی» در بوستان ولایت

  • از اوریگامی و ایروبیک تا خوداشتغالی

در این گذر شادی انواع کلاس‌های آموزشی فرهنگی و هنری با عنوان نقاشی، موسیقی، تابلوسازی، اوریگامی، روبان‌دوزی، شمع‌سازی، گلدوزی، خطاطی و... برگزار می‌شود و دوچرخه‌سواری، کلاس‌های ورزشی ایروبیک، اسکیت، بسکتبال، فوتبال هم در زمین چمن مصنوعی بوستان فعال است.» خدارتی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها با هدف ترغیب شهروندان به انجام ورزش، ارتقای سطح سلامت و شادابی بانوان به اجرا در آمده است، می‌گوید: «حمایت از بانوان کارآفرین و تولیدکنندگان صنایع‌دستی بخش مهم مربوط به بزرگسالان است. در برنامه‌های مناسبتی از ظرفیت کارآفرینان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی برای برگزاری ایستگاه‌های خوداشتغالی و کارگاه‌های آموزشی استفاده می‌شود.»

  • مبارزه با افسردگی و اضطراب

 ورزش صبحگاهی این مجموعه روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۸ تا ۹ و مزرعه خانواده و سبزیکاری بانوان موضوعات دیگری هستند که مدیر مجموعه شهربانو با اشاره به آنها می‌گوید: «این فعالیت‌ها در فضای باز بوستان با رعایت پروتکل‌ها اجرا می‌شود و خوشبختانه تاکنون با استقبال خوب شهروندان همراه بوده است.» خدارتی ارتقای سلامت جسمی و روحی بانوان، افزایش شور و اشتیاق، کاهش افسردگی و اضطراب به‌خصوص در شرایط سخت کرونایی را دلیل مهمی برای برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی می‌داند و می‌گوید: «مشاوره رایگان، کارگاه‌های تسهیل مشکلات زندگی و آرامش روانی، حال خوب، خلق زندگی مؤثر با دوره شخصیت‌شناسی یونگ و... از جمله کلاس‌های روان‌شناسی است که روزهای مختلف هفته در شهربانو برگزار می‌شود.»

درخواست شهروندان

«گذر شادی» در بوستان ولایت
«فاطمه قدردان» یکی از بانوان حاضر در شهربانو
  • اطلاع‌رسانی ضعیف است

«فاطمه قدردان» یکی از بانوان حاضر در شهربانو است. این ساکن ۴۲ ساله محله قلعه‌مرغی که همراه فرزندش به اینجا آمده، می‌گوید: «تا قبل از کرونا همیشه برای گذران اوقات فراغت همراه دوستانم به شهربانو می‌آمدم، اما کرونا همه چیز را خراب کرد. خدا را شکر پس از مدت‌ها دوباره از این برنامه‌ها بهره‌مند شده‌ایم.» قدردان از امکاناتی که برای رشد خلاقیت و سرگرمی کودکان ایجاد شده ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «تنها مشکل ما بی‌خبری و تبلیغات ضعیف است. برنامه‌های بسیار خوبی در اینجا برگزار می‌شود، اما در جریان قرار نمی‌گیریم. برای رفع این مشکل لازم است شماره تماس بانوان حین ورود به شهربانو در سامانه‌ای یادداشت شود و از آن پس این افراد با عضویت در گروه‌های مجازی شهربانو در جریان زمان برگزاری برنامه‌ها قرار بگیرند.»

«گذر شادی» در بوستان ولایت
«آیناز آوازه» دختر ۱۶ ساله‌ای
  • ورزش همگانی عصرگاهی هم برگزار شود

«آیناز آوازه» دختر ۱۶ ساله‌ای که همراه مادرش در حال استفاده از خدمات تفریحی شهربانو است، ضمن قدردانی از استقرار سرسره بادی و ترامپولین، می‌گوید: «اینجا بهترین پارک جنوب شهر است. بانوان به راحتی می‌توانند تفریح کنند و از خدمات هنری، ورزشی و... بهره‌مند شوند.» آوازه با اشاره به اینکه متأسفانه ورزش همگانی فقط صبح‌ها در اینجا برگزار می‌شود، می‌گوید: «درخواستم از مسئولان بوستان این است که در صورت امکان برنامه ورزش همگانی، عصرها هم برگزار شود.»

«گذر شادی» در بوستان ولایت
«ناهید هاشمی» بانوی ۵۹ ساله ساکن محله خانی‌آباد نو
  • افراد کم‌برخوردار را مراعات کنید

«ناهید هاشمی» بانوی ۵۹ ساله ساکن محله خانی‌آباد نو که در شهربانوی بوستان ولایت حضور فعال دارد، درباره خدمات تابستانه آن می‌گوید: «از مزرعه خانواده بوستان شهربانو همیشه استفاده می‌کنم و اجرای برنامه‌های تابستانی دیگر بهانه‌ای شده تا بیشتر به اینجا سر بزنم.» هاشمی به تنوع کلاس‌های هنری و ورزشی شهربانو اشاره می‌کند و می‌گوید: «دوره‌های تخصصی خوبی در شهربانو برگزار می‌شود، اما با توجه به اینکه بخش قابل توجه‌ای از ساکنان مناطق جنوبی قشر کم‌برخوردار هستند نیاز است که هزینه کلاس‌ها به حداقل برسد.»

کد خبر 617088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha