طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که با شیوع ویروس کرونا مطرح شد

دوچرخه

 همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:  سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به شهروندان توصیه کرد تا برای رفت‌وآمدهای ضروری از دوچرخه استفاده کنند. پیش از این استفاده از دوچرخه برای‌ تردد در معابر پایتخت برای کاهش آلودگی هوا توصیه می‌شد. تجهیز محله‌های پایتخت به مسیرهای مجزا برای دوچرخه‌سواری از سال‌ها پیش آغاز شده و به مرور زمان در حال تکمیل است. با حضور دوچرخه‌های اشتراکی در خیابان‌ها، تمایل شهروندان برای رکاب زدن و کمک به سلامتی خود و همچنین کاهش آلودگی هوا بیشتر شد. در میان مناطق پایتخت، تعداد افراد دوچرخه‌سوار در منطقه 2 به دلیل وجود معابر عریض و بوستان‌های بزرگ بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه در بوستان‌های بزرگ مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری طراحی کرده است که تکمیل آن همچنان ادامه دارد. در گفت‌وگو با «امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه2 با جزئیات تکمیل مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در 4بوستان منطقه بیشتر آشنا می‌شویم.  

اگر بخواهیم از مسیرهای ویژه دوچرخه یا مسیر سبز در منطقه 2 نشانی بگیریم، باید راهی بوستان‌های بزرگ منطقه شویم. مسیرهای دوچرخه در منطقه ۲ به بوستان‌های پردیسان، باغ‌راه 18 هکتاری فدک، بوستان 13هکتاری و نهج‌البلاغه محدود می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ می‌گوید: «مسیر اختصاصی دوچرخه در این بوستان‌ها 47کیلومتر را شامل می‌شود که در فاز نخست گسترش مسیر دوچرخه‌سواری تعریف شده است. در فاز دوم بحث از ارتباط بوستان‌ها به هم با راه‌اندازی و تکمیل پل دوچرخه‌سواری بین بوستان‌هاست تا شهروندان علاوه بر تفریح و ورزش هنگام دوچرخه‌سواری بتوانند برای‌ تردد در بوستان‌های منطقه هم از دوچرخه استفاده کنند. در این طرح ابتدا مسیر دوچرخه‌سواری بوستان فدک به برج میلاد و بعد از آن برج میلاد به پارک پردیسان که مسیر 13کیلومتری را شامل می‌شود، تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.» طراحی پل دوچرخه برای ارتباط بین بوستان‌ها انجام شده و به گفته حیدرنیا، فعالیت اجرایی ساخت پل دوچرخه تا پاییز امسال طول خواهد کشید. این پل‌ها قرار است روی بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله ‌پایین‌تر از میدان صنعت و بزرگراه همت حد فاصل بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله‌ و یادگار امام(ره) ساخته شود. 

  • راه‌اندازی 7 ایستگاه دوچرخه اشتراکی

معطلی چندساعته در ترافیک بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی باعث می‌شود زحمت رکاب زدن را به جان بخریم و برای رهایی از چنگال آهنین ترافیک سراغ دوچرخه برویم. ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی که بیشتر آن را با دوچرخه‌های بیدود می‌شناسیم، حالا دیگر مشتریان پروپاقرص و تقریباً ثابتی پیدا کرده و حتی اگر خودمان مشتری این دوچرخه‌ها نباشیم، چشممان به دیدن دوچرخه‌های نارنجی رنگ عادت کرده است. این، یعنی شهروندان همکاری خوبی برای حل معضل ترافیک و کمک به کاهش آلودگی هوا آغاز کرده‌اند. در منطقه 2 هم ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی از سال گذشته راه‌اندازی شد و تکمیل آن در دستور کار قرار گرفت. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 2 در این‌باره می‌گوید: «استفاده از دوچرخه در معابر منطقه با استقبال شهروندان روبه‌رو بوده است. تاکنون 20 ایستگاه دوچرخه اشتراکی در منطقه راه‌اندازی شده و شهروندان نیمه جنوبی منطقه از این معاونت افزایش تعداد ایستگاه‌ها را خواسته‌اند. به همین دلیل قصد داریم 7ایستگاه دوچرخه اشتراکی در محدوده جنوبی منطقه از جمله محله‌های تیموری و دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی کنیم. با ایجاد 7 ایستگاه دیگر تعداد کل ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در منطقه ما به 27 ایستگاه می‌رسد که سهم 40درصدی منطقه از دوچرخه‌های اشتراکی را نشان می‌دهد. امیدواریم با راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید، رضایت شهروندان تأمین شود و بتوانیم در توسعه حمل‌ونقل پاک سهمی داشته باشیم.» 

  • سربالایی‌های نفسگیر

حیدرنیا در توضیح بیشتر اینکه چرا شهروندان نیمه جنوبی منطقه تقاضای بیشتری برای راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه دارند می‌گوید: «شیب معابر منطقه در محله‌های جنوبی، کمتر و درواقع هموارتر است. به همین دلیل برای دوچرخه‌سواری و رکاب زدن مناسب‌تر است و دیگر نیازی به طی کردن سربالایی‌های سخت و رکاب زدن‌های سنگین نیست. خوشبختانه در معابر هموار یا با شیب کمتر شهروندان ترجیح می‌دهند از دوچرخه استفاده کنند.» در معابر با شیب تند بهترین راهکار می‌تواند اسکوترهای برقی باشد که به گفته «رسول کشت پور» شهردار منطقه2 در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی اسکوترهای برقی در معابر منطقه را شاهد خواهیم بود. ۱۱ ایستگاه دوچرخه اشتراکی حد فاصل فلکه دوم صادقیه در امتداد خیابان ستارخان به سمت شرق تا میدان توحید جانمایی شده است. در کل ایستگاه‌های دوچرخه در منطقه 470 دوچرخه پاسخگوی نیاز شهروندان منطقه است. 

کد خبر 511128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha