تا قبل از سال ۱۳۹۷ حتی یک‌متر مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۱۸ وجود نداشت و طی ۳ سال و اندی ۱۲ مسیر ویژه دوچرخه در نقاط مختلف ساخته و راه‌اندازی شده که در میان آنها مسیر دوچرخه‌سواری بوستان قائم(عج) با طول تقریبی ۳ کیلومتر به‌عنوان طولانی‌ترین و امن‌ترین مسیر برای حمل‌ونقل پاک شناخته می‌شود.

رکاب زنی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ می‌گوید برای تأمین امنیت شهروندان از پلیس راهور منطقه ۱۸ خواسته شده در صورت مشاهده موتورسواران در مسیر دوچرخه‌سواران در مرحله اول به آنها اخطار بدهند و در صورت تکرار تخلف متخلفان را جریمه نقدی کنند.  

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز
«فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸

همراه با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ به طولانی‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری منطقه، یعنی بوستان قائم می‌رویم. رنگ قرمز برای مسیر دوچرخه‌سواری انتخاب شده و روی آن با تصاویری از دوچرخه و فلش راهنمای مسیر مزین شده تا با پیاده‌رو متفاوت باشد. آقایی جوان با دوچرخه از راه می‌رسد و خودش را «امید نصراللهی» معرفی می‌کند. او عنوان می‌کند که محل زندگی‌اش شهرک ولی‌عصر(عج) است و هر روز ۲ ساعت این مسیر ۳ کیلومتری را رکاب می‌زند و از آن لذت می‌برد.
چند دقیقه بعد سالمندی با دوچرخه ساده‌اش وارد مسیر دوچرخه‌سواری می‌شود. «سلمان فراهانی» می‌گوید: «از زمانی که بازنشسته شده بیشتر اوقات فراغتش را دوچرخه‌سواری می‌کند. او ساکن خیابان سپیده شمالی است که به بوستان گلستانه نزدیک است، اما ترجیح می‌دهد که برای ورزش به بوستان قائم(عج) بیاید. خودش می‌گوید که عصرها که هوا خنک‌تر می‌شود با دوستان هم‌سن و سالش که تعدادشان به ۱۲ نفر می‌رسد جنب دادسرای شهید مطهری جمع می‌شوند و این مسیر طولانی را که تا پمپ گاز ادامه دارد چندین بار با دوچرخه طی می‌کنند.   معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ می‌گوید: «اکنون بوستان‌هایی همچون گلستانه، قائم(عج)، پروین اعتصامی، لواسانی، ‌ الزهرا(س)، خیابان شهیدان بهرامی و فاز نخست باغ‌راه حضرت فاطمه(س) به مسیر دوچرخه‌سواری مجهز شده و این پروژه ترافیکی تا بوستان کارمند، خیابان شهید نیک ملکی و ضلع شمالی و جنوبی میدان ایثار نیز ادامه دارد.

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

  • بلوار معلم خیابان کامل می‌شود

احمدی‌راد می‌گوید: «بلوار معلم موقعیت جغرافیایی و فضای خاصی دارد و با تأکید «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ در طرح خیابان کامل قرار گرفته است. نخستین فاز عملیاتی برای تحقق خیابان کامل ساخت و راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری است که با سرعت در حال انجام است و به‌زودی مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.»
به گفته احمدی‌راد مسیر ۳ کیلومتری بوستان قائم از خیابان جداست و به همین دلیل شهروندان در امنیت کامل در این مسیر دوچرخه‌سواری می‌کنند. بلوار معلم نیز این ویژگی ممتاز را دارد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که مورد استقبال شهروندان قرار گیرد.    معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در ادامه از تعداد ایستگاه‌های دوچرخه صحبت می‌کند و می‌گوید: «در نواحی ۷‌گانه شهرداری منطقه تعداد ۷ ایستگاه دوچرخه تعبیه و راه‌اندازی شده تا شهروندان با ارائه کارت ملی بتوانند یک دستگاه دوچرخه امانی دریافت کنند و ساعاتی را به این ورزش مفرح بپردازند.»

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

  • آموزش دوچرخه‌سواری به غیرحرفه‌ای‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه می‌گوید: «شهروندانی که به دوچرخه‌سواری علاقه‌مندند، بدون محدودیت سنی و رایگان می‌توانند دوچرخه‌سواری یاد بگیرند. کافی است در طول هفته و ساعت‌های‌کاری به دفتر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه واقع در ضلع جنوبی بوستان قائم(عج) مراجعه و برای شرکت در کلاس‌های آموزشی نامنویسی کنند.»
احمدی‌راد ادامه می‌دهد: «با تلاش کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه در ۶ ماه گذشته ۶۰ نفر از شهروندان با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۰ سال از خدمات رایگان آموزش دوچرخه‌سواری برخوردار شده‌اند که با توجه به شرایط کرونایی این تعداد قابل قبول است و طبعاً در شرایط عادی تعداد مخاطبان بیشتر خواهد بود.»

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

  • اهدای جایزه به دوچرخه‌سواران

به گفته «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه در زمان بازدید میدانی مسئولان شهرداری از محله‌ها، برخی شهروندان با دوچرخه شهردار و معاونانش را همراهی می‌کنند. در پایان برنامه‌ها با اهدای جایزه از این دوچرخه‌سواران تقدیر شده است.


۷ کانکس دوچرخه در منطقه ۱۸ جانمایی و نصب شده است که در هرکدام از آنها ۲۰ دستگاه دوچرخه برای استفاده شهروندان نگهداری می‌شود.

۱۲ طرح ویژه در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، در ۳ ماه گذشته، با حضور «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ و معاونانش در حوزه‌های مختلف در نواحی ۷‌گانه اجرا شده است. در این برنامه هفتگی مسئولان مربوطه مسیر ساختمان اصلی شهرداری تا محله‌ها را با دوچرخه طی می‌کنند.

کد خبر 612684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha