مهدی اسماعیل پور-خبرنگار:با وجود سرمایه گذاری های انجام شده و تبلیغات گسترده، همچنان بازار دوچرخه و دوچرخه سواری در محدوده صنعت و سکونت کساد است.

مسیر دوچرخه

دردسر گرفتن و پس دادن دوچرخه از کانکس ها یک طرف و پول قابل توجهی که برای یک ساعت رکاب زنی از جیب مردم می رود از سوی دیگر باعث شده تا مسیرهای  اختصاصی دوچرخه سواری منطقه ۲۱ آنقدر خالی از رکاب زن باشدکه برخی از شهروندان آنها را به چشم چیزی زائد و مزاحم ببینند. خواسته اغلب شهروندان و تنها راه حل این مشکل آمدن سامانه «بیدود» به این منطقه است. اما پیگیری همشهری محله نشان می دهد که هیچ تصمیم و اراده ای برای آمدن این دوچرخه های سهل الوصول به این محدوده حاشیه ای شهر تهران وجود ندارد. شهرداری منطقه ۲۱  علاوه بر معابر و خیابان ها، در بوستان های حضرت خدیجه(س) و بانوان هم مسیرهای ویژه دوچرخه سواری جانمایی کرده است تا خانواده ها و به ویژه خانم ها بدون دغدغه لابه لای بزرگراه ها و کارخانه ها رکاب زنی کنند. حتی چند سال قبل صحبت از اتصال مسیر دوچرخه سواری بوستان حضرت خدیجه(س) به پیست دوچرخه سواری بوستان جنگلی چیتگر در آن سوی بزرگراه تهران-کرج مطرح بود که این طرح هم عقیم ماند. تمام این کارها و سرمایه گذاری ها برای رونق دوچرخه سواری زمانی کامل می شود و نتیجه می دهد که نیمه دیگر کار یعنی دوچرخه و دوچرخه سوار هم مهیا و موجود باشد. دوچرخه باید به شکل آسان و ارزان در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا مردم برای استفاده از این وسیله نقلیه سالم و اقتصادی ترغیب و تشویق شوند.

این روزها خرید یک دوچرخه معمولی حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد؛ مبلغی که برای بسیاری از اقشار جامعه زیاد است. برای رونق دوچرخه سواری علاوه بر ایجاد مسیرهای ویژه، در دسترس قرار دادن دوچرخه برای مردم تنها راه  گسترش حمل و نقل پاک در منطقه ۲۱ است. اغلب شهروندان منطقه ۲۱ نسبت به گران بودن نرخ کرایه و دردسرهای کرایه کردن دوچرخه از کانکس ها معترض و منتقد هستند. گروهی از خانم های علاقه مند به دوچرخه سواری که به بوستان بانوان در بلوار گلها رفت و آمد دارند از دریافت کرایه ۱۰ هزار تومانی برای یک ساعت رکاب زنی خبر می دهند. پرداخت چنین مبلغی که شاید کم و اندک به نظر می رسد ولی برای بسیاری از خانواده های منطقه ۲۱ سخت و سنگین است. به خصوص اگر قرار باشد این اتفاق هر روز تکرار شود. حالا دردسر پس دادن دوچرخه و دادن و گرفتن مدرک شناسایی هم بماند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ در این باره می گوید:«دوچرخه هایی که توسط کانکس ها به مردم اجاره داده می شود برای پیمانکار است و تمام کارها و هزینه های مربوط به نگهداری وتعمیرآنها نیزتوسط پیمانکار انجام می شود. با توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی و هزینه خرید و نگهداری دوچرخه که میزان آن هم کم نیست باید مبلغی را به عنوان کرایه دریافت کنند. هزینه اجاره دوچرخه های عادی بین ۵ تا ۷ هزار تومان برای یک ساعت می شود. اما اجاره دوچرخه های آلمانی دنده ای بیشتر است و به ۱۰ هزار تومان می رسد.

در شرایط کنونی یکی از خواسته های اصلی ساکنان منطقه ۲۱ دسترسی آسان و ارزان به دوچرخه است که این خواسته فقط با آمدن دوچرخه های سامانه بیدود به این محدوده میسر می شود. اما «محمدرضا سالمی» تأکید می کند که فعلاً خبری از آمدن بیدود به منطقه ۲۱ نیست: «استفاده از دوچرخه های بیدود هم رایگان نیست و برای استفاده از آن باید اپلیکیشنی را نصب و در سایت آن ثبت نام کرد وهزینه ای پرداخت ولی درمجموع با توجه به محدودیت های این شرکت برای جمع آوری دوچرخه ها از شهر فعلاً امکان آمدن دوچرخه های بیدود به منطقه ۲۱ وجود ندارد و صحبتی هم در این خصوص مطرح نیست. بیدود فعلاً توان پوشش دادن تمام محدوده شهر تهران را ندارد و فقط در چند منطقه شلوغ و پرتردد مرکز شهر فعالیت می کند و ایستگاه دارد.»

کد خبر 464319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha