برای نخستین بار در تاریخ بورس، ۲۵ درصد سهام شرکت ملی مس امسال در بورس مالزی عرضه می‌شود.

به گزارش اطلاع رسانی بورس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اقدامات سازمان بورس برای بین‌المللی شدن بازارسهام گفت: تفاهم‌های خوبی سال گذشته با بورس‌های مالزی و اندونزی برای گسترش همکاری‌ها انجام شد و درحال حاضر نیز یک شرکت بزرگ ایرانی مراحل عرضه سهام خود را در بورس مالزی انجام می‌دهد.

علی صالح‌آبادی در مورد جلسه اخیر خود با معاون وزیر نیرو، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی و مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران درخصوص بررسی وضعیت ورود نیروگاه‌ها به بورس افزود: در این نشست ساز و کارهای ورود نیروگاه‌ها به بازار سرمایه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

او با مثبت ارزیابی کردن جلسه فوق اظهار داشت: مباحث بسیاری در این نشست مطرح شد تا نیروگاه‌ها با سودآوری مناسبی وارد بورس شوند.رئیس سازمان بورس در مورد ظرفیت‌های بازار برای ورود شرکت‌های جدید گفت: درحال حاضر عرضه‌ها در بورس به 2 صورت خرد و عمده انجام می‌شوند که خوشبختانه در 2 سال اخیر عرضه‌های اولیه، افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

به‌طور مثال، 15 درصد سهام شرکت پتروشیمی فناوران سال گذشته ظرف چند روز عرضه شد که در تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است؛ در حالی که در گذشته فقط نیم درصد سهام یک شرکت برای کشف قیمت در بورس عرضه می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور سازمان بورس از هیات وزیران، هیات عالی واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی درخواست کرد تا عرضه‌های اولیه را برای کشف قیمت واقعی سهام افزایش دهند. افزایش عرضه‌های اولیه در بازار باعث شد تا سهام شرکت‌های اصل 44 قانون اساسی از قابلیت نقدشوندگی و حجم معاملات مطلوبی در بازار برخوردار باشند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد عرضه‌های بلوکی افزود: عرضه اقساطی سهام شرکت‌ها، پتانسیل لازم را برای خرید اینگونه سهام‌ در بازار فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه انگیزه‌های فراوانی برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه وجود دارد، اظهار داشت: در کمتر حوزه اقتصادی اطلاعات منسجم شرکت‌ها به سهولت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود.

صالح‌آبادی شفافیت در حوزه معاملات را از دیگر جذابیت‌های بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: معاملات در بورس به‌صورت کاملا رقابتی انجام می‌شود که این امر اطمینان سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر تنها شرکت‌هایی وارد بورس می‌شوند که سودآور بوده و عملکرد خوبی در گذشته و یا آینده داشته باشند.

خرید اعتباری سهام

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر سازمان بورس به‌دنبال فراهم کردن خرید اعتباری سهام شرکت‌ها در عرضه‌های خرد و توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در بورس است تا افراد غیرحرفه‌ای به‌صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد خبر 50942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز