سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان شرکت ذوب‌آهن اصفهان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، پس از خودداری چند هفته‌ای از عرضه محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا، محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالا عرضه شد.

اختلاف بر سر تعیین قیمت محصولات ذوب آهن و سیاست‌های دستوری وزارت صنایع عمده‌ترین دلیل عرضه نشدن محصولات این شرکت در بورس کالا بود.

به طوری که دامنه این اختلاف به بورس اوراق بهادار نیز کشیده شد و باعث شده تا اطمینان نداشتن به سیاست‌های اقتصادی دولت به ویژه وزارت صنایع بر روی سهام گروه معادن و فلزات که هم‌اکنون بالغ بر ۴۰ درصد بازار سرمایه کشور را دارا هستند تاثیر بگذارد.

به ویژه اینکه برخی دیدگاه‌ها و سخنان علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن دامنه تاثیرات منفی قیمت‌گذاری را در بورس  تهران گسترده‌تر کرد و باعث شد ارزش سهام شرکت‌هایی مانند فولادمبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری امیر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و فولاد خوزستان با نوسان مواجه شود و همین موضوع زمینه کاهش شاخص‌های بورس را در روزهای گذشته فراهم کرد و شاخص بورس ظرف چند هفته گذشته تحت تاثیر افت ارزش سهام گروه معادن و فلزات بیش از 500واحد کاهش یافت.

غلام‌عباس زنگی‌آبادی ناظر معاملات بورس کالا ضمن تایید خبر عرضه محصولات ذوب آهن در بورس کالا گفت: تعداد ۲۵۵ هزارتن انواع محصولات شرکت ذوب‌آهن در بورس عرضه شد.

وی تاکید کرد: این محصولات شامل انواع میلگرد و تیرآهن بود و رقابت بسیارخوبی نیز برای انجام معامله صورت گرفت.

اثرگذاری وزارت صنایع

اما تحولات چند هفته گذشته در مورد عرضه محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا نشان داد؛ تصمیمات وزارت صنایع به پاشنه آشیل بورس کالا و همچنین بورس اوراق بهادار تهران تبدیل شده است.

بررسی  دوره‌ای معاملات بورس تهران در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که بازار سهام در این مدت بیشترین اثر را از تصمیماتی که در داخل این وزارتخانه اتخاذ می‌شود پذیرفته و همواره تحت تاثیر تصمیمات این وزارتخانه با رکود مواجه شده است.

سال گذشته موضوع بهره مالکانه معادن، مدت‌ها بورس تهران را دچار اغما کرد و در شرایطی که در سال جدید بازار سهام در حال خروج از شوک بهره مالکانه معادن بود بحث عرضه محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا رخ داد که روی شرکت‌های گروه معادن و فلزات که در حال حاضر بزرگترین شرکت‌های بورس محسوب می‌شوند تاثیر به سزایی گذاشت به ویژه اینکه هنوز هم این شرکت با ابعاد کامل خصوصی‌سازی فاصله دارند و هرگونه تصمیم اقتصادی دولت سهام شرکت‌ها  این گروه را دچار نوسان می‌کند.

شرکت‌هایی مانند فولادمبارکه اصفهان که هنوز هیات‌ مدیره دولتی آن وظایف را به هیات مدیره بخش خصوصی واگذار نکرده به شدت در مقابل چنین تصمیمات اقتصادی آسیب‌پذیر هستند. تمام رویداد‌های فوق باعث شده تا بازار نسبت به چنین تصمیماتی حساس شوند و در کل درصد اطمینان سهامداران به بازار کمتر شود.

سیاست دستوری وزارت صنایع

وزارت صنایع درصدد بود با تعیین یک قیمت پایه خارج از مکانیزم بورس کالا نسبت به عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان اقدام کند.

این کار ماهیت وجودی بورس کالا را زیر سؤال می‌برد چرا که معاملات در هر بورس براساس نظام  عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و تعیین قیمت پایه خارج از چنین قاعده‌ای نامفهوم است.

در هر صورت بالاخره وزارت صنایع و معادن تسلیم شد و محصولات ذوب‌آهن اصفهان پس از کش و قوس‌های طولانی در بورس کالا عرضه شد.

کد خبر 51068

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز