جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه بورس: آخرین اخباری که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده‌اند، حاکی از این است که موج تازه‌ای از سرمایه‌گذاری خارجی برای سهام اصل ۴۴ در راه است؛

هرچند شکست در واگذاری سهام فولاد مبارکه به خارجی‌ها درسال گذشته، این اخبار را با شبهه مواجه می‌کند.

به گزارش خبر نگار همشهری، براساس آخرین اخبارمنتشر شده در حال حاضر ۳ شرکت مخابرات ایران، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی رازی که در آستانه ورود به بورس هستند با تقاضای خرید سهام از سوی شرکت‌های خارجی‌ها مواجهند؛ ضمن اینکه گفته می‌شود یک شرکت هندی نیز خواستار خرید سهام شرکت تاید واتر است.

این اخبار در شرایطی مطرح می‌شود که سال گذشته تلاش‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ برای فروش سهام فولاد مبارکه اصفهان به یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی جهان به در بسته خورد.

سال گذشته شرکت میتال، آرسلور- که یکی غول‌های فولادی جهان است- به علاوه یک سرمایه‌گذار روسی  درصدد خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان بودند.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ تا روزهای آخرعرضه عمده سهام این شرکت در بورس، امید وار  بودند تا سهام این شرکت را در قالب یک رقابت بین‌المللی به فروش برسانند اما هیات عالی واگذاری در آخرین دقایق با واگذاری سهام فولاد به شرکت هندی بنا به دلایلی که هرگز اعلام نشد، موافقت نکرد.

هیات عالی واگذاری بالاترین نهادی است که تصمیم نهایی را در مورد واگذاری سهام دولتی می‌گیرد.

مخالفت هیات عالی واگذاری با فروش سهام به خارجی‌ها در شرایطی انجام شد که قبل از آن مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بودند که هیچ منعی برای واگذاری سهام و میزان واگذاری براساس قوانین جدید، به خارجی‌ها وجود ندارد.

مشتری روسی برای ذوب آهن اصفهان

خبر گزاری موج در گزارشی به نقل ازسید مهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی، درباره تقاضاهای جدید سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید برخی از سهام شرکت‌های دولتی اظهارداشت: با توجه به تقاضای راشینکف روسی برای خرید سهام ذوب آهن اصفهان، خرید سهام این شرکت از سوی سرمایه‌گذار خارجی به ورود ذوب آهن اصفهان به بورس موکول شده است که سازمان خصوصی‌سازی‌ تلاش می‌کند تا 6ماه نخست سال‌جاری سهام این شرکت وارد بورس شود.

وی افزود: باتوجه به عرضه ۴۴.۵ درصدی سهام تایدواتر خاورمیانه، ۲ سرمایه‌گذار خارجی هندی تقاضا برای ورود به سهام تایدواتر خاورمیانه را داده‌اند. عقدایی گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ۶ ماه نخست سال‌جاری در بورس پذیرش و سهام آن برای کشف قیمت عرضه خواهد شد.

رایزنی‌های سرمایه‌گذاران خارجی

خبرگزاری موج در گزارش دیگری اعلام کرد: رایزنی‌های اولیه سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به بورس ایران آغاز شده است.

براساس این گزارش یک شرکت هندی در حال رایزنی برای ورود به سهام مدیریتی شرکت تایدواتر خاورمیانه  (با زمینه فعالیت در خدمات دریایی و بندری) در تلاش برای دریافت مجوز سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و رایزنی با سازمان خصوصی‌سازی‌ است.

سازمان بنادر و کشتیرانی ۴۴.۵ ‌درصد از سهام شرکت تایدواتر خاورمیانه را ۲۷ ‌فروردین ماه از طریق  بورس واگذار می‌کند.

حرکت قطار خصوصی‌سازی‌

اما در شرایطی که اخبار واگذاری سهام شرکت‌های خارجی این روز‌ها داغ شده، ساز مان خصوصی‌سازی‌ برنامه واگذاری سهام در سال جدید را از سر خواهد گرفت.به گزارش فارس، سازمان خصوصی‌سازی‌ با عرضه ۱.۵ میلیون سهم سموم علف کش در معاملات، قطار واگذاری‌های سال ۸۷ را به راه می‌اندازد.

این گزارش می‌افزاید: بازار سهام درحالی از ابتدای سال تا چهارشنبه گذشته ۱۰ روز کاری را سپری کرده که سازمان خصوصی‌سازی‌ از فردا قطار واگذاری‌ها را با عرضه بیش از ۱.۵ میلیون سهم سموم علف‌کش حرکت خواهد داد.

بر این اساس، این سازمان به وکالت از سرمایه‌گذاری توسعه و گسترش یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۶۲۵ سهم (معادل ۱۵.۶۸ ‌درصد) از سهام شرکت سموم علف کش را به قیمت پایه هر سهم ۷ هزار و ۲۲۵ ریال درتابلوی فرعی بورس عرضه خواهد کرد.

واگذاری سهام بیمه البرز

واگذاری سهام بیمه البرز به‌دلیل عرضه نشدن ۵ درصد سهام مقدماتی آن برای کشف قیمت در بورس هنوز نهایی نشده است.

محمدابراهیم امین، مدیرعامل بیمه البرز در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ واگذاری سهام این شرکت در بورس اعلام کرد: دولت در این زمینه مصوبه‌ای ابلاغ کرد‌ که براساس آن برای رد دیون دولت ۲۰ ‌درصد سهام بیمه البرز واگذار شود اما هنوز در این زمینه مؤسسات و تعدادشان برای رد دیون رسما مشخص و اعلام نشده است.

کد خبر 48376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز