یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: گویا انقلابی در ارائه وعده‌ها در اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ در راه است.

از یک سو وزارت اقتصاد با معرفی سهام بانک تجارت برای واگذاری، گام دوم را برای خصوصی‌سازی‌ بانک‌های دولتی برداشته و تا این جای کار بانک‌های تجارت وملت وارد فهرست انتظار برای ورود به تابلوی بورس شده‌اند.

اما از سوی دیگر اتفاق‌های مهم‌تر وتاثیرگذارتری بر ساختار اقتصاد ایران درحوزه انرژی در حال روی دادن است. هیات پذیرش اوراق بهادار درآخرین نشست خود به قرار گرفتن نام پتروشیمی اصفهان روی تابلوی بورس رای داد و همچنین با پذیرش مشروط سهام پتروشیمی تبریز موافقت کرد.

از سوی دیگر مدیران بلند پایه بازارسرمایه و وزارت نیرو در یک نشست مشترک راه را برای عرضه سهام 10 نیروگاه بزرگ دربورس اوراق بهادار هموار کردند. آن طورکه از شواهد و قرائن برمی‌آید امسال را باید سال سهام بانک وخصوصی‌سازی‌ در بخش انرژی نامید.

پرویز راحت، عضو ستاد مرکزی اصل 44 در وزارت نفت درباره آخرین وضعیت سهام نفتی به همشهری می‌گوید: سازمان خصوصی‌سازی در پذیرش پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز و رعایت پیش‌شرط‌ها هیچ اغماضی نکرده است.

 به گفته راحت، سازمان خصوصی‌سازی برای پذیرفتن شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و تبریز خواستار انتقال مالکیت اموال، زمین و تاسیسات و انعقاد قراردادهای خرید نفت خام و فروش فرآورده شده بود.  او با اشاره به تحقق این پیش‌شرط‌ها می‌افزاید: علاوه بر انتقال مالکیت زمین، اموال و تاسیسات از شرکت ملی نفت به شرکت‌های پالایشی، آماده واگذاری قرارداد خرید نفت خام و فروش فرآورده‌های نفتی براساس قیمت خوب خلیج‌فارس منعقد شده است.

راحت تاکید می‌کند: شرکت ملی پالایش و پخش  فرآورده‌های نفتی به نمایندگی از شرکت ملی نفت این قراردادها را با 3شرکت پالایش نفت تبریز، اصفهان‌ و لاوان که در مرحله پذیرش قرار داشتند امضا کرده است.

عضو ستاد مرکزی اصل44 در وزارت نفت درخصوص قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی در این قراردادها می‌گوید: قیمت نفت‌خام فروخته شده و فرآورده‌های خریداری شده از پالایشگاه‌ها براساس قیمت خوب خلیج‌فارس محاسبه خواهد شد.

 به گفته او باتوجه به بعد مسافت شرکت پالایش نفت تبریز که نسبت به پالایشگاه لاوان هزینه بیشتری بابت حمل نفت خام می‌پردازد از  مزیت تخفیف و تعدیل قیمت برخوردار خواهد شد.

راحت، زیان‌ده بودن شرکت پالایش نفت تبریز را تکذیب می‌کند و می‌گوید: این شرکت پالایشی نه تنها زیان‌ده نیست بلکه در سال 86 سود مناسبی هم به دست آورده است.   او از میان پالایشگاه‌های زیان‌ده به پالایشگاه‌های شیراز و کرمانشاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: پالایشگاه لاوان هم از نظر سوددهی در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد.

 او در مورد پالایشگاه‌هایی که پس از شرکت‌های پالایشی اصفهان و تبریز در فهرست واگذاری قراردارند به پالایشگاه لاوان اشاره می‌کند و می‌گوید: به سازمان خصوصی توصیه می‌کنیم باتوجه به نقدینگی محدود بازار سرمایه از عرضه همزمان یا پشت سرهم سهام شرکت‌های پالایشی خودداری کند چون باتوجه به شرایط فعلی و نبود سرمایه‌گذار خارجی و سهامدار جدید، درصورت عرضه سهام پالایشگا‌ه‌ها، سهامداران با فروش سهام اقدام به خرید خواهند کرد. 

 راحت می‌گوید: بین عرضه سهام پالایشگاه‌های اصفهان و ورود پالایشگاه تبریز به بورس فاصله زمانی قابل ملاحظه‌ای وجود خواهد داشت. عضو ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت پیش‌بینی می‌کند که  استقبال مناسبی از عرضه سهام پالایشگاه نفت اصفهان صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر گزارش‌های دریافتی حاکی است: هیأت پذیرش اوراق بهادار عصر شنبه با درخواست شرکت پالایش نفت اصفهان برای جابه‌جایی از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی بازار اول موافقت کرده است.

همچنین خبرمی رسد، در جلسه‌ای که با حضور مدیران بازارسرمایه ووزارت نیرو برگزار شد، آخرین وضعیت واگذاری سهام نیروگاه‌ها بررسی شد. براساس گزارشی که محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو ارائه داد: 10 نیروگاه در قالب 10 شرکت سهامی عام سازماندهی شده و بخشی از دارایی‌های نیروگاه به‌عنوان سرمایه و بقیه دارایی در قالب عقد اجاره به شرط تملیک به این شرکت‌ها واگذار شده است.

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس هم با تأکید بر نقش شفافیت اطلاعات در بورس، خواستار پیگیری تعیین تکلیف سوخت نیروگاه‌ها، نحوه تحویل برق تولیدی به دولت که خریدار انحصاری است و نیز نحوه پرداخت در شرایط آماده بودن نیروگاه شد.

ورود بانک تجارت به بورس

اما دیگر گزارش‌های تکمیلی حاکی است: هیات‌پذیرش اوراق بهادار با درخواست پذیرش سهام بانک تجارت هم در بورس موافقت کرده است. پیش از این سهام بانک ملت دربورس پذیرفته شده بود. هیات پذیرش درعین حال عرضه سهام بانک تجارت را به اجرای 18 مورد اصلاحی مشروط کرد.

کد خبر 50844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز