چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: اختلاف بر سر سهام ممتاز و عادی، واگذاری سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، در حالی‌که مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌کنند بحث سهم ممتاز شرکت کشتیرانی هنوز حل نشده، مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید:موضوع سهام ممتاز و غیرممتاز در اساسنامه شرکت کشتیرانی حل شده و وزارت بازرگانی در حال حاضر هیچ سهم ممتازی ندارد.

براساس این گزارش سهام شرکت کشتیرانی بر مبنای اساسنامه این شرکت به 2نوع سهم ممتاز و عادی تقسیم شده و وزارت بازرگانی به عنوان سهامدار عمده این شرکت دارای سهام ممتاز است.

براین اساس هر شخصیت حقیقی و حقوقی که دارای سهام ممتاز باشد، از حق رای بیشتر و حق دریافت سود بیشتری در مجمع عمومی شرکت برخوردار است. اما براساس قوانین بورس هیچ شرکتی نمی‌تواند با چنین سهامی وارد بورس شود و وزارت بازرگانی باید با برگزاری یک مجمع عمومی فوق‌العاده ، سهام ممتاز خود را تبدیل به سهام عادی کند تا سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی قابلیت ورود به بورس راداشته باشد.

پیش از این قرار بود سهام این شرکت در 19اسفندماه سال گذشته واگذار شود، اما تعلل وزارت بازرگانی باعث شد تا این کار به سرانجام نرسد. بورس اوراق بهادار تهران پس از آن به وزارت بازرگانی تا 8  اردیبهشت ماه جاری مهلت داد تا نسبت به برگزاری مجمع عمومی این شرکت و تبدیل سهام ممتاز به سهام عادی اقدام کند اما این وزارتخانه در این تاریخ نیز مجمعی برگزار نکرد.

قرار بود تا در صورت برگزاری مجمع کشتیرانی در 8  اردیبهشت سهام این شرکت در روز
28 اردیبهشت واگذار شود اما به دلیل برگزار نشدن این مجمع هیچ اطلاعی از زمان واگذاری این شرکت در دست نیست.

این در حالی است که محمد حسین داجمر مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و گو با خبرنگار همشهری در مورد تبدیل سهام ممتاز به عادی گفت: موضوع سهام ممتاز توسط وزارت بازرگانی حل شده و دیگر مشکلی از این بابت وجود ندارد.
وی افزود: وزارت بازرگانی با تغییر اساسنامه، سهام ممتاز خود را به سهام عادی تبدیل کرده و این وزارتخانه دیگر سهام ممتاز ندارد.

داجمر تاکید کرد: مشخص نیست که مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی چه موضوعی را مدنظر دارند که باید ظرف روزهای آتی در این باره صحبت شود.
اما در شرایطی که وزارت بازرگانی هیچ تلاشی برای آماده سازی سهام کشتیرانی برای واگذاری نمی‌کند منابع خبری از بروز مقاومت‌های دولتی در درون این وزارتخانه برای واگذاری این شرکت و شرکت‌های تابعه وزارت بازرگانی خبر می‌دهند.

این منابع تاکید می‌کنند که وزارت بازرگانی تمایلی به عرضه سهام کشتیرانی در بورس ندارد. پیش از این اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری سهام کشتیرانی گفته بود: وزارت بازرگانی با فراهم نکردن شرایط عرضه سهام کشتیرانی در بورس مخالف خصوصی‌سازی است. وی تاکید کرده بود: تمام زمینه‌های عرضه 3/2‌درصد از سهام این شرکت آماده است و تنها باید وزارت بازرگانی با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای اساسنامه را تغییر و اصلاح کند.

غلامی با انتقاد از عملکرد وزارت بازرگانی خاطرنشان کرده بود: متاسفانه این وزارتخانه که دارای سهام ممتاز کشتیرانی است تاکنون نسبت به برگزاری مجمع، اقدامی انجام نداده است. چنین رفتارهایی از مجموعه وزارت بازرگانی به معنای این است که این وزارتخانه مخالف خصوصی‌سازی شرکت‌هایی چون کشتیرانی است. در صورت برگزاری مجمع یاد شده به فاصله یک روز سهام کشتیرانی در بورس عرضه خواهد شد.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار نیز در گفت‌و گو با همشهری درباره واگذاری سهام کشتیرانی عنوان کرد: ما منتظر اصلاح اساسنامه شرکت کشتیرانی و مشخص شدن وضعیت سهام ممتاز هستیم. وی تاکید کرد: برای واگذاری سهام کشتیرانی اساسنامه این شرکت باید تغییر کند.

درهای بسته

رویدادهای رخ داده در طول چند ماه گذشته نشان می‌دهد که در حال حاضر برنامه واگذاری سهام شرکت کشتیرانی به در بسته خورده و باعث کندی در اجرای برنامه‌های اصل 44شده است. پیش از این سازمان خصوصی‌سازی در برنامه واگذاری مابقی سهام دولت در شرکت تایدواتر نیز به در بسته خورده بود.

قرار بود سهام متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی (سازمان بنادر و کشتیرانی) در شرکت تایدواتر به بخش خصوصی واگذار شود، اما این سازمان نیز که به نمایندگی از دولت سهام تایدواتر را در اختیار دارد 2روز پیش از عرضه سهام این شرکت در بورس با برگزاری مجمع و توزیع سود 150تومانی، تاثیر مستقیمی بر قیمت پایه تعیین شده  این شرکت گذاشت و باعث شد تا برنامه عرضه سهام این شرکت در بورس انجام نشود.

این وقایع در حالی روی می‌دهد که برخی منابع از بروز مقاومت‌هایی در درون دولت در برابر اجرای سیاست‌های اصل 44خبر می‌دهند.

کد خبر 50471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز