یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه پیشنهادی به وزارت صنایع خبر داد که بر مبنای آن سهام ذوب‌آهن اصفهان، پس از الحاق سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران به آن، در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی که در تالار سعدی بورس حاضر شده بود تا بهره برداری از تالار خدمات سهامداری را کلید بزند، پس از پایان مراسم توضیحاتی در مورد عرضه سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان ارائه کرد.

صالح‌آبادی اعلام کرد: ما پیشنهادی را به وزارت صنایع داده‌ایم که شرکت ذوب‌آهن اصفهان که قرار است سهامش به‌زودی در بورس عرضه شود، پیش از عرضه اولیه 100‌درصد سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران را خریداری کند و سپس سهام این 2‌شرکت در قالب یک شرکت در بورس عرضه شود.

او افزود: هم‌اکنون شرکت ذوب‌آهن اصفهان خوراک و مواد اولیه مورد نیازش را از طریق شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران تامین می‌کند، از سوی دیگر سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران نیز باید براساس مصوبه دولت و سیاست‌های اصل‌44 به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته او، شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران طبق سیاست‌های اصل‌44 در فهرست 531 شرکت قابل واگذاری شناسایی شده که نباید نقش حاکمیتی داشته باشد و باید سهامش واگذار شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه این طرح یکی از پیش شرط‌های ما برای ورود ذوب‌آهن به بورس است خاطرنشان کرد: این موضوع ریسک تامین مواد اولیه ذوب‌آهن را کاهش می‌دهد و به‌نفع مردم و سهامداران است.

براساس این گزارش، شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران با تولید بیش از 2/3میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده یکی از شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد اولیه ذوب‌آهن اصفهان است.

صالح‌آبادی در ادامه درباره اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ که اعلام کرده بود پیش از عرضه سهام مخابرات بیشتر از 4 میلیارد سهم، تقاضا برای این شرکت وجود داشت، گفت: من فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ داده باشد.

او افزود: چند روز پس از عرضه سهام مخابرات در بورس، قیمت سهام این شرکت به‌دلیل بالا رفتن حجم عرضه از 160‌تومان به 157 تومان افت کرد و این روند چند روز ادامه یافت و دوباره رشد خود را آغاز کرد، بنابراین من فکر نمی‌کنم که چنین تقاضایی برای مخابرات در آن روز وجود داشته است.

او در ادامه خواستار افشای اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری سهام مخابرات شد. رئیس سازمان بورس در پاسخ به گفته‌های رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ که اعلام کرده بود حجم تحلیل قیمت‌گذاری سهام مخابرات به 400 صفحه می‌رسد، گفت: اگر این طور است سازمان خصوصی‌سازی‌ باید این اطلاعات را منتشر کند.

خدمات سهامداری

 تالار فرعی بورس که به تالار سعدی معروف است و روزگاری پاتوق سهامداران  بود، در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفته است .

این تالار که به شیوه بانک‌ها با باجه‌های مختلف طراحی شده، قرار است از این پس خدمات مورد نیاز سهامداران را ارائه کند.

دیروز همزمان با افتتاح این تالار 2 سامانه اینترنتی جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز افتتاح شد تا سهامداران بتوانند اطلاعاتی مانند میزان دارایی‌ها و کنترل سبد سهام خود را دریافت کنند.

کد خبر 61477

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز