جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: با قطعی شدن معامله بلوک چهارم شرکت فولاد مبارکه اصفهان برنامه واگذاری عمده بزرگ‌ترین شرکت بورس پایان یافت.

به گزارش خبرنگار همشهری، سازمان خصوصی‌سازی از سال گذشته با واگذاری بلوک‌های ۵ درصدی سهام شرکت فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین معاملات تاریخ بورس تهران را رقم زد.

بر همین اساس در روزهای پایانی سال گذشته پس از تصویب واگذاری ۲۰ ‌درصد از سهام این شرکت در هیأت عالی واگذاری، زمینه عرضه گسترده سهام فولاد در دومین گام و پس از عرضه‌های ابتدای سال ۸۶ مهیا شد.

به همین منظور سازمان خصوصی‌سازی‌ پس از شکست در واگذاری بلوک ۲۰ ‌درصدی سهام فولاد به‌صورت یک‌جا، تصمیم گرفت تا این میزان از سهام را در قالب بلوک‌های 5‌درصدی به‌صورت نقد و اقساط واگذار کند.

اولین بلوک از مجموعه ۵ درصدی‌ در بهمن ماه سال گذشته عرضه شد در این نوبت معادل ۷۹۰ ‌میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم ۳۹۰ ‌تومان به‌فروش رفت و آخرین بلوک را نیز در تاریخ ۱۶ اسفندماه، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری تدبیر خریدند.

خریداران باید ظرف مهلت قانونی ۲۰ درصد از وجه معامله را به‌صورت نقد به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز می‌کردند.

براساس اعلام مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار این رقم در روز چهارشنبه هفته گذشته واریز شده و معامله بلوک چهارم شرکت فولاد مبارکه اصفهان قطعی شد.

هرچند معامله بلوک چهارم شرکت فولاد در روز چهارشنبه با تأخیر چندین روزه قطعی شد اما آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که اختلاف‌های زیادی برای پرداخت وجه میان بورس تهران و تامین اجتماعی وجود داشته است چرا که سازمان تامین اجتماعی به‌دلیل وعده‌های دولتی برای دریافت سهام فولاد به‌عنوان رد دیون تمایلی به پرداخت وجه معامله نداشته است.

مسئولان تامین اجتماعی درصدد بودند سهام فولاد را به‌عنوان طلب‌هایی که از دولت دارند بدون پرداخت هیچ وجهی دریافت کنند. اما اختلاف برسر این موضوع باعث برخورد بورس تهران با تامین اجتماعی شد و گویا حتی کارگزار خریدار سهام  نیز دچار تعلیق شده است.

اما در نهایت معامله این بلوک ۷۹۰ ‌میلیون سهمی به قیمت پایه هر سهم ۴۰۱۸ ریال (قیمت روز تابلو) و به ارزش کلی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال قطعی شد.

۳ درصد از این بلوک معادل ۴۷۴ میلیون سهم به شرکت تامین اجتماعی و ۲ درصد معادل ۳۱۶ میلیون سهم به شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر تعلق گرفت.

براین اساس هرچند سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنان مجوز عرضه خرد سهام فولاد مبارکه اصفهان را در دست دارد اما برنامه عرضه بلوکی و عمده بزرگترین شرکت بورس در روز چهارشنبه پایان یافت.

براساس اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان مجوز عرضه ۸.۵ درصد از سهام شرکت فولاد را به‌صورت خرد از هیأت عالی واگذاری دریافت کرده است که می‌تواند این عرضه را ظرف روزهای آتی در بورس انجام دهد.

پرونده فولاد

بدون شک عنوان مهم‌ترین و خبرسازترین شرکت بورس در سال گذشته به شرکت فولاد مبارکه اصفهان اختصاص می‌یابد، چرا که این شرکت بلافاصله پس از ورود به بورس، عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس را از آن خود ساخت و در رده سودآورترین سهام بورس قرار گرفت.

فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر با ارزشی معادل ۵۲ هزار میلیارد ریال (۵.۵ ‌میلیارد دلار) ۱۰.۵ درصد از ارزش کل بورس تهران را در دست دارد.

میزان سودآوری فولاد باعث شد این شرکت در سال گذشته همواره با صف‌های خرید سهامداران مواجه شود. به‌طوری که در سال گذشته ۵۶ هزار و ۳۰۰ نفر اقدام به خرید سهام شرکت فولاد کردند.

این استقبال گسترده، باعث شد تا ارزش هر سهم شرکت فولاد مبارکه در طول سال گذشته ۷۰ درصد رشد کند.

قیمت ابتدایی این سهام در سال گذشته یک هزار و ۸۴۱ ریال بود که در اواخر سال به حوالی ۳ هزار و ۲۰۰ ریال رسید. ارزش سهام فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته حتی توانست مرز ۳ هزار و ۹۵۰ ریال را نیز بشکند.

کد خبر 49114

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز