گروه بورس: نخستین بورس بین‌المللی ایران، عصر دیروز در جزیره کیش آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری، روز گذشته بورس بین‌المللی مبادلات نفت، فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با حضور مسئولان بلند پایه وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران به‌طور رسمی فعالیت خود را در جزیره کیش آغاز کرد.

در مراسم آغاز به کار این بورس ابتدا اسد‌الله کریمی، رئیس سازمان منطقه آزاد کیش درباره راه‌اندازی این بورس گفت: نقش ایران در بازار انرژی بی‌بدیل است، ایران با داشتن منابع عظیم نفت و گاز در تولید محصولات پتروشیمی جایگاه خاصی دارد.

وی با اشاره به حضور 20 شرکت داخلی و 30 شرکت خارجی فعال در حوزه نفت و انرژی در کیش افزود: بورس بین‌المللی کالای کیش می‌تواند در شفاف و روان شدن کسب و کار در حوزه بازار انرژی مؤثر باشد.

ایران، مرجع تعیین قیمت

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در مراسم آغاز به کار بورس بین‌المللی ایران گفت: ارزش معاملات بازار اوراق بهادار تا پایان مهر ماه با احتساب قطعیت مبادله بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به 14میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: در سال گذشته ارزش مبادلات بورس کالا به 8 هزار و 300 میلیارد تومان رسید و در 7 ماه امسال هم ارزش مبادلات این بورس به مرز 5 هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته وی، طبق برآورد‌های انجام شده؛ معاملات بورس کالا و بورس اوراق بهادار تا پایان سال‌جاری به 25 تا 30 میلیارد دلار خواهد رسید.

صالح‌آبادی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده رکورد ارزش معاملات بورس‌های کالا و اوراق بهادار به 40 تا 50 میلیارد دلار برسد.وی خاطرنشان کرد: ایجاد رینگ معاملات بین‌المللی نفت و پتروشیمی در کیش موقعیت استراتژیکی را برای ایران و بازار منطقه فراهم خواهد کرد و جایگاه ایران را به مرجع تعیین قیمت منطقه ارتقا خواهد داد.

وی در پایان از حضور سایر کشور‌ها و عرضه محصولات آنها در بورس بین‌المللی کیش استقبال کرد و بر آمادگی بورس کالای ایران برای عرضه محصولات دیگر کشور‌ها تاکید کرد.

عرضه سکه از طریق بورس

در ادامه این مراسم سید علی اکبر هاشمیان، مدیرعامل بورس کالای ایران به زمینه‌های تشکیل بورس بین‌المللی در کیش اشاره کرد و گفت: آزاد‌سازی‌ نرخ 30 قلم از 38قلم کالای اساسی مهم‌ترین عامل در توسعه بورس کالا بوده است.

او ادامه داد: در حال حاضر در حوزه فلزات، بورس کالا به مرجع تعیین قیمت در بازار تبدیل شده است اما در نفت و پتروشیمی هنوز مشکلاتی وجود دارد.هاشمیان با اشاره به برنامه‌های توسعه بورس کالا گفت: به‌زودی معاملات پلی اتیلن، ذرت و نفت کوره در بازار معاملات آتی آغاز خواهد شد و بورس کالا به‌زودی به سمت ایجاد یک بازار اوراق کامل، بر مبنای اوراق بهادار حرکت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران افزود: بانک مرکزی به تازگی پذیرفته است تا از این پس عرضه سکه از طریق بورس کالا انجام شود؛ ضمن اینکه بازار سلف مجدد هم با رفع مشکل شرعی به‌زودی فعال خواهد شد. هاشمیان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک امکان پذیرش و فعالیت کارگزاران خارجی هم در بورس بین‌المللی ایران فراهم شود.

همکاری با کشور‌های خارجی

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم تاکید کرد: تلاش وزارت اقتصاد این است که پوشش بورس را به‌لحاظ جغرافیایی افزایش دهد. برمبنای همین هدف در بورس بین‌المللی کیش امکان حضور خارجی‌ها در بازار سرمایه ایران تسهیل شده است.

وزیر اقتصاد افزود: از کشور‌های منطقه می‌خواهیم به ایران در مسیر تبدیل‌شدن به تعیین‌کننده قیمت نفت و فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در بازار جهانی بپیوندند.

کد خبر 93788

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز