گروه بورس: تا پایان سال‌جاری با راه‌اندازی سیستم معاملات آنلاین، بورس تهران در تمامی نقاط دنیا در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

بورس

به گزارش همشهری، مبادلات الکترونیک سهام از ابزار بورس‌های پیشرفته دنیاست که منجر به افزایش حجم و رونق معاملات بازار سهام می‌شود چون سهامداران می‌توانند به‌صورت مستقیم درخواست‌های خرید و فروش خود را براساس میزان سفارش‌های موجود و قیمت سهام به بازار ارائه کنند.

در این سامانه که سیستم معاملات آنلاین نام دارد، سفارش وارد شده سهامدار پس‌از ارسال به یک شرکت کارگزاری وارد سامانه معاملات می‌شود و سهام مورد نظر برای سهامدار، خریداری شده و یا به فروش می‌رسد. در این طرح، کارگزار فقط وظیفه بررسی سفارش واردشده را برعهده دارد و پس از این بررسی، سفارش دریافت‌شده بلافاصله وارد سیستم معاملات بورس می‌شود.

وظیفه تایید صحت سفارش واردشده برعهده مشتری است و این کار باعث می‌شود تا سفارش‌هایی که به‌صورت اشتباه وارد سامانه معاملات بورس می‌شود، کاهش یابد. در حال حاضر سهامداران بورس تهران به‌صورت سنتی از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و ارسال فرم کتبی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، در عین حال برخی سهامداران حرفه‌ای بازار از طریق ارتباط تلفنی با کارگزاران سفارش‌های خود را به بازار ارائه می‌کنند.

کارشناسان معتقدند به‌کار‌گیری سیستم معاملات آنلاین باعث تحول در معاملات بورس تهران می‌شود و آرزوی سهامداران حرفه‌ای بازار برای ثبت سفارش خرید و فروش به حقیقت می‌پیوندد. بر همین اساس روز گذشته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و معاونش از به‌کار‌گیری سیستم معاملات آنلاین تا پایان سال خبر دادند.

محمدرضا رستمی، معاون بورس اوراق بهادار تهران در این باره به همشهری گفت: سیستم معاملات آنلاین تا پایان سال عمومی می‌شود و همه کارگزاران می‌توانند از طریق این سیستم به ثبت سفارش مشتری‌های خود بپردازند. وی با بیان اینکه معاملات آنلاین هم‌اکنون نیز توسط برخی کارگزاران در بورس انجام می‌شود،

تاکید کرد: هرسرمایه‌گذار می‌تواند از طریق سایت اینترنتی کارگزاری خود اقدام به خرید و فروش سهام کند و وظیفه کارگزار در این زمینه دریافت تضمین‌های لازم از مشتری است. رستمی در پاسخ به این پرسش که آیا مشتریان خارج از کشور در قاره اروپا و آمریکا نیز می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنند، گفت: بله، هر مشتری از هر نقطه عالم می‌تواند از طریق این سیستم در بورس سرمایه‌گذاری کند و وظیفه بررسی هویت مشتری برعهده کارگزار است.

معاملات آنلاین تا پایان سال عمومی می‌شود

حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با ایسنا از عمومی شدن معاملات آنلاین تا پایان سال خبر داد و گفت: در حال حاضر افرادی در حال انجام معاملات آنلاین هستند که امیدواریم بعد از انجام معاملات آزمایشی،بازار معاملات آنلاین راه‌اندازی و این معاملات تا پایان سال عمومی شود.

او توضیح داد: برای رعایت انصاف باید نرم افزار معاملات آنلاین در کارگزاری‌ها نصب و سپس این معاملات راه‌اندازی شود. این کار در حال انجام است. معاملات آنلاین در روز 13 تیرماه امسال با خرید آزمایشی سهام مخابرات آغاز شد

کد خبر 120083

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز