گروه بورس: آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته گرچه موجب شد تا مدارس، ادارات دولتی و حتی بانک‌ها در برخی روزها تعطیل شود اما بورس تهران خلاف جهت حرکت کرد و به فعالیت خود ادامه داد.

بورس

پس از ابطال معامله ایران خودرو و استدلال خریداران برای 2 روز تعطیلی به‌علت گرمای بیش از حد هوا، مدیران بورس تهران بر آن شدند تا بازار مالی را به‌دلیل تعطیلی‌های محلی تعطیل نکنند.به اعتقاد کارشناسان، از زمانی که بورس کشور به سمت الکترونیک شدن رفته است، معاملات و حتی پرداخت وجه معامله نیز باید به‌صورت ماشینی باشد و چنین ادعایی که چون بانک‌ها تعطیل هستند، بازار سرمایه نیز باید تعطیل باشد، ادعای باطلی است.

اگرچه شهرهای بزرگی چون تهران، به‌دلیل آلودگی هوا ادارات و مدارس تعطیل اعلام شده‌اند اما سایر شهرها به فعالیت روزانه پرداخته و بورس‌های منطقه‌ای نیز بالطبع فعال هستند. با این حساب، شاید این اقدام بورس برای تعطیل نکردن بازار سرمایه در روزهایی که تعطیلی خارج از تقویم رخ می‌دهد، اقدام درستی باشد.

روز گذشته با آنکه تهران تعطیل بود و شعب برخی بانک‌ها بسته بودند اما بورس تهران شاهد معامله 111 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 331 میلیارد و 869 میلیون ریال بود که به گفته فعالان بازار، این میزان معاملات نشان از حرکت بورس از بازاری سنتی به بازاری مدرن دارد.

در این روز، شاخص بورس نیز37.4 واحد رشد را در پرونده کاری خود ثبت کرد تا ثابت شود که معامله‌گران بازار سرمایه روزهای تعطیل نیز بازار سهام را به سایر بازارهای مالی ترجیح می‌دهند.حمایت از بورس با توجه به اولویت دولت برای کنترل تورم و حتی کاهش آن و مکانی برای فروش اموال دولتی موجب شده تا سرمایه‌گذاران این بازار را امن‌تر از سایر بازارها بدانند.

هدف، بین‌المللی شدن است

حمیدرضا امیریان، عضو کانون سهامداران حقیقی در این باره به خبرنگار همشهری گفت: وقتی بورس ما می‌خواهد از حالت محلی و سنتی بودن خارج شود و هدف آن بین‌المللی شدن است، بنابراین با تعطیلی‌های محلی نمی‌تواند به این هدف برسد.

او ادامه داد: تعطیلی‌هایی که به دلایلی چون گرما و سرمای بیش از حد یا آلودگی هوا اعلام می‌شود، تعطیلی محلی محسوب می‌شود و گاهی این تعطیلات شامل تمام کشور نیست؛ ازاین‌رو، تعطیلی کل بازار سهام کشور فقط به این دلیل که شعب بانک شهرهای بزرگ تعطیل است، تصمیم معقولی نیست.

عضو کانون سهامداران حقیقی با اشاره به تعطیلی بانک‌ها در برخی از روزهای هفته افزود: شعب کشیک بانک‌ها حتی در روزهایی که تعطیل اعلام می‌شود، دایر هستند و صرفا شعبی در روزهای تعطیل خارج از تقویم تعطیل‌اند که مستقیما با مردم در تماس هستند. به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، بورس باید به سمت الکترونیک شدن حرکت کند و لازمه آن این است که معاملات ماشینی تسویه ماشینی نیز داشته باشد.

با این حساب حتی می‌توان روزهای جمعه نیز سهم خرید و فروش کرد.او به وضعیت این روزهای بورس اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی می‌توان چنین برداشت کرد که معامله‌گران گوشه رینگ هستند و از بازی خارج نشده‌اند و منتظر فرصتی هستند تا دوباره وارد رینگ شوند.

امیریان اضافه کرد: بورس، آینه اقتصاد کشور است و حرکت‌های عددی روی تابلو معاملات، بازتابی از عملکرد شرکت‌ها و فعالیت‌های دیگر اقتصاد است و زمانی می‌توان از بورسی پویا و پر رونق بهره‌مند شد که اقتصاد کشور نیز اقتصادی پویا و پررونق باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، وضعیت معاملات بورس تهران از ابتدای سال تا‌کنون نشان از بورسی فعال و پر رونق و در نتیجه اقتصادی پویا دارد.او گفت: بازارهای موازی بازار سرمایه در شرایط کلی و با توجه به سیاست دولت برای حذف سفته‌بازی به بازاری بی‌رقیب تبدیل شده است که باید این شرایط حفظ شود.

کد خبر 122082

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز