یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه بورس: گزارش‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به 45 درصد رسیده است.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود نزول شاخص‌های بازار سهام در پاییز سال‌جاری، بورس تهران همچنان سودآور‌ترین بخش اقتصادی کشور محسوب می‌شود و محاسبات آماری بیانگر آن است که سهامداران بورس تهران به‌طور میانگین از ابتدای امسال تاکنون 45 درصد سود به دست آورده‌اند.

بر این اساس با وجود افزایش قیمت دلار و سکه در طول 2ماه گذشته اما بازار سهام همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب مانده است و پیش‌بینی می‌شود با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها سهام بسیاری از شرکت‌های بورس نیز با افزایش قیمت مواجه شود.

این در حالی است که با صعود‌های پیاپی بورس تهران در نیمه نخست سال بازده سرمایه‌گذاری در بورس حتی به مرز 50 درصد نیز رسیده بود اما با آغاز پاییز و کاهش شاخص‌ها اندکی از سودآوری سهامداران کاسته شد.برخی کارشناسان بر این باورند که بخشی از نقدینگی موجود در بازار سهام در طول 2 ماه گذشته به سمت بازار طلا و ارز حرکت کرده بود اما بورس تهران همچنان در مقایسه با سایر بازار‌ها از قبیل مسکن، طلا و ارز سودآور‌تر است و سپرده‌های بانکی نیز نمی‌توانند جوابگوی سود سرمایه‌گذاران مطابق با نرخ تورم باشند.

سرمایه‌گذاران در حال حاضر می‌توانند از محل سرمایه‌گذاری در بورس تهران به‌طور میانگین 45 درصد سود به دست بیاورند. میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس براساس فرمول شاخص کل بازار سهام با در نظر گرفتن سود نقدی تقسیم شده بین سهامداران و افزایش قیمت سهام کل شرکت‌های بورس محاسبه می‌شود.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 15.7 هزار میلیارد تومان (15.5 میلیارد دلار) سهام دادوستد کرده‌اند.

آخرین ارزش بزرگان بازار

اطلاعات رسمی بورس تهران همچنین بیانگر آن است که در حال حاضر بانک‌ها، بزرگ‌ترین گروه بازار سرمایه محسوب می‌شوند و ارزش سهام 7 بانک حاضر در بورس یعنی بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین و بانک سینا بالغ بر 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود. سهام این شرکت‌ها17.4 درصد از کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهد.

گروه فلزات اساسی نیز با 23 شرکت و ارزشی معادل 13میلیارد دلار دومین گروه بزرگ بورس محسوب می‌شود. شرکت مخابرات نیز به تنهایی با ارزشی معادل12.5 میلیارد دلار جایگاه سوم بازار سرمایه را به‌خود اختصاص داده است. این شرکت در حال حاضر 12درصد از کل ارزش بورس تهران را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 121826

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز