شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: آمار‌های رسمی نشان می‌دهد روند خصوصی‌سازی‌ از ابتدای سال‌جاری به‌طور عجیبی در بورس تهران متوقف شده و گویا سازمان خصوصی‌سازی‌ برنامه واگذاری سهام را در بورس به حالت تعلیق در آورده است.

بورس

جدول واگذاری

به گزارش همشهری، در شرایطی که برنامه خصوصی‌سازی‌ طی سال‌های 87 و 88 شتاب زیادی گرفته‌بود و سهام شرکت‌های مهمی در بورس تهران واگذار شد اما آمار‌های رسمی سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد، روند واگذاری‌ها در بورس تهران متوقف شده است.

تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس براساس سیاست‌های اصل44 و برنامه خصوصی‌سازی‌ بیش از 22‌برابر کاهش یافته و از14.3 هزارمیلیارد تومان (14میلیارد دلار) در سال 88 به 650 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است.

 

سازمان خصوصی‌سازی‌ در سال87 نیز 15.3 هزار میلیارد تومان(15 میلیارد دلار) سهام از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار کرده بود. اما از ابتدای سال‌جاری روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی به‌شدت کاهش یافته و سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز برنامه جدیدی برای واگذاری سهام شرکت‌ها برای سال‌جاری اعلام نکرده است. این سازمان همچنین در سال 86 هم 17 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها را از طریق بورس به فروش رسانده بود که بیانگر کاهش شدید روند واگذاری‌ها در سال 89 است.

21 درصد از مجموع کل واگذاری‌های سال گذشته از طریق بورس انجام شد در شرایطی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون فقط یک درصد از مجموع کل واگذاری‌ها از طریق بازار سهام انجام شده است. این مقدار در طول سال‌های 86 و 87 به‌ترتیب 25 و 22 درصد ارزیابی شده است.

کل واگذاری‌ها

آمار‌های رسمی سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین نشان می‌دهد درحالی‌که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در طول 3 سال گذشته شتاب گرفته بود، یکباره در سال‌جاری با افت شدیدی مواجه شده است، بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی‌ در سال گذشته 18 میلیارد دلار از سهام شرکت‌های دولتی را از 3 طریق سهام عدالت، واگذاری به بخش خصوصی و رددیون واگذار کرده بود که این میزان از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مجموع به1.4  میلیارد دلار رسیده است.

این سازمان همچنین در طول سال‌های 86 و 87 به‌ترتیب 25 و 21 میلیارد دلار سهام از طریق سیاست‌های اصل 44 به بخش خصوصی، سبد سهام عدالت و شرکت‌های دیگر بابت بدهی‌های دولتی واگذار کرده بود.

49 درصد از مجموع سهامی که این سازمان از سال 84 تاکنون فروخته است به سهام عدالت اختصاص یافته، 17 درصد به‌عنوان بدهی‌های دولتی واگذار شده است و 32 درصد از سهام شرکت‌های دولتی نیز به بخش خصوصی و شرکت‌های شبه دولتی واگذار شده است.

همچنین از مجموع کل واگذاری‌های انجام شده در طول 5 سال گذشته 73 درصد از طریق بورس تهران و 26 درصد نیز از طریق مزایده و مابقی نیز به‌صورت مذاکره‌ای فروخته شده است.

کد خبر 118519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز