گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با طرح 2 درخواست اصلی از رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ از وی خواست تا به تعهدات خود برای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها عمل کند و شرکت‌ها را باشفافیت بیشتری راهی بازار سرمایه کند.

 بورس روی تابلو

به گزارش همشهری، به‌دنبال خداحافظی غلامرضا حیدری کرد زنگنه از ریاست سازمان خصوصی‌سازی،‌ موج انتقاد کارشناسان به عملکرد وی شدت گرفت و در مقابل برخی درخواست‌ها از رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ طرح شد. در همین رابطه روز گذشته حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری در باره مطالبات بورس تهران از رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: با توجه به تغییرات جدید در سازمان خصوصی‌سازی‌ ما 2‌درخواست داریم که نکته اول مربوط به گزارش شفاف‌سازی‌ شرکت‌هاست؛

بر همین اساس از سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌خواهیم با در نظر گرفتن قوانین و مقررات بورس شرکت‌ها را با شفافیت اطلاعات بیشتری روانه بازار سرمایه کند و نکته دوم مربوط به میزان عرضه در عرضه اولیه سهام شرکت‌هاست که از سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌خواهیم سعی کند هر چه سریع‌تر به تعهد خود برای عرضه مابقی سهام عرضه شده عمل کند.

وی در ادامه در مورد انتشار گزارش قیمت‌گذاری شرکت‌های قابل عرضه در بورس گفت: انتشار گزارش قیمت‌گذاری شرکت‌ها از مواردی است که باعث شفاف‌سازی‌ شده و انتشار آن از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در هنگام واگذاری شرکت‌ها باعث کم ابهام بودن واگذاری‌ها می‌شود.

روایت مدیرعامل سابق بورس از 2 مشکل

اما همزمان با خداحافظی کردزنگنه با سازمان خصوصی‌سازی‌ عملکرد وی زیر ذره‌بین قرار گرفت. در همین رابطه مدیرعامل سابق بورس گفت: در برابر همه تلاش‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری شرکت‌ها در 2 مورد با وی مشکل داشتیم. علی رحمانی ادامه داد: مورد اول مربوط به لزوم برخورداری شرکت‌ها از ساختاری مناسب بود.

در این خصوص کردزنگنه اعتقاد داشت که در این صورت روند واگذاری‌ها کند خواهد شد که نکته درستی بود چرا که به حمایت شرکت‌های مادر تخصصی نیاز داشت. رحمانی ادامه داد: مشکل دوم مربوط به لزوم انتشار گزارش‌های مربوط به قیمت‌گذاری سهام بود که علاوه بر ارسال نامه‌های مکتوب دلایل این الزام در بولتن‌های ماهانه بورس هم اعلام شد.یکی از این دلایل وجود رانت اطلاعاتی برای برخی دارندگان اطلاعات نهانی بود و هست.

خصوصی‌سازی در پی گرانفروشی بود

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد کردزنگنه گفت: سازمان خصوصی‌سازی بیشتر به‌دنبال این بود که سهام را به بالاترین قیمت واگذار و اهداف دولت را تأمین کند.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با فارس افزود: هدف از واگذاری‌ها این نیست که سهام شرکت‌ها به بخش خصوصی گران فروخته شود بلکه قرار است به بخش خصوصی واگذار شود تا کارایی و بهره‌وری آنها افزایش یابد و به رشد اقتصادی کشور کمک کند ولی سازمان خصوصی‌سازی بیشتر به‌دنبال این بود که سهم‌ را به بالاترین قیمت واگذار کنند و به این مسئله که آیا بخش خصوصی می‌تواند با این قیمت‌ها به حیات خود ادامه دهد کاری نداشت.

حمید میر معینی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت قبلی سال بیشتر منافع دولت تأمین شد و سعی نشد تعادلی بین بازار و دولت ایجاد شود، تصریح کرد: فکر می‌کنم دولت نیز به این نتیجه رسید که حرفه و تخصص آقای کرد زنگنه در سازمان خصوصی‌سازی‌ نبوده، بنابراین ارزیابی مثبتی از عملکرد ایشان نداریم.

کرد زنگنه: قیمت فروش ناشی از مکانیسم بازار بود

در همین حال غلامرضا حیدری کرد زنگنه با دفاع از عملکرد 4.5 ساله خود، قیمت فروش سهام شرکت‌ها را ناشی از مکانیسم بازار دانست و با تاکید براینکه در جریان مسائل پشت پرده نیست، از اینکه از سازمان خصوصی‌سازی‌ رفته ابراز خوشحالی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اکثر کارشناسان براین باورند که در جریان عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های جدید، شما همواره سعی در گرانفروشی داشتید، گفت: ما هیچ سهمی و شرکتی را گران نفروختیم. همه سهامی که عرضه کردیم توسط مکانیسم بازار قیمت‌گذاری شد. سازمان خصوصی‌سازی‌ چه تقصیری دارد اگر سهامی در بورس گران یا ارزان فروخته شده؟ این موضوع (گرانفروشی) دست سازمان خصوصی‌سازی‌ نبود و این سازمان در هیچ کدام از این موارد قصوری نداشت.

وی افزود: هر اقدامی که انجام دادیم بر مبنای قانون بود و تاکنون هیچ مورد خلاف قانونی از سوی دستگاه‌های نظارتی برای سازمان خصوصی‌سازی‌ گزارش نشده. بنابراین اینگونه انتقادات را قبول ندارم.

پیمان نوری رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ شد

سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی پیمان نوری بروجردی را به سمت معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ منصوب کرد. پیمان نوری بروجردی، پیش از این، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بانک رفاه (از سال 85 تا‌کنون)، عضو موظف هیأت‌مدیره بانک مسکن از سال78 تا 85، ریاست هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مسکن (تا خردادماه 85)، نماینده دولت و رئیس هیأت نظارت سازمان تأمین اجتماعی از سال‌84، رئیس کمیته مبارزه با پولشویی، رئیس هیأت عالی پژوهش بانک مسکن و عضو کمیته فنی آموزش دیوان محاسبات کشور بوده است.

کد خبر 114606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز