گروه استان‌ها- نگار صادقی: تالار بورس اوراق بهادار منطقه کیش در سال 84 به‌منظور استفاده از مزیت‌های این منطقه برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی ساکن در حاشیه خلیج فارس راه‌اندازی شد

اما وجود برخی نواقص در قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اعمال قوانین و مقررات یکسان در کیش و سرزمین اصلی باعث شد تا مسئولان به اهداف خود در تاسیس این تالار بورس
 نرسند.

علی سنگینیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت بورس و اوراق بهادار می‌گوید: با گذشت 4 سال از راه‌اندازی تالار بورس و اوراق بهادار کیش و به دست آوردن تجربه، تصمیم گرفتیم مجددا به بررسی شرایط فعال‌تر شدن بورس کیش بپردازیم.

عباس هشی، کارشناس اقتصادی نیز راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش را خبر خوشی برای فعالان بورس می‌داند و می‌گوید: فعال شدن این تالار مستلزم فراهم شدن زمینه‌های قانونی مناسب است به نحوی که قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مقررات مربوطه طبق قوانین بازار سرمایه به نحوی اصلاح شود که حضور سرمایه‌گذار خارجی فارغ از محدودیت باشد.

مطالعات اولیه راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش توسط شرکت بورس تهران و سازمان منطقه آزاد کیش انجام شد و نتیجه آن در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است؛ براین اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نیز اصلاح خواهد شد.

به گفته سنگینیان در این اصلاحیه پیشنهاد شده است بازار سرمایه در مناطق آزاد مانند بانک‌ها قانون خاص خود را داشته باشند تا فعالیت نهادهای بین‌المللی در این بورس روان‌تر شود.

هشی اما معتقد است؛ در آیین نامه جذب سرمایه‌گذار خارجی که سال گذشته تصویب شد محدودیت‌هایی برای فروش سهام به سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده بود که این امر با ضوابطی که در بورس سایر کشورها وجود دارد مغایرت دارد.

وی با بیان این که آیین نامه فعالیت بورس در منطقه آزاد در هیات دولت و مجلس تصویب شده است ادامه می‌دهد؛ اما هنوز این آیین‌نامه ابلاغ نشده است. البته آیین‌نامه اعطای مجوز فعالیت بورس در مناطق آزاد به سازمان بورس ارسال شده است.

یکی از مهمترین اهداف برنامه ریزان از راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش ایجاد یک پل ارتباطی بین بازار سرمایه ایران و سایر کشورهای دنیا است، اما بورس ایران طی سال‌های اخیر از فراز و نشیب‌های فراوانی برخوردار بوده و اتخاذ برخی از سیاست‌های خارجی و عدم ثبات در تدوین قوانین باعث شده است تا سرمایه‌گذار خارجی با تردید نسبت به بازار سرمایه ایران بنگرد.

جذب سرمایه‌گذار خارجی در بورس کیش با وجود فعالیت سایر بورس‌ها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کار چندان ساده‌ای نیست، به نحوی که سنگینیان در این ارتباط می‌گوید: با توجه به این که افراد مستقر در کیش خیلی زیاد نیستند و نتوانستیم در این سال‌ها نیز سرمایه‌گذار خارجی قابل توجهی را جذب کنیم به احتمال فراوان راه دشواری در پیش داریم.

کد خبر 84355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز