گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: خانوارهای روستایی که ایجاد سد نازلوچای ارومیه را راهگشای تامین آب آشامیدنی و رونق کشاورزی خود می‌دیدند، دیگر مدتی است از اجرای این طرح ناامید شدند

 و حل مشکل خود را در مهاجرت از این نقطه دیده‌اند. اوایل سال 83 که مسئولان وزارت نیرو برای کلنگ‌زنی این طرح به34 کیلومتری ارومیه رفتند، زمان آغاز احداث سد نازلوچای بود؛ اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفته است.

نماینده ارومیه در مجلس از افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از نبود آب اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: از 4 سال پیش قرار بوده که این سد را تحویل دهند و هنوز حتی از احداث ساختمان سد هم خبری نیست.

سلمان ذاکر به همشهری می‌گوید: با بهره‌برداری از این سد علاوه بر اینکه آذربایجان غربی به قطب کشاورزی منطقه تبدیل می‌شود، شاهد کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و توقف هدر‌رفت محصولات کشاورزی خواهیم بود.

این سد مخزنی در شمال غربی شهر ارومیه برروی رودخانه نازلوچای به‌عنوان بزرگترین رودخانه‌ای که در استان آذربایجان غربی، در دشت ارومیه از غرب به شرق جریان دارد، احداث خواهد شد.

اهداف اصلی احداث سد نازلوچای که با حجم آب قابل تنظیم سالانه 272 میلیون مترمکعب طراحی شده است، بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک منطقه از طریق مهار و تنظیم آب رودخانه نازلو و استفاده از آب تنظیم شده برای آبیاری 45 هزار هکتار از اراضی دشت‌های نازلو، روضه، کهریز و قوشچی و همچنین تامین آب مورد نیاز صنعت و شرب شهرک‌های بخش مالی دشت ارومیه و نهایتا جلوگیری از خسارت سیل است.

ذاکر با اعلام این که قرارداد احداث این سد از سال 83 به چینی‌ها واگذار شد، توضیح می‌دهد: پس از عقب‌نشینی چینی‌ها و فسخ قرارداد،هیچ اقدامی برای جذب یک پیمانکار صورت نگرفته است.

وی از سهل‌انگاری‌های صورت گرفته برای عملیاتی کردن این طرح انتقاد کرده و ادامه می‌دهد: پس از پیگیری‌های مجدد ما وعده شد که عملیات ساخت این سد سال گذشته دنبال شود که متاسفانه تا این لحظه خبری از آن نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی  اعلام  کرد وجود تاخیر در ساخت این سد از نظر ما قابل قبول نیست.نبی کریمی، در عین حال تامین اعتبار و برودت هوا را از جمله دلایل طولانی شدن احداث این سد می‌خواند و ادامه می‌دهد: پس از تامین نشدن فاینانس خارجی برای سد نازلوچای، دولت اعتبار اجرای طرح را عهده‌دار شده است.

وی ادامه می‌دهد: پروژه احداث سد نازلوچای به تازگی تامین اعتبار شده و به زودی عملیات ساخت آن آغاز می‌شود. این در حالی است که بخشی از انتقاد نماینده ارومیه در مجلس به اختصاص ردیف بودجه برای این طرح و تلف شدن آن باز می‌گردد.

وی معتقد است: در کل، اجرای این سد مشمول سهل‌انگاری مسئولان این حوزه از 4 سال گذشته تاکنون شده است.ارتفاع سد نازلوچای که از نوع خاکی با هسته رسی است از بستر رودخانه 5/94 متر، طول تاج آن 430 متر و عرض تاج سد 12 متر است و حجم مفید مخزن این سد، 145 میلیون مترمکعب است.

ذاکر نبود سد را علت عقب‌ماندگی کشاورزی آذربایجان غربی می‌داند و می‌افزاید: استان آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور است  اما تنها 30 درصد آن به‌صورت بهینه مصرف می‌شود و باقی آن هدر می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، با ذکر این نکته که سابقه مطالعات سد نازلوچای به سال 1364 باز می‌گردد، ادامه می‌دهد: این سد پس از بهره‌برداری، برای حدود 40 هزار هکتار از اراضی، آب مطمئن می‌دهد که اگر برای هر هکتار افزایش درآمد
یک میلیون تومانی را در نظر بگیریم، بازگشت سرمایه احداث این سد در طول یک سال حداقل 4 میلیارد تومان خواهد بود.

محاسبه بازگشت سرمایه احداث این سد که نماینده وزارت نیرو به آن اشاره می‌کند به اضافه سال‌های تاخیر آن خود عدم‌النفع طرح به حساب می‌آید که باید به آن خسارت‌های ناشی از تلف شدن بودجه‌های تخصیصی، کمبود آب و هدررفت محصولات کشاورزی و مهاجرت خانوارهای روستایی را اضافه کرد.

کد خبر 84579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز