گروه بورس: فدراسیون بورس‌های اروپایی‌- آسیایی در مجمع عمومی خود در استانبول طرحی را تصویب کرد که براساس آن 34 عضو این فدراسیون ازجمله ایران به‌صورت الکترونیک از طریق کارگزاران به یکدیگر متصل خواهند شد.

بورس

ابوالفضل شهرآبادی، مدیر امور بین‌الملل بورس تهران، در گفت‌وگو با همشهری ضمن تشریح دستاورد‌های سفر مسئولان بورس تهران به ترکیه گفت: این سفر به بهانه برگزاری مجمع سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی - آسیایی انجام شد و حاوی دستاورد‌های مهمی برای بورس تهران بود.

وی با بیان اینکه در کنار مجمع، همایش دوروزه‌ای به مناسبت 25سالگی بورس استانبول برگزار شد، گفت: مهم‌ترین دستاورد این سفر انتخاب بورس تهران در مجمع عمومی به‌عنوان رئیس کمیته کاری بورس‌های اروپایی‌-‌آسیایی برای نخستین بار به‌مدت 2 سال بود. وی تاکید کرد: همه ارکان این فدراسیون تحت نظارت کمیته کاری است و مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیرنده این فدراسیون بخش کمیته‌کاری است.

شهرآبادی تأکید کرد: بورس تهران در مجمع عمومی این فدراسیون طرح 5ساله راهبری خود را که کمتر بورسی به آن پرداخته بود ارائه کرد که مورد توجه بورس‌های کشور‌های دیگر قرار گرفت. به‌گفته وی، بورس تهران در حاشیه این مراسم، تفاهمنامه‌ای با بورس سوریه به امضا رساند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاهمنامه‌ای با بورس‌های دیگر برای عرضه متقابل سهام به‌امضا رسید یا خیر؟ گفت: نظریه جدید بورس‌ها بر مبنای ارتباط کارگزاران بنا شده و دیگر کمتر به عرضه متقابل سهام پرداخته می‌شود، بر این اساس طرح ارتباط متقابل کارگزاران34 بورس عضو این فدراسیون از طریق یک سامانه الکترونیک از سوی این فدراسیون مطرح شد و قرار است بورس‌های عضو از این طریق به یکدیگر متصل شوند.

مدیر امور بین‌الملل بورس تهران تصریح کرد: برمبنای این طرح که از این پس تدوین آن در فدراسیون بورس‌های اروپایی - آسیایی دنبال می‌شود کارگزاران عضو هر بورس می‌توانند از طریق ارتباط با یکدیگر اقدام به خرید و فروش سهام بورس‌های دیگر کنند.

طرح بورس بین‌المللی کیش منتفی شد

شهرآبادی در پاسخ به این پرسش که طرح راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی در کیش و بین‌المللی کردن بورس تهران به کجا انجامید؟ گفت: با بررسی‌هایی که به عمل آمد به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش، بین‌المللی کردن بورس تهران است، نه راه‌اندازی یک بورس جداگانه در کیش. بر همین اساس برنامه‌های ما بر محور امضای تفاهمنامه با بورس‌های دیگر مانند مسقط، لیبی، قزاقستان و لاهور استوار شد که تا چند ماه دیگر به نتیجه خواهد رسید.

وی توضیح داد: در عین حال گام اول برای افزایش ابعاد بین‌المللی بورس تهران اصلاح قوانین و مقررات بود که به تازگی آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی به‌تصویب رسید و براساس آن سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند تا 100 درصد سهام یک شرکت ایرانی را خریداری کنند و حتی 20 درصد از مجموع کل ارزش بورس تهران که نزدیک به 17 تا 18 میلیارد دلار ارزش دارد را دراختیار بگیرند.

کد خبر 123047

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز