گروه بورس: بورس تهران برنامه‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اوراق بهادار اعلام کرد.

به گزارش همشهری، در نخستین گام، کارشناسان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هفته آینده یک کارگاه آموزش آشنایی با مقررات و فرایند اخذ مجوز سرمایه‌گذاری را در محل بورس تهران برگزار می‌کنند.

ضمن اینکه قرار است کمیته‌ای متشکل از کارشناسان شرکت‌های کارگزاری علاقه‌مند تشکیل شود تا اقدامات لازم رابرای جذب سرمایه خارجی انجام دهد.

در این میان علی رحمانی، مدیر عامل بورس که در نشست هم اندیشی سرمایه‌گذاری خارجی در بورس سخن می‌گفت، تاکیدکرد: طبق قانون برنامه چهارم، سرمایه‌گذاری درسبدسهام به رسمیت شناخته شده اما سقف سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به ۱۰ ‌درصد محدودشده است.

باتوجه به اعمال یک محدودیت دیگر درمنع انتقال اصل سرمایه تا ۳ سال، بورس تهران جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی ندارد. او اعلام کرد: بورس تهران بر بازبینی آیین نامه سرمایه‌گذاری خارجی تاکید دارد و پیشنهاد کرده سقف مجاز برای سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش و دوره توقف اصل سرمایه از ۳ سال به یک‌سال کاهش یابد.

موفق نبوده‌ایم

مدیرعامل بورس برای نخستین بار اعتراف کرد بازار سهام تهران در جذب سرمایه‌گذاران خارجی چندان موفق عمل نکرده است.

او با اشاره به آماری جالب اعلام کرد:طبق آمار مختلف فقط بین ۲ هزارم تا یک‌دهم‌درصد از ارزش بورس به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص دارد.

رحمانی پیشنهاد کرد، با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشابه عربستان، بدون محدودیت سرمایه‌های جهانی را جذب بورس تهران کنیم.

مدیرعامل بورس گفت: درصورت رفع موانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی، از امکان جذب ۲ تا ۳ هزار میلیارد دلار سرمایه جدید برخوردار خواهیم شد. همه بورس‌های دنیا در رقابت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی هستند، درچنین شرایطی بورس ایران نباید به جذب سرمایه‌های داخلی اکتفا کند.

دفتر در دوبی و لندن

مدیر عامل بورس درعین حال گفت: فعالیت‌های بسیاری برای شناساندن بورس در سطح بین‌المللی انجام شده است. پایگاه اینترنتی بورس به زبان انگلیسی راه‌اندازی شده، یک بولتن ماهانه به زبان انگلیسی برای مراکز معتبر سرمایه‌گذاری و شبکه‌های خبری ارسال می‌شود. همچنین امکان ایجاد دفتر جذب سرمایه‌گذاری در دوبی و لندن را بررسی کرده‌ایم. 

مجوز ۲ هفته‌ای

در ادامه این نشست، احمد جمالی، مدیرکل سرمایه‌گذاری‌های خارجی وزارت اقتصاد با اشاره به پیشینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی اعتراف کرد: نقش سرمایه‌گذاران خارجی در بورس کمرنگ است. 

به گفته جمالی سرمایه‌گذاران خارجی در چارچوب برنامه چهارم می‌توانند تا ۱۰ ‌درصد سهام یک شرکت بورسی را بخرند.

حتی هنگامی که سازمان خصوصی‌سازی‌ سهامی را در بورس عرضه می‌کند سرمایه‌گذاران خارجی با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک‌ها در کوتاه‌ترین زمان حساب بانکی افتتاح و ارز وارد کشور می‌کنند و در نهایت تا ۲ هفته مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر می‌شود.

اصلاح قانون

در ادامه حسین فهیمی، نایب رئیس سازمان بورس از اصلاح آیین نامه سرمایه‌گذاری خارجی در هیات دولت خبر داد و گفت: می‌توانیم با جذب سرمایه‌های خارجی از طریق صندوق‌های مشاع، تبعات منفی این کار را به حداقل برسانیم.

او گفت: سازمان بورس آمادگی دارد در کنار نهادهای مالی موجود، به نهادهای مالی خارجی برای فعالیت در بورس تهران مجوز بدهد.

کد خبر 56234

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز