همشهری آنلاین: وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وی در نشست با خبرنگاران از تمهیدات بهتر این وزارتخانه برای نمایشگاه 21 کتاب گفتند و به برخی پرسش‌ها درباره معطلی کتاب در وزارت ارشاد پاسخ دادند.

به گزارش همشهری آنلاین محمدحسین صفار هرندی در این نشست ابتدا گفت که برخلاف سال گذشته که امکانات نمایشگاه کتاب چندان مناسب این رخداد مهم فرهنگی نبود، ‌امسال سعی کردیم ضمن ارایه تسهیلات مناسب خدماتی و بهداشتی، فراهم کردن نقاطی برای استراحت، ایجاد سیستمهای تهویه هوای مناسب، وجود دسترسی راحت به مصلا از طریق وجود راههای ورودی متعدد به آن، بهره‌گیری مسافران از مترو با امکان انتقال روزانه دو میلیون مسافر و فراهم کردن تسهیلاتی برای مراجعان شهرستانی را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

صفار هرندی با اشاره به این که یک هفته جلوتر از افتتاح، کار غرفه‌بندی به پایان رسیده و آن مشکلاتی که سال گذشته غافلگیرانه با آن مواجه بودیم، امسال نداریم، از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان رخداد فرهنگی مهم یاد کردو گفت: حقیقت این است که تجمیع جمع زیادی از ناشران زیر سقف باشکوه شبستان، روزهای باشکوهی را برای مراجعان کتاب رقم می‌زند و کسانی که باذوق هستند، نمی‌توانند آن را انکار کنند.

او همچنین یادآور شد: بالأخره جمعیت صدهزارنفری در نقطه‌ای تجمع می‌کنند و این تجمع جمعیت، حرارت بیش‌تر ایجاد می‌کند و ممکن است قدری کسانی را به زحمت بیاندازد

وی افزود: ارتباط میان اهل نشر و کسانی که هنوز کتاب را به عنوان عنصری گرمی‌بخش در محافل تلقی می‌کنند، با همه‌ی فضاسازی‌های که افراد نابردبار کرده و می‌کنند، فضایی آرام است و راه ارتباط با مدیریت فرهنگی گشوده است. ارتباطی که میان اهالی فرهنگ و بخصوص همکاران ما با اهل کتاب بوده است، جای شکرگزاری دارد. بعضی از گله‌گذاری‌ها همیشه بوده و ما باید در مقابل آن تحمل داشته باشیم. گاهی اوقات تخریب‌هایی دیده می‌شود و حتا در مقابل کارهای شایسته‌ای که صورت گرفته، انتقادهایی وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین واقعه‌ی سالانه‌ی کشور را نمایشگاه بین‌المللی کتاب دانست و یادآور شد: این نمایشگاه معتبرترین نمایشگاه شناخته‌شده در جهان است که در یکی دو روز آینده افتتاح خواهد شد و شاهد حضور گرم مردم خواهیم بود. اشکالی ندارد که بگوییم مردم در نمایشگاه حضور دارند یا در مصلا. در آیین ما مسلمان‌ها مصلا و مساجد مکانی برای تمام تلاش‌های سیاسی، عبادی و فرهنگی بوده است. حال اگر بازگشت به اصل خود داشته باشیم، مصلای ما همان نمایشگاه و نمایشگاه ما هم مصلای ماست.

در ادامه این نشست، محسن پرویز ،معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب امسال با اشاره به شمار بازدیدکنندگان این نمایشگاه با نمایشگاه‌های همطراز در دیگر نقاط جهان گفت:نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از نظراستقبال و حضور مردمی  مقام اول را بین نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان دارد و به لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین نمایشگاه در منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین این سخنان درحالی گفته می شود که نمایشگاه هایی چون فرانکفورت یا لندن فروش کتاب ندارند و تنها متخصصان و فعالان عرصه نشر می توانند از این نمایشگاهها دیدن کنند.برای نمونه در نمایشگاه لندن از هر فردی که خواهان بازدید از نمایشگاه کتاب است بیش از 30 پوند دریافت می شود و یا در نمایشگاه فرانکفورت فروش کتابی صورت نمی گیردو تنها نهاد های نشر و بنگاه های ادبی اند که در آن حضور پیدا می کنند.

پرویز همچنین از حضور 76 کشور خارجی در نمایشگاه خبر داد و گفت: برای اولین‌بار و شاید در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، یک هفته جلوتر از آغاز زمان برگزاری نمایشگاه، مکان آن آماده است و در اختیار ناشران قرار گرفته است. چه از طریق نهادهای بازرسی و چه از طریق کارشناسان، آن دسته از اشکالاتی را که در جلسات شورای سیاست‌گذاری مطرح می‌شد، در نمایشگاه دوم در مصلا رفع کرده‌ایم. جابه‌جایی نمایشگاه که بخشی از اشکالات 19 دوره‌ی قبل را می‌توانست بپوشاند، در سال گذشته با اشکالات دیگری همراه بود که تمام سعی بر این بود تا این اشکالات برطرف شود، که دست کم این آمادگی اینک اتفاق افتاده است.

پرویز یادآور شد: به همه‌ی ناشرانی که ثبت‌ نام کرده‌اند، اعلام می‌کنیم سریع‌تر برای تحویل غرفه‌ها اقدام کنند. هنوز تعدادی از ناشران با وجود این‌که پنج روز از آماده‌سازی گذشته است، اقدام به تحویل غرفه نکرده‌اند. تحویل دیر غرفه‌ها از اشکالاتی بود که در بیست دوره‌ی گذشته به چشم می‌خورد و این یکی از اشکالات نمایشگاه بود که امسال دیگر وجود ندارد.

او همچنین درباره نامه‌ اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان [نامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به وزیر ارشاد] و این‌که پاسخی به آن داده نشده است،یادآور شد: ما علاقه‌مند نیستیم به کسانی که عصبانی هستند، با عصبانیت پاسخ دهیم. فحاشی در بعضی از موارد که توأم با اهانت است، پاسخی ندارد. نامه‌هایی که می‌رسد، کارشناسی می‌شود و با مذاکراتی که با مجموعه صورت می‌گیرد، باید آن‌ها را بررسی کرد و پاسخ درست داد. زمانی‌که نامه‌ای در سال گذشته از سوی یکی از مدیران نشر نوشته شد و بعد نامه‌ی رییس اتحادیه ناشران ارسال شد، به آن پاسخ دادیم، که این منجر به نامه‌ی دوم شد. این‌که نامه‌ی دوم را نوشتند؛ یعنی این‌که قانع شدند.

وی افزود: بعضی حرکت‌ها سیاسی است. خواهشم از اهل قلم و اهالی نشر این بوده که اجازه ندهند عرصه‌ی فرهنگ بازیچه‌ی مقاصد سیاسی قرار گیرد. وقتی نامه‌ای به من نوشته می‌شود و پیش از آن‌که نامه به من برسد، در روزنامه‌ها چاپ می‌شود، این یک حرکت سیاسی است. اگر هدف گفت‌وگو باشد، می‌آیند صحبت می‌کنند؛ همان‌طور که بعضی از ناشران آمده‌ و صحبت کرده‌اند؛ ولی حرکت‌هایی از آن دست را باید ترک کنیم.

پرویز در ادامه یادآور شد: در دفتر معاونت فرهنگی به سوی ناشران و مؤلفان باز بوده است. ممکن است بررس در جایی خطا کرده باشد، که رأی نهایی را باید هیأت نظارت دهد. اقدام‌هایی که در این مدت کرده‌ایم، در بعضی موارد سخت‌گیرانه و بعضی موارد سهو‌گیرانه بوده است. در بعضی موارد، بررس کتاب مقصر است. تشخیص ضوابط با آن‌چه که ارائه می‌شود، کار پیچیده‌ای است، و احتمال این‌که در این کار اشتباه رخ دهد، وجود دارد. این عرصه عرصه‌ای است که طبیعی است اهل قلم دل‌آزرده شوند و وقتی دل‌آزرده می‌شوند، انعکاس وسیعی می‌یابد. اگر بین 54هزار عنوان کتاب منتشرشده، 26هزار کتاب چاپ اول منتشر می‌شود و 25 کتاب مشکل دارد، 25 ناشر، 25 مؤلف و 25 اهل فرهنگ دل‌آزرده می‌شوند که این تأثیر وسیعی در جامعه می‌گذارد. اما ما به تک‌تک اهل فرهنگ احترام می‌گذاریم و در دفتر ما باز است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره‌ی متراژ غرفه‌های واگذارشده به ناشران در نمایشگاه امسال توضیح داد: متراژ غرفه‌ها به تعداد کتاب‌های منتشرشده در سه سال گذشته ارتباط دارد و عوامل دیگری دخیل نیست. به نظرم، بسنده کردن به تعداد عنوان‌های کتاب‌های منتشرشده شایسته نیست؛ به این دلیل به کمیته‌ی داخلی نمایشگاه اعلام شده که عوامل دیگری را نیز دخالت دهند؛ مثلا اگر ناشری 30 سال سابقه دارد و در سه سال گذشته به علت مشکلات نتوانسته کتابی را منتشر کند، به دلیل فعالیتش در سال‌های گذشته در ضوابط بازنگری داشته باشیم، که این بازنگری در ضوابط سال آینده اعمال خواهد شد.

او سپس درباره‌ی کتاب‌های حاضر در نمایشگاه امسال گفت: در بخش یارانه‌یی به زبان انگلیسی، 33هزار عنوان کتاب حضور دارد و در بخش ریالی، 71هزار کتاب جمعا حضور دارد که 18هزار عنوان کتاب‌های عربی و 53هزار عنوان در بخش ریالی کتاب وجود دارد.

کد خبر 50237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز