شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: امروز صبح خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگ و ادب کشور از در آهنی مصلای تهران، پا به محل برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گذاشتند و از روند آماده سازی آن بازدید کردند؛ نمایشگاهی که دست‌اندرکاران آن مرتب اصرار می‌کنند که مشکلات سال گذشته را ندارد.

تاکنون 1670 ناشر کشور در بخش ناشران داخلی این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که به گفته محمود سالاری مدیرکل کمیته داخلی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به اینکه ناشران داخلی در حال تکمیل مدارک خود برای حضور در نمایشگاه هستند، شمار آنان تا روز برگزاری نمایشگاه کتاب افزایش می یابد.

در این دوره در بخش ناشران عمومی در داخل شبستان مصلی 1072ناشر، در بخش کودک و نوجوان در رواق شرقی ۱۷۸ناشر، در بخش دانشگاهی مستقر در انتهای شبستان و طبقه همکف ۲۹۹ناشر و دربخش ناشران آموزشی در رواق شرقی ۱۲۲ناشر حضور خواهند داشت. سالاری غرفه بندی را براساس حروف الفبا اعلام کرد و متراژ غرفه‌ها را بسته به تعداد عناوین کتاب‌های هر ناشر دانست یعنی به هر ۸ عنوان کتاب، یک متر تعلق می‌گیرد.

2 سال پیش وقتی محمود احمدی نژاد در محل دائمی نمایشگاه‌ها، نمایشگاه کتاب نوزدهم را افتتاح می کرد شوخی و جدی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که اگر نمایشگاه بیستم کتاب در همین محل برپاشود، او آن را افتتاح نخواهد کرد.

همین اشاره کافی بود تا ارشاد برای برپایی نمایشگاه بیستم کتاب به تکاپو بیفتد. تقویم سال 85 تمام شد و هنوز محل قطعی نمایشگاه تعیین نشده بود گرچه گزینه هایی وجود داشت و حتی صحبت از برگزاری دوپاره نمایشگاه هم به میان آمد.

در دقیقه 90، مصلی محل قطعی و یکپارچه نمایشگاه شد، جایی که شورای شهر با آن مخالف بود اما سرانجام طناب کشی بین بهارستان و بهشت پشت دیوار مصلی به سود ارشاد تمام شد و تازه اعتراض‌ها بالا گرفت. بسیاری از ناشران با دلخوری تهدید به نیامدن کردند اما سمبه ارشاد پرزورتر از این حرف‌ها بود و در پایان، در آخرین ساعت های یک شب بهاری رئیس جمهور در میان گچ و خاک بنایی شبستان اصلی مصلی، نمایشگاه بیستم را ظفرمندانه افتتاح کرد.

بازدید خبرنگاران از نمایشگاه امسال کتاب، تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نشان نمی داد با این حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: نمایشگاه کتاب امسال از شرایط بهتری نسبت به گذشته برخوردار است.

محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد در گفت‌وگویی که دیروز ستاد خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر کرد، به‌جای ذکر امکاناتی که امسال به نمایشگاه اضافه شده به عظمت و معنویت مصلی اشاره کرد و به جای ذکر مصداق از نمایشگاه کتاب در مورد نمایشگاه قرآن اظهار نظر کرد و افزود: مصلی با دربرداشتن فضای فرهنگی و معنوی، شکوه و عظمت شایسته نام کشور را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب به ارمغان آورده است.

مصلی همچون سازه عظیم فرهنگی و معنوی تهران به شمار می‌رود که شکل‌گیری نمایشگاه قرآن و کتاب در آنجا، زمینه ساز سرعت دهی به رشد ساخت مصلی شده است.

زیر ارشاد به همسویی فعالیت‌های نمایشگاه کتاب در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و اظهارداشت: هر راهی که موجب سرعت دهی و بهبود فعالیت‌های فرهنگی و معنوی در جامعه شود، نوآوری را به‌دنبال دارد و برگزاری نمایشگاه قرآن برای سرعت دهی به اتمام ساخت مصلی از جمله چنین اقداماتی است.

مسئولان نمایشگاه در تلاش هستند تا ساخت و ساز مصلی به تاخیر نیفتد و با رفع کاستی‌های گذشته، فضای مناسبی را با حداکثر امکانات رفاهی برای مردم فراهم کنند. البته وزیر ارشاد بازهم هیچ اشاره ای به کاربری اصلی مصلی در کنار کاربری های جانبی تحمیلی آن نکرد ؛ همان طور که از باغ کتاب که به همت شهرداری تهران قرار است مشکل برپایی چنین نمایشگاهی را حل کند، به میان نیاورد.

غیر از این، حمید قبادی معاون اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در واکنش به خبر درج شده در یکی از روزنامه‌های کشور مبنی بر عدم‌آمادگی و اطلاع نهادهای اجرایی گفت:همه نهادهای اجرایی اعم از شهرداری، آتش‌نشانی، جمعیت هلال احمر و راهنمایی و رانندگی از یک ماه قبل برنامه‌های خود را برای برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کرده و در دست اجرا دارند.

این در حالی است که اهل قلم، ناشران و کتاب دوستان که مشتریان اصلی نمایشگاه کتاب هستند هنوز نگرانی سال گذشته را از برپایی نمایشگاه در مصلی دارند و هرازگاه آن را بیان
می کنند. مثلا سید علی موسوی گرمارودی گفت: نمایشگاه کتاب در حال حاضر بیش از هر چیز به اختصاص امکانات رفاهی بیشتر برای مردم نیاز دارد تا مردم مجبور نباشند که کتاب‌های خریداری شده را با دست حمل کنند.

با تمام این احوال، درهای مصلی در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از  ۱۲اردیبهشت به‌مدت  ۱۰روز، از ساعت ۱۰تا20 به روی بازدید‌کنندگان گشوده خواهد شد اگرچه دوستداران کتاب باید سالی دیگر صبر کنند تا مگر باغ کتاب تهران واقع در تپه های عباس آباد به داد آنها برسد.

کد خبر 49972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز