شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

کامران محمدی: بیست‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران، امسال یک روز زودتر از همیشه، عصر ۱۱ اردیبهشت یعنی همین چهارشنبه با حضور بیش از ۲۵۰۰ ناشر داخلی و خارجی در مصلای تهران گشایش می‌یابد.

این تصمیم طبق معمول برای شکستن شاخ غول غیرقابل مهار پایتخت، ترافیک بی‌حساب و کتاب روزهای نمایشگاه گرفته شده و ظاهرا مسئولان خواسته‌اند از این طریق، غول را غافلگیر کنند.

مسئولان البته غیر از این، تلاش کردند خبرنگاران رسانه‌های گروهی را نیز در مصلی غافلگیر کنند  اما طبیعتا  مصلی هم همان مصلای سال گذشته و معاون اجرایی نمایشگاه،  همان معاون اجرایی نمایشگاه بیستم است.

با این حال،  معاون اجرایی تلاش خود را کرد تا نشان دهد مسئولان همه سعی‌شان را کرده‌اند که البته همین طور هم بوده است؛ «از نواقص سال گذشته وجود کابل‌های برق زیر پای بازدیدکنندگان بود که با تمهیدات وزارت نیرو،  دیگر این معضل وجود ندارد. نکته‌ بعد که سال گذشته به آن ایراد گرفته می‌شد،  اطلاع‌رسانی بود که بخش قابل توجهی از تابلوهای اطلا‌ع‌رسانی نصب شده و بیشتر کیوسک‌های اطلاع‌رسانی نیز مستقر شده‌اند و تا دهم اردیبهشت کامل خواهند شد.»

این ۲ نکته البته با وجود کوچکی،  همان طور که حمید قبادی می‌گوید از جمله مشکلات مهم سال گذشته بودند. در مشکلات برگزاری نمایشگاه-  درست مثل زندگی-  همین نکات ریز فراوانند و البته چند غول و بچه‌غول که همه مسئولان برای مهارشان دست به دست هم داده‌اند.

قبادی تاکید کرد: «از آبان سال گذشته، ستاد اجرایی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کرد، که در این زمینه، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی چون وزارت نیرو، شهرداری تهران، سازمان خدمات موتوری تهران، سازمان زیباسازی و آتش‌نشانی و اتوبوسرانی با ما همکاری داشتند.»

البته این جملات نه تنها برای خبرنگارانی که سال قبل هم به نمایشگاه رفته بودند  بلکه برای خبرنگاران سال‌های گذشته  هم چیز غافلگیرکننده‌ای ندارد. اما از کنار هم گذاشتن این چند خبر شاید به جایی برسیم:

غول ۱۰ متری کتاب و کتابخوانی

هرچند از مجسمه کاری برنمی‌آید، اما مسئولان امسال تلاش کرده‌اند دست کم از نظر هیکل هم که شده، در مقابل مشکلات کم نیاورند و قصد دارند همزمان با آغاز نمایشگاه،  با پرده‌برداری از غول کتاب و کتابخوانی، غافلگیرمان کنند.

این غول ۱۰ متری، احتمالاً همان مجسمه قلم محل دائمی نمایشگاه‌های کتاب تهران است که در جابه‌جایی‌های سال گذشته همان‌جا، جاماند. حالا میدانی به مساحت ۵۰۰ متر برای تلطیف فضای خشک مصلی ساخته شده و قرار است تندیس نمایشگاه هم در وسط این میدان تعبیه شود.

اجرای درست زمان‌بندی

بنا به عادت، خبر اجرای دقیق زمان‌بندی هم خبر غافلگیرکننده‌ای است. این نکته را البته معاون اجرایی نمایشگاه هم به خوبی می‌داند؛ « امسال برای اولین‌بار، طبق جدول زمان‌بندی،  عقب نبوده‌ایم.»

مطابق این جدول و آن طور که قبادی به خبرنگاران گفت، غرفه‌ها ۵ اردیبهشت به ناشران تحویل داده شده است اما به شرطی که پنجم را آغاز تحویل بدانیم؛ تا هفت اردیبهشت تنها ناشران بزرگ غرفه‌های‌شان را تحویل گرفته بودند و قرار بود باقی نیز همین دیروز یعنی پیش پای خبرنگاران _که همیشه دردسرند_ غرفه‌ها را بگیرند.

اما غرفه‌ها

امسال رنگ‌ غرفه‌های بخش کودکان و نوجوانان صورتی است و غرفه‌های بخش آموزش  نارنجی خواهد بود. شبستان مصلا مانند سال گذشته به ناشران داخلی و دانشگاهی اختصاص دارد و برخلاف سال گذشته، راهروها شماره‌گذاری شده‌اند تا بازدیدکنندگان برای یافتن غرفه‌های مورد نظرشان مثل سال گذشته سردرگم نشوند.

اما غرفه‌های ناشران داخلی از قبل هم کوچک‌تر شده‌اند و از همین حالا ناشران داخلی باز هم ناراضی به نظر می‌رسند. جالب اینکه در این بخش، غرفه‌های عجیبی به مساحت یک متر در نیم متر هم در کنار ستون‌ها دیده می‌شود که خدا می‌داند به کدام ناشر بداقبال خواهد رسید.

جالب‌تر توضیح قبادی است: «نمی‌توان ستون را جابه‌جا کرد و اگر عرض را بیشتر می‌گرفتیم،  جا برای ناشران دیگر کم می‌آمد.»

از اینها گذشته، امسال ناشران داخلی همزمان با دریافت غرفه‌های خود موظف به دریافت و نصب دستگاه کارت‌خوان بن الکترونیکی کتاب نیز هستند. بن الکترونیکی همان نوعروسی است که ۱۴ مهر با ناز و غمزه فراوان توسط شخص وزیر ارشاد رونمایی شد و بازار خریداران گردن‌کلفت بن کتاب را کساد کرد. (البته تا وقتی که راه حل مناسبی برای خرید و فروش این پدیده مدرن هم پیدا شود.)

حالا وزارت ارشاد که حسابی برای کرشمه‌های این نوعروس برنامه‌ریزی کرده، ۲ هزار دستگاه کارت‌خوان برای غرفه‌ها در نظر گرفته و به‌طور رایگان به ناشران تحویل می‌دهد تا دریافت‌کنندگان ۵۰۰ هزار نوعروس امسال که البته قرار است دانشجو باشند، ناکام به خانه برنگردند.

استراحت در آن‌سوی شهر

از اینها گذشته، یک ماجرای غافلگیرکننده دیگر محل استراحت بازدیدکنندگان شهرستانی است. آن طور که مسئولان می‌گویند به منظور حل بخشی از مشکلات بازدیدکنندگان شهرستانی، آنها می‌‌توانند در مهمانسرای مرقد امام خمینی سکونت کنند.

حالا اینکه این مسیر از آن سوی شهر تا این‌سو چطور طی می‌شود،  حتما به کمک مترو و شرکت واحد است که در روزهای گذشته مدام آمادگی شدید خود را برای انتقال هزاران هزار بازدیدکننده مشتاق کتاب و کتابخوانی که معلوم نیست باقی سال کجا هستند، اعلام کرده‌اند.

به هر حال قبادی می‌گوید اتوبوس‌هایی که از جنوب کشور وارد می‌شوند در مرقد امام خمینی مستقر خواهند شد.

آماده‌باش آتش‌نشانی

در فاصله ۳ روز مانده به آغاز نمایشگاه ۲۱، سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران تجهیزات فنی خود را در مصلای تهران مستقر کرده است و تانکرهای آب آشامیدنی و صندلی‌های استراحت نیز آماده‌اند.

از این‌ها جالب‌تر، آماده‌باش کامل مأموران آتش‌نشانی در نمایشگاه است که به گفته محمدرضا حاجی‌بیگی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، تا پایان برگزاری نمایشگاه در حالت آماده‌باش کامل هستند.

علاوه بر این، چندین ایستگاه سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران‌ به صورت شبانه‌روزی از ابتدای شروع نمایشگاه ‌در محل مستقر خواهند بود تا درصورت بروز حریق در کمترین زمان ممکن حریق را خاموش کنند.

کد خبر 50026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز