گروه ادب و هنر - کامران محمدی: نمایشگاه 21 کتاب تهران بدون حضور رئیس‌جمهوری شروع شد اما همانطور که انتظار می‌رفت، در روز اول با ناهماهنگی‌های جالبی همراه بود

نخستین ناهماهنگی را درواقع باید همین نبود محمود احمدی‌نژاد به حساب آورد که برخلاف آنچه انتظار می‌رفت و البته اعلام شده بود، در مراسم افتتاحیه حاضر نشد و معاون اول خود را به مصلی فرستاد.

پرویز داوودی که حدود ساعت 22 شامگاه چهارشنبه یعنی یک ساعت پس از آغاز به مراسم آمده بود، درباره غیبت احمدی‌نژاد گفت: «رئیس‌جمهور بعد از مسافرت فشرده به 3 کشور و بعد ملاقات‌های مردمی وسیعی که داشت، چون گمان می‌کرد در جمع فرهیختگان باید با بشاشیت و فکر آماده حضور یابد، ترجیح داد که این هم‌صحبتی را به وقت دیگری موکول کند.»

کارت‌ها را فراموش کنید

دستگاه‌هایی که با درد سر و سروصدای زیاد، در غرفه‌های نمایشگاه امسال نصب شده‌اند، هنوز راه نیفتاده، از کار افتادند. این دستگاه‌ها وظیفه خواندن بن الکترونیکی کتاب را برعهده دارند که گفته می‌شود حالا در دست 500هزار دانشجو باد کرده است.

البته حتما خیلی زود این مشکل برطرف می‌شود، چرا که اشکال روز اول، ظاهرا به‌علت فشردگی تماس‌های تلفنی روی داده است. آن طور که فارس به نقل از ناشران نوشته، در شبستان مصلی، تنها 2 خط تلفن برای تماس با بانک عامل وجود دارد.

یعنی باز هم ماجرا به نامناسب بودن مصلی برای برگزاری نمایشگاه مربوط می‌شود. رئیس شعبه بانک صادرات مستقر در مصلی در این باره می‌گوید: «دستگاه‌های POS به لحاظ سیستمی کاملاً مطمئن و هماهنگ هستند. اشکالی که در سیستم به وجود آمده به خاطر امکانات محدود مصلی و مخابرات است.»

به گفته رضا محمدزاده، دستگاه‌های POS ارتباط تنگاتنگی با تلفن دارند که این ارتباط در روز اول نمایشگاه مختل شد. از سوی دیگر، با وجود اعلام قبلی و سختگیری مسئولان نمایشگاه درباره نصب دستگاه‌های کارت‌خوان، روز اول نمایشگاه درحالی به پایان رسید که هنوز بیشتر غرفه‌ها دستگاه نداشتند. جالب‌تر اینکه حمید قبادی، معاون اجرایی نمایشگاه پیش از این، تحویل غرفه‌ها را به دریافت و نصب دستگاه‌های کارت‌خوان منوط کرده بود.

الفبا را فراموش کنید

اما غیراز این ماجرا، یکی دیگر از نکات بسیار مثبت نمایشگاه امسال قرار بود، ترتیب الفبایی کاملا منظم غرفه‌ها باشد. نکته‌ای که سال قبل رعایت نشده بود و آن قدر همه را سردرگم کرده بود که فقط باید رفته باشید و دنبال غرفه‌ای گشته باشید تا بدانید یعنی چه.

حالا هم باید بروید و دنبال غرفه‌ای بگردید تا بدانید امسال هم برخلاف وعده سفت و سخت مسئولان، ماجرا تقریبا  همان است. فارس در این باره می‌نویسد: «در راهروی شانزدهم، انتشارات طرح‌نو در بین ناشرانی جا داده شده که حروف ابتدایی آنها با عین و ف شروع می‌شود. در راهروی نوزدهم، بین غرفه‌های مروارید و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ناشرانی به چشم می‌خورند که حروف آنها با لام شروع می‌شود. این در حالی است که در راهروی نوزدهم، ناشران با حرف میم غرفه دارند.»

رئیس نمایشگاه در این باره به ایسنا می‌گوید: «این خیلی تقصیر ما نیست؛ ما در این امر خیلی مداخله نکرده‌ایم. اگر کم و کاستی هست یا الفبایی به هم خورده، در این‌جا دیگر مقصر ما نیستیم. این به تشکل‌ها و انجمن‌ها واگذار شده بود که معیار و ملاک درونی داشته است.»

محسن پرویز ادامه می‌دهد: «ملاک براساس الفباست؛ اما استثنا نیز وجود دارد. مثلا هنگام تقسیم غرفه، یک غرفه‌ 6 متری باقی می‌ماند. اگر براساس حروف الفبا بخواهیم برویم و نفر بعدی یک غرفه‌ 30 متری باید داشته باشد، نمی‌تواند در 6 متری باشد و این مسئله مدام
تکرار می‌شود.»

غرفه‌ها را فراموش کنید

یکی دیگر از مشکلات روز نخست نمایشگاه، گله دوباره خیلی از ناشران از کوچکی غرفه است. ظاهرا مسئولان نتوانسته‌اند در این مورد نیز وعده‌ها را به‌طور کامل عملی کنند. ایسنا می‌نویسد: «نشر قطره 80 متر درخواست غرفه داده که 25 متر به آن‌ تعلق گرفته است. یا انتشارات معین متقاضی 100 متر غرفه بوده که 15 متر غرفه به آنها داده‌اند.

همچنین امسال انتشارات نگاه در فضای 12متری در نمایشگاه حضور دارد؛ در حالی‌که به زعم مدیر این انتشارات، در سال گذشته کتاب‌های بسیاری را منتشر کرده‌اند؛ اما از 120 متر فضای درخواست‌شده برای غرفه، فضای 12متری به آنها تعلق گرفته است.

نشر افق نیز امسال در فضایی کوچک‌تر نسبت به سال گذشته در نمایشگاه حضور دارد. انتشارات آگه هم به‌دلیل کمبود جا، یک غرفه در بخش ناشران عمومی و یک غرفه در قسمت ناشران دانشگاهی دارد.»البته به نشر چشمه، ‌مرکز، نی، ‌روایت فتح و سروش غرفه‌های بزرگی رسیده است. پرویز علت را این طور توضیح می‌دهد: «ممکن است کسی 100 متر تقاضا کند؛ اما تعداد کتاب‌های منتشرشده و حجم فعالیتش معادل 10 یا 12 متر باشد.

حجم فضای اختصاص داده‌شده به ناشران دانشگاهی مثلا 2هزار متر است، در حالی‌که ممکن است حجم تقاضای آن‌ها، 12هزار متر باشد. محاسبه‌ای کرده‌ایم که به ازای هر 7 یا 8 کتاب، یک متر به فرد جا می‌دهیم.

حالا ناشری ممکن است 30 کتاب داشته باشد و غرفه‌اش 5 یا 6 متر شود؛ اما متقاضی 60 متر باشد؛ ما نمی‌توانیم آن‌قدر به او فضا دهیم. در هر حال، این‌ موضوع ملاک و معیار دارد.»

افزایش ساعت کار نمایشگاه
زمان بازدید از نمایشگاه 21، یک ساعت افزایش یافت. ستاد خبری نمایشگاه، علت را استقبال گسترده علاقه‌مندان اعلام کرده است.

به این ترتیب ساعت کار نمایشگاه از این پس، 10 تا 21 و در ایام تعطیل 9 تا 22 خواهد بود. پیش از این، زمان بازدید 10 تا 20 بود. اما جالب‌تر از این، حضور 15 خودرو ون در ورودی‌های جنوبی و شمالی مصلی است که به‌صورت رایگان بازدیدکنندگان را به محوطه مرکزی می‌رسانند.

کد خبر 50635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز