یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیمی از راه 10 روزه خود را در حالی پشت سر می‌گذارد که از یک سو تشکل‌های فرهنگی به فعالیت‌های خود سرعت می‌دهند و از سوی دیگر بازدید‌کنندگان همچنان با مشکلات جدی در مصلای تهران مواجهند.

فرهنگسرای فعال کتاب

سالن اجتماعات فرهنگسرای کتاب شهرداری تهران با برگزاری چند نشست تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، میزبان حبیب احمدزاده، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، رسول یونان و منوچهر احترامی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، حبیب احمدزاده امروز با بحث «فلسفه در دفاع مقدس» پیرامون کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» سخنرانی می‌کند.

همچنین رسول یونان با بررسی«جایگاه شعر سپید در ادبیات امروز» کتاب «من یک پسر بد بودم» را تحلیل می‌کند. این نشست فردا برگزار می‌شود.

براین اساس، کتب «حماسه‌های همیشه» مورد تحلیل پرویز بیگی حبیب‌آبادی قرار می‌گیرد.  وی در این نشست که 18 اردیبهشت برگزار می‌شود، درباره «اهمیت ثبت حماسه‌سرایی»  سخنرانی خواهد کرد.

منوچهر اقدامی نیز با موضوع «ادبیات کودکان و طنز در ادبیات تعزیه» کتاب «بچه‌ها منم بازی» را نقد و بررسی می‌کند. این نشست‌های تخصصی کتاب تا 19 اردیبهشت از ساعت 16 الی 17 در سالن اجتماعات فرهنگسرای کتاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در ضلع شرقی برگزار می‌شود. همچنین قائم مقام سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از برگزاری مسابقه « کتاب‌ها حرف می‌زنند» با محوریت ایده‌های برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی خبر داد.

مجید سرسنگی گفت: این مسابقه با هدف نگاهی به وضعیت کتابخوانی در فرهنگ عمومی و جست‌وجوی راهکارهایی نوآورانه برای گسترش فرهنگ کتابخوانی برگزار می‌شود.
وی با اجرایی خواندن ایده‌ها و استخراج راهکارهای عملی برای ارتقای وضعیت کتابخوانی یاد آور شد: در این مسابقه، مشکل کتاب نخواندن، چرا کتاب نمی‌خوانیم؟ چگونه کتابخوان شویم؟ شاخص‌ها، تمارین و توصیه‌های خلاقیت و نوآوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 وی مهلت ارسال ایده‌ها  را تا اواخر مهرماه 87 اعلام کرد و افزود: مراسم معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز در هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های برتر خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی به فرهنگسرای تفکر ارسال کنند.

برداشت اشتباه از ساعت کار نمایشگاه

مدیر اجرایی بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ساعت کار نمایشگاه به روال سابق از ساعت 10 تا20 است. حمید قبادی در این‌باره به ایسنا، گفت: ساعت کار نمایشگاه کتاب از ساعت 10 صبح تا 8 شب است و آنچه در این‌باره در زمینه‌ افزایش ساعت کار به نقل از من اعلام شده،  برداشت اشتباهی بوده است.  البته این هفته پنجشنبه 19 و جمعه 20 اردیبهشت، ساعت کار نمایشگاه یک ساعت افزایش خواهد یافت.

کارت‌هایی که هنوز نمی‌خواند

در حالی که سال گذشته معاونت فرهنگی ارشاد با بوق و کرنا خبر از واگذاری 500هزار کارت الکترونیک خرید کتاب به‌جای بن‌های کاغذی داد، حالا با گذشت چند روز از افتتاح نمایشگاه، هنوز بسیاری از غرفه‌ها یا فاقد دستگاه کارتخوان هستند یا آنها که به این دستگاه مجهز شده‌اند، دستگاه‌شان کار نمی‌کند.

محمود سالاری، مدیر کمیته‌ ناشران داخلی نمایشگاه در این‌باره به ایسنا توضیح داد: ما 2روز قبل از شروع نمایشگاه تعداد زیادی از دستگاه‌های کارتخوان را امتحان کردیم که بسیاری از آنها جواب دادند.

 بعد که دوستان بانک صادرات آمدند این دستگاه‌ها را تحویل دهند، طبق گزارش این بانک، گفته شد تنها 9 نفر بوده‌اند که این دستگاه‌ها را تحویل گرفته‌اند و با این قید که چون پول به حساب مدیر نشر می‌رود، بنابراین بانک این دستگاه‌ها را به متصدیان غرفه تحویل نمی‌دهد. قرار شد به همه خبر دهیم که بیایند و دستگاه‌های‌شان را تحویل بگیرند.

 روز اول، شروع به تحویل‌دادن دستگاه‌ها کردند اما این دستگاه‌ها نصب و راه‌اندازی دارد و زمان می‌برد. تمام تلاش‌مان این بوده که زودتر آنها را واگذار کنیم  اما نزدیک 2 هزار غرفه است و زمان می‌برد.

سالاری همچنین یادآور شد: البته مشکل دیگر این بود که یکی از سرورهای بانک صادرات از کار افتاد و جایگزینی آن قدری زمان برد. امیدواریم زودتر این دستگاه‌ها راه بیفتند و مردم بتوانند زودتر از این خدمات بهره ببرند،  البته تا جایی که دیده‌ام، بعضی از دستگاه‌ها کار می‌کنند.

کارت‌هایی که پول نمی‌دهند

کمبود عابر بانک در نمایشگاه کتاب تهران باعث شده صف‌های طولانی مقابل چند عابر بانک محدود در مصلی تشکیل شود.
فارس گزارش داده که 2 عابر بانک در شعبه بانک صادرات در ضلع شمال غربی شبستان قرار گرفته و یک عابر بانک سیار نیز در محوطه مصلی گذاشته شده است.

رضا محمدزاده، مسئول شعبه بانک صادرات در مصلای تهران گفت: این ازدحام به خاطر از کار افتادن دستگاه‌هایpos  است. به گفته وی، وجود 3 دستگاه عابر بانک برای مشتریان بانک کافی است و تنها در ساعاتی از روز ازدحام می‌شود.

صف‌های طولانی ...

صف‌های طولانی سرویس‌های بهداشتی نیز از دیگر معضلاتی است که نمایشگاه با آن مواجه است. 2 سرویس بهداشتی زنانه و 2 سرویس بهداشتی مردانه در نمایشگاه وجود دارد و چند سرویس دیگر درشان بسته است و خیل عظیم جمعیت به ناچار در صف‌های طولانی وقت‌شان سپری می‌شود.  اما آن طور که ایسنا خبر داده امسال، گشت‌های ارشاد نیز در نمایشگاه مستقرند که مواردی را در زمینه‌ پوشش و حجاب تذکر می‌دهند.

کد خبر 50849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز