شیوع دومینووار ویروس کرونا در کشور و افزایش روز افزون مبتلایان چاره ای جز اخذ تصمیمات سختگیرانه از سوی مسئولان برای کاهش تردد شهروندان در جامعه باقی نگذاشت و در مجموعه ای از اقدامات دستور تعطیلی بوستانها برای منع حضور مردم در این مراکز تفریحی صادر شد. تصمیمی که بازخوردهای متفاوتی در شهر به همراه داشت.

تعطیلی بوستانها

همشهری آنلاین-زینب زینال زاده- بهاره خسروی- فاطمه عسگری نیا: این روزها که مدام از شهروندان خواسته می شود در منزل بمانند تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود، عده ای به گمان این که مرگ برای همسایه است و این بیماری هرگز به سراغ شان نمی رود، با بی توجهی به هشدارهای داده شده، به بوستان ها رفته و به تفریح مشغول شدند.بهانه شان هم برای این رفتار خستگی از قرنطینه است. با تشدید این رفتار از سوی شهروندان Tستاد مبارزه با کرونا در پایتخت تصمیم به تعطیلی بوستانها و ابلاغ این دستور به تمامی شهرداری های ۲۲ گانه تهران گرفت.

شهردار منطقه ۷  بعد از ابلاغ مصوبه تعطیلی بوستانهای شهر برای حفظ سلامت شهروندان دستور بسته شدن بوستان های منطقه ۷ را صادر کرد و در کمتر از چند ساعت درهای بوستان ها به روی عموم بسته شد.

‌ «سمیه حاجوی»، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: «ازدحام جمعیت در بوستان های «توکلی»،   «نیارکی» و «قصر» منطقه ۷  در ایام تعطیلی نوروز و روزهایی که از مردم خواسته می شد تا ماندن در خانه را برای قطع زنجیره کرونا به تفریح و گردش ترجیح دهند مدیران شهری را به واکنش وادار کرد.»

او با تاکید بر این که این اقدام با ابلاغ مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و ابلاغ شهرداری تهران انجام شده است و در این رابطه تمامی بوستان های منطقه از جمله قصر، شهید نیاکی (اندیشه)، آزادگان و شهید توکلی تا اطلاع ثانوی تعطیل شدنذ اظهار داشت: «شهروندان مدیران شهری را در این امر یاری کنند.»

شهردار منطقه ۷ تاکید می کند: «این کار برای حفظ سلامتی شهروندان انجام شده است و امیدوارم با همدلی و همراهی و صبوری اهالی به زودی شاهد ریشه کن شدن این ویروس منحوس باشیم.»

در منطقه ۶ شهرداری تهران نیز بوستان های لاله، ایرانشهر و ساعی بوستان های پرتردد  بنا بر مصوبه تعطیل شده اند. شهردار منطقه ۶ در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: «تعطیلی بوستان های منطقه در حالی انجام شده است که مدیریت شهری هم عمیقا از انجام این کار ناراحت است اما با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و به منظور افزایش ضریب سلامت مردم چاره ای جز این نداریم.»

«تورج فرهادی» می افزاید: «همه تلاش خود را در منطقه به کار گرفته ایم تا در روزهایی که مردم مجبورند از شر ویروس کرونا در خانه بمانند نگرانی از بابت آلوده بودن فضاهای شهری نداشته باشند و برای حصول نتایج مطلوب در این زمینه نیازمند همکاری و همراهی بیشتر شهروندان هستیم»

او ادامه می دهد: «تجربه ثابت کرده است که در سایه همدلی و همراهی شهروندان با مدیریت شهری می توانیم شرایط مطلوب زندگی را در منطقه فراهم کنیم، حالا بیش از هر زمان دیگری نیازمند این همراهی و همدلی از سوی مردم هستیم تا بتوانیم با غلبه بر ویروس کرونا و شکست آن بار دیگر شاهد جریان زندگی عادی و آرام در شهر باشیم.»

«نصراله آبادیان» شهردار منطقه ۱۱ هم در خصوص تعطیلی بوستان های منطقه می گوید: « در پی ابلاغ دستورالعمل تعطیلی بوستان های تهران که با هدف پیش گیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان برای کاهش رفت و آمد در مکان های عمومی بسیار ضروری است؛ درهای ٤ بوستان فرامنطقه ای که از بزرگترین تفرج گاه های بخش مرکزی شهر تهران است؛ موقتا بسته شد.»

‌او یادآور شد: « در همین راستا سایر بوستان های محصور سطح منطقه نیز تعطیل است و در بوستان های محله ای نیز  با همکاری یگان حفاظت از رفت و آمد در پارک جلوگیری می شود.»

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «پس از اعلام مصوبه ستاد ملی کرونا، همه ۳۳ بوستان موجود در منطقه ۱۱ تعطیل شده است، چه آنهایی که حصار داشته اند و چه آنهایی که حصار نداشته اند.»

«کوروش خرد» می گوید: «پلمپ موقت آبخوری بوستان ها هم جزء مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است و ما برای موفقیت در این طرح نیازمند کمک و همراهی مردم هستیم. شهروندان باید آگاه باشند که تعامل آنها با شهرداری و کاهش حضورشان در اماکنی چون بوستان ها می تواند به ریشه کنی بیماری کرونا در شهر و کشورمان کمک کند.  بنابراین مردم برای این مهم باید پیشقدم باشند.»

در منطقه ۱۲ نیز این روزها تمامی ۵۰ بوستان فرامنطقه ای، منطقه ای و محلی هم  به روی مردم بسته شده است. شهردار منطقه ۱۲ در این باره می گوید: «در آخرین ماه های سال ۹۸ تمام تلاش خود را برای آماده سازی بوستانها و زیباسازی فضای آنها به کار گرفتیم این در حالیست که متاسفانه امروز مجبوریم علیرغم میل باطنی و صرفا برای حفظ سلامتی مردم بوستانها را تعطیل و از تردد مردم در این مراکز خودداری کنیم.»

‌ «علی محمد سعادتی» افزود: «درست است ویروس کرونا امسال باعث شد تا همه ما نوروزی متفاوت را تجربه کنیم اما از شهروندان عزیز خواستاریم با صبوری و بردباری در خانه های خود بمانند و مطمئن باشند خدمتگزاران آنها در مدیریت شهری به محض رفع مشکلات بهداشتی کنونی در بوستانهای شهر پذیرای مردم عزیز خواهند بود.»

در منطقه ۱۰ شهرداری تهران هم تعطیلی بوستانها همانند سایر مناطق از سوی مدیران شهری دنبال شد و در این راستا  ۵۳ بوستان و بوستانک موجود در این منطقه با اجرای تدابیر ویژه به جمع بوستان های تعطیل شهر تهران پیوستند. رییس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۰ درباره این تدابیر ویژه به خبرنگار ما می گوید: «نصب بنر برای ممانعت ورود شهروندان به بوستان ها، تعطیلی سرویس های بهداشتی و آبخوری ها، کاهش ۷۰ درصدی روشنایی بوستان ها در شب، جمع آوری وسایل بازی بچه ها، تعطیلی بوفه ها و دکه های فروش مواد خوراکی، تعطیلی شهر بازی بوستان «رضوان» در خیابان «کمیل»، نصب نوار زرد در بوستان هایی که محل گذر شهروندان نیستند، از مهم ترین اقدامات انجام شده برای حفظ سلامتی شهروندان و مقابله با «کرونا» ویروس است.»

به گفته «پیمان احمدیان»، مقابله با بیماری کرونا، همراهی مردم را هم می طلبد. خانه نشینی وپرهیز از تردد غیر ضروری در سطح شهر و محله ها کمک فراوانی به قطع زنجیره تداوم بیماری کووید ۱۹  می کند.

  • حمایت شورایاران از تعطیلی بوستانها

    هر چند بسته شدن بوستان ها با انتقاد و نارضایتی برخی از شهروندان مواجه شد، اما شورایاران محله ها از این اقدام تقدیر کردند. ‌ «محسن صباغی»، شورایار محله بهار، گفت: «برخی از مردم وضعیت بحرانی را جدی نگرفته اند و برای همین به هشدارها توجه نمی کنند. در شرایط کنونی حضور شهروندان در بوستان ها بی شک موجب شیوع گسترده بیماری می شود. بسته شدن بوستان ها که مکانی تفریحی هستند، اقدام خوب شهرداری بوده و نشان می دهد اپیدمی کرونا جدی است و نباید با سهل انگاری خود، سلامتی دیگران را به خطر بیندازیم.»

دبیر شورایاری محله راه آهن نیز در منطقه ۱۱ با ابراز رضایت از تعطیلی بوستانها می گوید: «اگر واقعا خواهان ریشه کنی ویروس کرونا هستیم باید همه دست به دست دهیم و کمی سختی را تحمل کنیم. درست است این روزها همه از خانه نشینی خسته شده اند اما هم محله ای های عزیز باید بدانند که عدم همکاری آنها و حضورشان در مراکز پر تردد باعث می شود تا این وضعیت طولانی تر شود.»

«علی اصغر فراهانی» ادامه می دهد: «تعطیلی بوستانها در این شرایط به نفع همه است. در روزهایی که مجبوریم شاهد بی رونقی و تعطیلی کسب و کار شهروندان و افزایش مشکلات زندگی مردم باشیم خیلی سخت نیست برای پایان دادن به این شرایط تلخ و سخت کمی صبور باشیم.»

«جمشید رحمانی پناه» دبیر دبیران شورایاران منطقه ۶ هم با ابراز خرسندی از تعطیلی بوستانها می گوید: «بی توجهی عده ای از شهروندان چاره ای برای مدیران شهری باقی نگذاشت. درست است مردم خسته شده اند اما شرایط به گونه ای است که حضور در مراکز تفریحی به بهانه خستگی از در خانه ماندن سلامت همه جامعه را تهدید می کند.»

«حسن کریمی» دبیر شورایاری محله هفت چنار هم با بیان این که یکی از راه های تشویق به خانه نشینی، تعطیلی بوستان ها در این روزهای خوش آب و هوای بهاری است می گوید: «تعطیلی بوستان ها زمانی اثر گذار است که مردم هم به این قانون احترام بگذارند و به صورت خودخواسته پا به هیچ بوستانی نگذارند. متاسفانه برخلاف اجرای این طرح و نصب نوار زرد و بنر، عده ای از اهالی در بعضی از بوستان ها ورزش صبحگاهی انجام می دهند. در خیابان کمیل، شهروندی را دیدم بی توجه به هشدارها و علائم نصب شده گوشه نوار زرد رنگ حاشیه بوستان رضوان را کنار زد و وارد بوستان شد.»

‌کریمی بر این باور است که پیش از هر اقدامی باید در مردم حس مسئولیت پذیری و احترام به قانون، فرهنگ سازی شود تا بدانند که همه این اقدامات برای تامین رفاه و سلامتی آنها است. نقض قانون افتخار نیست با این کار سبب از دست رفت عزیزان خودمان می شویم.

  • بوستان ها به ظاهر تعطیل اند

تعطیلی بوستانها در گستره پهنه مرکز پایتخت همراه با بازخوردهای مثبت و منفی زیادی از سوی مردم و معتمدین محلی همراه شده است. «مریم ابوالمعصومی»، یکی از اهالی میدان راه آهن می گوید: «مردم از قرنطینه و در خانه ماندن خسته شده اند، به ویژه میانسالان و سالمندان. ما اگر روزی ۱۰ دقیقه پیاده روی نکنیم یا در فضای بوستان ها حاضر نشویم، دچار افسردگی می شویم. بوستان ها باید باز می ماند اما با نظارت مسئولان، مردم با رعایت بهداشت فردی در این اماکن حاضر می شدند.»

«مهربان غلامی»، یکی از اهالی محله «اسکندری» هم می گوید: «در مقابل بوستان هایی که محصور نیست یک بنر نصب شده که بوستان تعطیل نیست. اما در بوستان هایی مانند «اوستا» یا «دامپزشکی» هر روز پر از جمعیت شهروندانی است که مشغول تفریح هستند.» او بر این باور است ما خیلی از کارها را با شعار پیش می بریم و در عمل اقدامی صورت نمی گیرد.

‌ «ثریا اشتهاردی»، یکی از شهروندان ساکن در منطقه ۱۱ هم می گوید: «تردد در بوستان ها آزاد است و فقط آبخوری ها بسته شده و این نه تنها اقدام خوبی نیست بلکه تهدید را بیشتر هم کرده، خیلی از افراد در بوستان ها تردد دارند و ممکن است به شستن دست نیاز باشد. این در حالی است که آبخوری ها بسته شده است. برعکس ما، در خیلی از کشورهای با شیوع کرونا، به تعداد آبخوری ها برای شستن دست ها اضافه شده است.»

  • بهانه بچه ها قطع شد

«فهیمه سنایی»، از اهالی خیابان «خوش» تعطیلی بوستان ها دلیل قانع کننده برای کودکان که این روزها از خانه نشینی گلایه می کنند، می داند و می گوید: «از نزدیکی بوستان «کودک» در خیابان خوش و مجاورت بیمارستان «لولاگر» خیلی خوشحالم. این روزها بخشی از بیمارستان لولاگر به درمان بیماران کرونایی اختصاص داده شده که این تعطیلی به عدم انتشار بیماری کمک فراوانی می کند. اگر بچه ها در خانه، بهانه بیرون رفتن و پارک را بگیرند، نشان دادن نوار زرد رنگ آن از پشت پنجره می تواند دلیل قانع کننده ایی برایشان باشد.»

«ربابه عمادی»، از اهالی محله سلیمانی  هم که در مجاورت بوستان تهرانی ساکن است، تاریکی شبانه بوستان ها را اقدامی پسندیده برای عدم تجمع مردم در بوستان ها می داند. او می گوید: «خوشبختانه اهالی به صورت خودجوش خود را خانه نشین کردند و برای حفظ سلامتی خودشان و عزیزانشان برای تفریح و گذران اوقات فراغت در این روزهای کرونایی از بوستان استفاده نمی کنند.»

«ابراهیم بهرامی» شهروند ساکن در محله هرندی هم با ابراز خرسندی از تعطیلی بوستانها در منطقه ۱۲ می گوید: «طرح تعطیلی بوستانها اقدام خوبی بود که باعث شد بخش اعظمی از نگرانی ما در منطقه رفع شود چرا که تردد مردم در بوستانها این روزها زیاد شده بود و این مسئله خطر ابتلای مردم به ویروس کرونا را افزایش داده بود.»

  • تدابیر ویژه روز طبیعت چه خواهد بود؟

حضور در دل طبیعت و لذت بردن از آب و هوای مطبوع بهاری در کنار خانواده و دوستان از رسم های دیرینه ما ایرانیان در سیزدهمین روز از بهار و نوروز است. اما امسال برای حفظ سلامتی عزیزانمان باید دور این رسم آبا و اجدادی یک خط قرمز بکشیم و در خانه بمانیم. «رضا معروفی»، از اعضای شورایاری محله «سلیمانی» این را می گوید و ادامه می دهد: «در محله ما، ۲ بوستان «تهرانی» و «غنی پور» واقع شده است که محل گذر اهالی و اتصال آن به منطقه ۱۷ است. به طور ناخواسته مردم مجبور به تردد در آن هستند. اما نکته ای که باید تا چند روز آینده بیشتر به آن توجه شود، عدم حضور در بوستان ها به مناسبت روز «طبیعت» است. هرچند اگر اطلاع رسانی و آموزش ها بیشتر شود، بی شک مردم به قانون احترام می گذارند و با خانه نشینی، زنجیره حمایت از مقابله با بیماری کرونا ویروس را حفظ می کنند. اما بد نیست برای روز طبیعت مقررات و محدودیت های بیشتری را در نظر بگیرند تا مردم رغبت کمتری برای بیرون آمدن از خانه و حضور در بوستان ها داشته باشند.»

«محمد ابرهیم نریمانی» هم از ساکنان محله هلال احمر در منطقه ۱۱ می گوید: «آیا مسئولان برای روز طبیعت تدابیری امنیتی برای منع حضور مردم در بوستانها اندیشیده اند؟ ما در خانه می مانیم اما آن عده که تحت هیچ شرایطی حاضر نشدند به قوانین قرنطینه احترام بگذارند هم محدودیتی برای روز طبیعت دارند؟ مسئولان باید به جد چاره ای برای روز ۱۳ فروردین بیاندیشند.»

کد خبر 495701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha