شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: شورای اصناف برای خرید ۴۰ درصد از سهام بانک صادرات تلاش می‌کند.

در حالی که رئیس شورای اصناف اعلام کرده، سازمان خصوصی‌سازی مانع فروش سهام بانک صادرات به اصناف شده است، سازمان خصوصی‌سازی این خبر را تکذیب کرد.

رئیس شورای اصناف در گفت‌وگو با برنا اعلام کرد: اصناف برای خرید سهام بانک صادرات اعلام آمادگی کرده‌اند، اما سازمان خصوصی‌سازی مانع خرید سهام این بانک از سوی اصناف شده است.

اما سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با همشهری، ضمن رد گفته‌های آزاد درباره ممانعت سازمان خصوصی‌سازی از خرید سهام بانک صادرات به همشهری گفت: سهام بانک صادرات هنوز در بورس عرضه نشده است، بنابراین ابتدا سهام این بانک باید در بورس پذیرفته و عرضه شود و پس از کشف قیمت، وضعیت فروش سهام بانک صادرات در یک شرایط رقابتی مشخص شود.

وی افزود: خریداران باید در یک شرایط رقابتی سهام بانک صادرات را در بورس خریداری کنند و سازمان خصوصی‌سازی نقشی در تعیین خریداران ندارد.

عقدایی تصریح کرد: مکانیزم قیمت‌گذاری و کشف قیمت از طریق بورس و روند عرضه و تقاضا مشخص می‌شود بنابراین اینکه سازمان خصوصی‌سازی از فروش سهام بانک صادرات ممانعت کرده است، صحت ندارد.

محمدآزاد همچنین در اظهار نظر دیگری اعلام کرد: رئیس‌جمهوری پیش از این دستور داده بود که ۴۰ درصد  سهام بانک صادرات باید به قیمت کارشناسی به اصناف واگذار شود.

این در حالی است که معاون سازمان خصوصی‌سازی از صدور چنین دستوری از سوی رئیس‌جمهوری ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: اطلاعی از ارائه چنین دستوری از سوی رئیس‌جمهوری ندارم.

آزاد همچنین معتقد است: درصورت ورود سهام بانک صادرات به بورس و تعیین قیمت در این بازار به‌طور حتم شاهد افزایش قیمت سهام خواهیم بود، بنابراین اصناف توانایی خرید آن را نخواهند داشت.

احتمال فروش

در همین حال وزیر بازرگانی با بیان اینکه احتمال واگذاری بانک صادرات به اصناف همچنان وجود دارد، گفت: این درحالی است که اصناف برای خرید سهام این بانک اعلام آمادگی نکرده‌اند.

مسعود میرکاظمی درگفتگو با برنا درخصوص تأسیس بانک اصناف گفت: چندین بار به اصناف اعلام کردم که دولت آمادگی دارد بخشی یا همه سهام یک بانک را طبق ضوابط و مقررات به آنها واگذار کند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه اصناف هنوز برای خرید سهام بانک صادرات اعلام آمادگی نکرده اند، افزود: به‌نظر من هزینه ایجاد یک بانک به‌مراتب بیشتر از خرید بخشی از سهام بانک است. 

میرکاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان قرار است سهام بانک صادرات در اختیار اصناف قرار گیرد، توضیح داد: هیچ مشکلی برای واگذاری سهام بانک صادرات به اصناف وجود ندارد؛ منتهی نمایندگان اصناف باید برای انجام این کار به مذاکره با مسئولان بپردازند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه هنوز هم این احتمال وجود دارد بانک صادرات در اختیار اصناف قرار گیرد، خاطرنشان کرد: البته اصناف باید بیایند و شرایط خریدشان را مشخص کنند.

به گفته وی شورای اصناف می‌تواند آیین نامه‌ای را وضع کرده و چگونگی خرید سهام و انتخاب هیأت‌مدیره را تعیین کند.

کد خبر 47767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز