طاهره نمرودی: وقتی به‌دنیا آمدیم، اینترنت اختراع شده بود. اما وقتی که پدرجان و مادرجان‌هایمان به‌دنیا آمدند، اینترنتی نبود. بنابراین‌ آن‌ها فرزندان بی‌نِت دوران بودند. اما ما این‌طوری نبودیم و وقتی به‌دنیا آمدیم اینترنت بود، پس ما فرزندان بانِت دوران شدیم.

زندگی با نت، زندگی بی‌نت

یعنی از ابتدای تولد، کودکی و حالا نوجوانی، زندگی را با نت سپری می‌کنیم. فکرش را هم نمی‌کردیم که روزگار بی‌نِت چگونه است؟ راستش تجربه‌ی عجیبی بود... زندگی بدون‌نت.فکرش ر ا هم نمی‌کردیم. تنها باتوجه به یک آمار، می‌توانید به وابستگی ما  نوجوانان به اینترنت پی ببرید؛ براساس آماری که رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی اعلام کرده، در ایران،حدود ۱۹میلیون و ۸۰۰هزار کاربر اینترنتِ زیر ۱۸ سال هستند یعنی شما  نمی‌توانید نیازهای آن‌ها  را به‌سادگی نادیده بگیرید. نقطه سر خط...

  • تجربه‌ی نوجوانان  از زندگی بدون‌نت

استفاده  از اینترنت آن‌قدر در تاروپود زندگی ما درهم تنیده شده که شاید هیچ‌وقت نمی‌توانستیم زندگی بدون آن را تصور کنیم.

امید،۱۶‌ساله می‌گوید: «علاوه بر کارهای درسی و سرگرمی، با رایانه کار می‌کنم و خرجم را از این راه در می‌آورم. اما وقتی اینترنت قطع شد، دیگر نمی‌توانستم مانند گذشته با مشتری‌ها ارتباط بگیرم.»

هانیه ۱۵سال دارد و دانش‌آموز رشته‌ی انیمیشن است. او می‌گوید: «بیش‌تر با دوستانم در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنم. بعضی اوقات هم فیلم دانلود می‌کنم  یا تحقیق‌های مدرسه را انجام می‌دهم.»

شهرزاد هم ۱۵‌ساله است و با این‌که در گذشته بیش‌تر استفاده‌اش از اینترنت صرف صحبت‌کردن و اینستاگرام می‌شده، اما از قطعی اینترنت خاطره‌ی خوشی دارد و می‌گوید: «خانواده‌ی من در روزهای قطع اینترنت، خیلی بیش‌تر دور هم جمع می‌شدند و با هم صحبت می‌کردند؛ وقتی نِت هست، سر همه‌مان بیش‌تر در گوشی است.»

اما بشنوید از یک آمار، بنابه گفته‌ی «حمید صدیق‌میرزایی»، پژوهشگر رسانه، دانش‌آموزان کشور ما روزانه پنج تا ۹ ساعت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و این زمان بسیار مهمی است.

هانیه در ارتباط با تأثیری که قطعی اینترنت روی درس‌هایش داشته، می‌گوید: «تمام تحقیق‌های مدرسه‌ام در زمان قطع‌شدن اینترنت ماند و حتی از دست کافی‌نت هم کاری بر نیامد. اما حداقل بهانه‌ی خوبی برای انجام‌ندادن کارهای مدرسه بود!»

پریسا هم ۱۳‌ساله است و با دوستانش قرار گذاشته بودند در مدرسه، نمایشگاه صنایع‌دستی برپا کنند، اما با توجه به وضعیت اینترنت در هفته‌ی گذشته، نمی‌توانستند از والدین دعوت کنند یا حتی تبلیغی داشته باشند.

اما مادر یکی از همین نوجوانان هم می‌گوید: «برای فرزند من که با اینترنت بزرگ شده، قطعی اینترنت مشکلات بسیار زیادی به‌وجود آورد؛ معمولاً تکالیف مدرسه، در گروه واتس‌اپ گذاشته می‌شود که من و باقی والدین از آن‌ها خبر داشته باشیم.با این وضعیت، گفته‌شده تکالیف را در دفترچه‌ یادداشت کنند، ولی این روش برای این نسل جواب‌گو نیست. پیش از این، ما نمره‌ها و حتی وضعیت آموزشی فرزندمان را در سایت می‌دیدیم که در آن هفته، ارتباط مابا سایت مدرسه قطع شده بود.»

کد خبر 466957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha