همشهری انلاین: رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد نیرو‌های نظامی این کشور از مناطق مرزی با کلمبیا را فرخوانده است.

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز ضمن اعلام عقب نشینی ارتش ونزوئلا از مناطق مرزی با کلمبیا از عادی سازی روابط تجاری دولت کاراکاس با دولت بوگوتا خبر داد.

چاوز با اشاره به مناقشه‌ای که میان سه کشور کلمبیا، اکوادور و  ونزوئلا، پس از کشته شدن سخنگوی نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) توسط ارتش کلمبیا در خاک اکوادور در گرفته بود، گفت: اکنون که مناقشه به پایان رسیده، دستورات لازم را جهت بازگشت شرایط عادی در مرز‌ها صادر کرده‌ام و از هم اکنون خودروها می‌توانند در مرز دو کشور ونزوئلا و کلمبیا تردد کنند.

چاوز در سفر به کوبا نیز در سخنانی خطاب به مانوئل منارولاندا رییس فارک خواستار  آزادی اینگرید بتانکور کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا که دارای تابعیت مضاعف فرانسوی – کلمبیایی شده بود.

گفتنی است در سفر غیر مترقبه رییس جمهوری ونزوئلا به کوبا، یولاندا پولسیو مادر اینگرید بتانکور، چاوز را همراهی می‌کند.

فیدل کاسترو رییس جمهوری سابق کوبا نیز در دیدارسرزده چاوز به کوبا نیز با اشاره به مناقشه اخیر میان چهار کشور کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا و نیکاراگوئه از اینکه بحران جاری به صلح انجامیده است ابراز خشنودی کرد.

البته مشخص نیست که آیا رهبر سابق کوبا با هوگو چاوز که به دعوت رائول کاسترو رییس جمهوری کوبا به این کشور رفته دیدار خواهد یا خیر.

پیشتر هوگو چاوز و الوارو اوریبه رؤسای جمهوری کلمبیا و  ونزوئلا در اجلاس سران آمریکای لاتین موسوم به ریو که در جمهوری دومینیکن برگزار شد به طور سمبلیک و با فشردن دست یکدیگر به مناقشه میان خود پایان دادند.[گشایش اجلاس ریو]

مناقشه میان کاراکاس و بوگوتا از زمان کشته شدن رائول ریس سخنگوی فارک در حمله فرامرزی ارتش کلمبیا به خاک کلمبیا آغاز شده بود.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

کد خبر 46012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز