همشهری آنلاین: رییس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا خواستار ناکام گذاشتن عملیات آزادسازی گروگان‌های فارک بود.

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز ضمن اشاره به تعویق آزادسازی گروگان‌های فارک در 31 دسامبر گفت: کونسوئلو گونسالس یکی از گروگان‌هایی که روز پنجشنبه توسط فارک آزاد شد، این مساله را تایید کرده است که بمباران‌ها اقدام اولیه برای آزادسازی گروگان‌ها را به تعویق انداخت. اشاره جاوز به عملیات ارتش کلمبیا در آستانه آزادسازی گروگان‌ها بود.

رییس جمهوری ونزوئلا در ادامه گفت: با وجود تمام تلاش‌های امپراطوری آمریکا جهت ناکام گذاشتن عملیات آزادسازی و برای رقم زدن پایانی تراژیک برآن، عملیات آزادسازی گروگان‌ها با موفقیت انجام شد.

رییس جمهوری ونزوئلا افزود: پس از آنکه اولین عملیات آزادسازی در 31 دسامبر سال 2007 با شکست مواجه شد، شیوه عملیاتی را تغییر دادیم و در نهایت افرادی که با آن‌ها هماهنگ کرده بودیم روز چهارشنبه(9 ژانویه 2008) به محل دقیق تعیین شده برای آزادی گروگان‌ها آمدند و ما عملیات را آغاز کردیم و ظرف کمتر از 24 ساعت گروگان‌ها آزاد شدند.

چاوز درباره درخواست خود مبنی بر از خروج گروه فارک از فهرست سازمان‌های تروریستی، درخواستی که از سوی دولت کلمبیا رد شده بود گفت: می‌دانستم که در این باره گرد وخاک برپا خواهد شد، اما این یک گام ضروری برای دستیابی به صلح در کلمبیا است.[درخواست چاوز برای حذف فارک از لیست گروه‌های تروریستی]

رییس جمهوری ونزوئلا افزود: تصور می‌کنم که باید به جنگ در کلمبیا خاتمه داد، اما امپریالیست‌ها افرادی هستند که جهت توجیه ادامه حضور نظامی خود و تهدید کردن ما، اکوادور، نیکاراگوئه، بولیوی و هر دولتی که  حرکتی جهت پاره کردن زنجیر‌های امپریالیسم انجام دهد، خواستار ادامه جنگ هستند.

جاوز افزود: طرح‌های ایالات متحده آمریکا علیه شورشیان در کلمبیا ، تجاوز امپریالیستی علیه آمریکای جنوبی و در درجه اول ونزوئلا محسوب می‌شود. بر این باورم که لحظه‌ آنکه ما دولت‌های آمریکای لاتین گروه فارک را به عنوان یک بازیگر سیاسی مورد شناسایی قرار دهیم فرا رسیده است، زیرا مشکل در کلمبیا، به رغم ادعای ایالات متحده آمریکا مبنی بر نظامی بودن آن، سیاسی است و باید برای آن راه حل سیاسی پیدا کرد.

چاوز گفت: از دولت کلمبیا خواسته‌ام که نشان دهد واقعا به دنبال صلح است، و تنها راه نشان دادن این مساله شناسایی گروه فارک به عنوان یک نیروی جنگی است. دولت کلمبیا و نیرو‌های شورشی با حمایت ما باید به دنبال توافقی باشند که در اولین گام جنگ را در کلمبیا محدود کند و سپس راه را برای امضای قرار داد صلح باز کند.برای همگرایی در آمریکای لاتین در ابتدا باید صلح را در کلمبیا برقرار کرد.

کد خبر 41603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز