همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا یک روز پس از آزادی دو گروگان کلمبیایی، خواستار حذف نام فارک از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

به گزارش سی ان ان، هوگو چاوز در سخنانی گفت : وجود نام گروه‌های  فارک (نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا) و ارتش آزادیبخش کلمبیا(ELN) در زمره فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا ناشی از فشار آمریکا است.

چاوز که یک روز پس از آزادی دوتن از گروگان‌های فارک سخن می‌گفت، افزود: من از دولت‌های قاره اروپا می‌خواهم که فارک و ارتش آزادیبخش کلمبیا را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کنند.

رییس جمهوری ونزوئلا افزود: برای من مهم نیست کسی از اظهاراتم ابراز ناراحتی کند، آنچه که من می‌گویم این است که فارک و ارتش آزادیبخش کلمبیا دو گروه تروریستی نیستند بلکه ارتش‌های واقعی هستند که بخشی از فضای کشور کلمبیا را اشغال کرده‌اند.

چاوز در توجیه این دیدگاه خود افزود: این دو گروه یک هدف دارند .و آن هدف بولیواری است(اشاره به سیمون بولیوار از قهرمانان استقلال لاتین از استعمار اسپانیا) که ما به آن احترام می‌گذاریم.

رییس جمهوری ونزوئلا گفت: وظیفه ملت ونزوئلا فراهم آوردن صلح برای کلمبیا است و این به آن معنا است که ما باید در سطوح مختلف به کار با فارک و ارتش آزادیبخش کلمبیا اد امه دهیم.

این سخنان رییس جمهوری ونزوئلا یک روز پس از آزادی دوتن از گروگان‌های در چنگ فارک به میانجیگری ونزوئلا اعلام شدند.

کلارا روخاس کاندیدای سابق تصدی سمت معاونت ریاست جمهوری کلمبیا و کونسوئلو گونسالس نماینده سابق کنگره کلمبیا دو گروگانی بودند که روز جمعه 11 ژانویه به میانجیگری هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا توسط اعضای گروه فارک آزاد شدند.

در جریان عملیات آزادسازی این دو گروگان، دولت ونزوئلا دو فروند هلی کوپتر خود را برای انتقال این افراد به منطقه مشخص شده توسط چریک های کلمبیایی فرستاده بود.

سفیر کوبا در کاراکاس و نمایندگان صلیب سرخ، وزیر کشور و دادگستری ونزوئلا را در این عملیات همراهی کردند.

فارک در اواخر سال گذشته میلادی(2007) قول آزادی دو زن یاد شده به همراه فرزند خردسال کلارا روخاس را داده بود اما به دلیل عملیات نظامی دولت کلمبیا این اقدام را به تعویق انداخت.[فارک تحویل گروگان‌ها را به تعویق انداخت]

پیشتر قرار بود کلارا روخاس به همراه امانوئل فرزند سه ساله‌اش که در دوران اسارت متولد شده بود، آزاد شود، اما پس از مدتی مشخص بود که اعضای گروه فارک پیشتر وی را آزاد کرده بودند و او در بوگوتا پایتخت کلمبیا به سر می‌برده است.[فارک: فرزند یکی از گروگان‌ها تحت نظارت دولت کلمبیا است]

کد خبر 41525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز