همشهری آنلاین: دولت کلمبیا در یادداشتی نسبت به اظهارات رییس جمهوری نیکاراگئه درباره گروه فارک(نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا) اعتراض کرد.

به نوشته ال موندو، دولت کلمبیا این یادداشت را خطاب به دولت نیکاراگوئه نوشت که دانیل اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه روءسای گروه فارک را براداران خویش قلمداد کرده بود. دولت بوگوتا در این یادداشت از دولت نیکاراگوئه خواسته است که در مسائل داخلی این کشور مداخله نکند.

وزارت امورخارجه کلمبیا اعلام کرد: این یادداشت در پاسخ به سخنان هفته گذشته اورتگا توسط فرناندو اراوخو وزیر امورخارجه کلمبیا برای همتای نیکارگوئه‌ایش ساموئل سانتوس لوپس ارسال شده است.

در این یادادشت آمده است: دولت کلمبیا شدیدترین اعتراضات خود را نسبت به سخنان آقای رییس جمهوری دانیل اورتگا در باره مسائل  داخلی جمهوری کلمبیا ابراز می‌دارد. در یادداشت دولت کلمبیا همچنین از دولت نیکاراگوئه خواسته شده است تا درباره اظهارات دانیل اورتگا توضیحاتی را ارائه دهد.در پایان این بیانیه نیز اراوخو خواستار آن شده است که دولت نیکارگوئه در مسائل داخلی کلمبیا مداخله نکند.

دانیل اورتگا زمانی که درباره 45 گروگان دربند گروه فارک سخن می‌گفت:رییس و بنیانگذار گروه فارک موسوم به مانوئل مارولاندا یا تیروفیخو را برادر خطاب کرد.

دانیل اورتگا طی سخنانی در روز 7 دسامبر سال جاری گفت:می‌خواهم از برادر فرمانده مانوئل مارونیاندا ... به نام انقالابیون آمریکای لاتین درخواست می‌کنم اینگرید بتانکو کاندیدای سابق ریاست جمهوری را که در سال 2002 ربوده شده، آزاد کند.

اورتگا همچنین در هفته جاری از دولت کلمبیا به دلیل لغو میانجیگری هوگو چاوز در قضیه مبادله گروگان‌ها انتقاد کرده بود.چاوز درصدد آن بود تا با میانجیگری روند آزادسازی گروگان‌های دربند فارک را تسهیل کند.

قرار بود این گروگان‌ها با زندانیان گروه فارک که در زندان‌های دولتی کلمبیا به سر می‌برند، مبادله شوند.[چاوز برای آزادی گروگان‌های فارک میانجیگری می‌کند]

اورتگا همچنین در بخشی از سخنان خود نسبت به کشته شدن اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست جمهوری کلمبیا که اکنون در چنگ اعضای گروه فارک است هشدار داده بود:امیدوارم او را برای مقصر جلوه دادن گروه فارک به قنل نرسانند.

کد خبر 39187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز