دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که سطح روابط کشورش با کلمبیا و اسپانیا را کاهش خواهد داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، هوگو چاوز در اظهاراتی با اشاره تلویحی به سرد شدن روابط میان ونزوئلا و کلمبیاگفت: من به جهانیان اعلام می‌کنم که در صددم روابط با کلمبیا را به دلیل آنکه دیگر اعتمادی به هیچ یک از اعضای دولت این کشور ندارم، در محدودیت نگاه دارم.

چاوز که خطاب به وزرای کابینه ونزوئلا سخن می‌گفت، افزود:همگان باید نسبت به روابط اقتصادی با کلمبیا هشیار باشند، باید نسبت به تجارتی که آنان با ما در ونزوئلا انجام می‌هند و بالعکس ما در کلمبیا انجام می‌دهیم هشیار باشیم. بسیار باعث تاسف است که روابط تجاری ما با کلمبیا آسیب خواهد دید.

چاو ز این سخنان را که به معنای کاهش و یا حتی تعلیق روابط ونزوئلا با کلمبیا تعبیر شده‌اند، را در واکنش به بیانیه اخیر دولت کلمبیا مبنی بر فسخ ادامه مذاکره با اعضای گروه نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) بیان کرد. پیشتر چاوز از عزم خود برای مذاکره با گروه فارک جهت آزادی گروگان‌های دربند این گروه اعلام آمادگی کرده بود.[چاوز برای آزادی گروگان‌های فارک میانجیگری می‌کند]

اما الوارو اوریبه رییس جمهوری کلمبیا اقدام چاوز در گفت و گوی مستقیم با فرمانده ستاد مشترک ارتش کلمبیا را خیانت خوانده بود و خواستار فسخ ادامه میانجیگری رییس جمهوری ونزوئلا شده بود.

چاوز نیز با اشاره به بیانیه دولت کلمبیا درباره خیانت آمیز بودن دیدارش  با فرمانده ستاد مشترک ارتش کلمبیا افزود: این بیانیه پر شده بود از اکاذیب.من واقعا بر این باور هستم که دولت کلمبیا صلح نمی‌خواهد.

جاوز خشم خود را از صدور بیانیه غیر مستقیم دولت کلمبیا در ارتباط با فسخ میانجیگری و ی در تبادل گروگان‌های فارک این چنین ابراز داشت: چرا شما خود را نشان نمی‌دهید. رییس جمهور اوریبه دروغ می‌گوید، آنهم به زشت ترین نحو ممکن.

چاوز در ماه اوت سال جاری برای انجام تلاش‌های گسترده تر جهت آزادسازی گروگان‌های دربند فارک  اعلام کرد که در این راستا به قانون گذاران کلمبیایی کمک خواهد کرد.اما دولت کلمبیا با خیانتبار خواندن دیدار چاوز با فرمانده ارتش این کشور خواستار خاتمه میانجیگری وی در قضیه تبادل گروگان‌ها شده بود.

اینگرید بتانکور کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 و سه آمریکایی در میان گروگان‌های به اسارت گرفته شده از سوی فارک هستند که قرار شده بود، پس از مداکرات با نیرو‌های فارک که در زندان‌های دولتی کلمبیا به سر می‌برند، مبادله شوند.[تلاش سارکوزی برای آزادی اینگرید بتانکور]

از سوی دیگر اما علاوه بر تیرگی روابط میان کلمبیا و ونزوئلا که بر مبادلات اقتصادی میان دو کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت. روابط میان دو کشور ونزوئلا و اسپانیا نیز تیره شده است. عمده دلیل تیرگی روابط میان دو کشور اسپانیا و ونزوئلا به هفدهمین اجلاس کشو‌رهای ایبروامریکن(لاتینی) بازمی‌گردد.

در این اجلاس پس از آنکه هوگوچاوز نخست وزیر سابق اسپانیا را فاشیست توصیف کرد، پادشاه اسپانیا که صبر خود را از کف داده بود به وی گفت: چرا خفه نمی‌شوی؟ [اختلاف سران ونزوئلا و اسپانیا در اجلاس ایبرو امریکن]

از همین رو نیز چاوز خواستار عذر خواهی پادشاه اسپانیا بابت این اهانت شده است. پیشتر نیز هوگو چاوز طی سخنانی نسبت به اهانت پادشاه اسپانیا شدیداً واکنش نشان داده بود.[واکنش رییس‌جمهوری ونزوئلا به سخنان پادشاه اسپانیا]

چاوز گفته است وضعیت کلمبیا با اسپانیا یکسان است، تا زمانی که پادشاه اسپانیا عذر خواهی نکند، نیز سطح روابط میان اسپانیا و ونزوئلا به حالت عادی باز نخواهد گشت.

کد خبر 37613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز