همشهری آنلاین: جلسه روز شنبه 10 نوامبر سران کشور‌های ایبرو امریکن به محلی برای مجادله میان سران اسپانیا و ونزوئلا بدل شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، هوگوچاوز در سخنانی در سانتیاگو پایتخت شیلی در جمع 18 تن از رهبران کشور‌های لاتینی، خوسه ماریا اسنار نخست وزیر اسپانیا که از متحدان جورج بوش رییس جمهوری آمریکا محسوب می‌شد،  را یک فاشیست خواند، او در توجیه این دیدگاه خود گفت: فاشیست‌ها انسان نیستند و یک مار انسان‌تر از فاشیست‌ها است.

رییس جمهوری ونزوئلا سپس گفت: اسنار در سال 2000 از وی خواسته بود که از کوبا فاصله بگیرد و به کلوب متحدان آمریکا بپیوندد که این درخواست با مخالفت وی همراه شده بود.

خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا در مقابل از چاوز خواست تا با استفاده از واژگان دیپلماتیک سخن بگوید.

او سپس در مقام دفاع از سلف خویش برآمد و گفت: اسنار نخست وزیر سابق اسپانیا به طور دموکراتیک از سوی مردم اسپانیا به این مقام برگزیده شده و نماینده برحق مردم اسپانیا بود.

پس از آن نیز پادشاه اسپانیا که وی نیز در جلسه حضور داشت با واژگانی چاوز را به دلیل این اظهار نظر مورد ملامت قرار داد.

رییس‌جمهوری ونزوئلا اما در آن لحظه در مقام پاسخ برنیامد و به هنگام دیدار با دانیل اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه در واکنش به انتقادات مقامات اسپانیایی از سخنان وی درباره نخست وزیر سابق این کشور گفت: من از گفتن حقایق ناراحت نمی‌شوم.

 دولت ونزوئلا حق خویش را در پاسخ به هر اقدام خصمانه‌ای محفوظ می‌دارد و در هر مکان و هر گونه که بتواند اعتراض خود را اعلام می‌کند.

چاوز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات ملالت بار پادشاه اسپانیا خطاب به تلویزیون دولتی ونزوئلا گفت: پادشاه ، پادشاه است، اما او نیز مانند من رییس یک دولت است، با این تفاوت که من منتخب هستم، من سه بار با 63 درصد آرا انتخاب شده‌ام.

چاوز افزود: همانگونه که اوو مورالس سرخپوست رییس دولت بولیوی است، خوان کارلوس هم رییس دولت اسپانیا  است. من حقیقت را در برابر پادشاهان، امپریالیست‌ها و بوش می گویم، من به نکاتی اشاره می‌کنم که برای آن‌ها ناراحت کننده است.

از دیگر سو خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر که در اجلاسی در بوئنوس آیرس به سر می‌برد نیز با اشاره به وقایع روز شنبه در جریان اجلاس سران ایبروامریکن گفت: اگر فردی به هموطنت حمله کند، حتی اگر این هموطن رقیب و یا دشمنت باشد، از او دفاع خواهی کرد.

کد خبر 36305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز