همشهری آنلاین: رییس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: در صورت پیروزی حزب محافظه کار مردم در اسپانیا شرکت‌های نفتی و بانک‌های این کشور را از ونزوئلا اخراج خواهد کرد.

به نوشته ال موندو، چاوز در این گفت و گو با اشاره صریح به بانک سانتاندر و شرکت نفتی رپسول گفت: در صورتی که حزب مردم در انتخابات عمومی ماه مارس پیروز شوند شرکت‌های اسپانیایی باید از ونزوئلا بروند.

چاوز با نامبردن از شرکت نفتی رپسول و بانک‌های اسپانیایی مستقر در ونزوئلا گفت: دعا کنید مجددا ساپاترو(نخست وزیر کنونی اسپانیا از حزب سوسیالیست) که با وی می‌توان سخن گفت، پیروز شود. در صورتی که احزاب راستگرا پیروز شوند آنگاه بانک‌های اسپانیایی را ملی اعلام خواهم کرد.

هوگو چاوز پیشتر در احلاس ایبروامرکین خوسه ماریا اسنار نخست وزیر اسپانیا را فاشیست توصیف کرده بود و همین مساله منشا اختلافات اخیر میان اسپانیا و ونزوئلا شد.
[اختلاف سران ونزوئلا و اسپانیا در اجلاس ایبرو امریکن]

چاوز که یک روز پیش از برگزاری رفراندوم برای تایید مردمی اصلاحات در قانون اساسی ونزوئلا در جمع خبرنگاران خارجی سخن  می‌گفت، افزود: البته ما پیام‌هایی راهم از اسپانیا دریافت کرده‌ایم، در روز‌ها و ساعات اخیر پیام‌هایی از اسپانیا به دست ما رسیده است.ما نمی‌خواهیم روابط با اسپانیا را وخیم تر کنیم. احتمال دارد طی روز‌های خیر دیدار‌هایی میان مقامات دو کشور برگزار شود.

چاوز مجددا با اشاره به سخنان توهین آمیز پادشاه اسپانیا خواستار عذر خواهی وی شد. رییس جمهوری ونزوئلا بهبود روابط با اسپانیا را منوط به عذر خواهی پادشاه این کشور کرده است.

کد خبر 38103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز