همشهری آنلاین: فیدل کاسترو رییس جمهوری سابق کوبا پایان بحران در آمریکای جنوبی را به منزله شکست آمریکا توصیف کرد.

به نوشته ال موندو، کاسترو در مقاله‌ای که در روزنامه گرانما به چاپ رسید، ایلات متحده را تنها بازنده گردهمایی کشور‌های آمریکای لاتین موسوم به اجلاس ریو که در سانتو دومینگو پایتخت جمهوری دومینیکن برگزار شد، دانست. در اجلاس ریو در سانتو دومینگو به بحران میان کلمبیا و اکوادور خاتمه داده شد.[سران کلمبیا و اکوادور به بحران آمریکای لاتین خاتمه دادند]

فیدل همچنین در ادامه مقاله خود از قصد ابلهانه آمریکا مبنی بر وارد کردن کوبا به بحران میان اکوادور و کلمبیا انتقاد کرد.

کاسترو نوشت: امپراطوری (آمریکا) نمی‌پذیرد که تنها بازنده اجلاس ریو که روز 7 مارس در سانتو دومینگو برگزار شدر، بوده است و اثبات این مساله سخت نیست که آمریکا قصد داشته است مجددا به بحران دامن بزند.

کاسترو با اشاره به گزارش به چاپ رسیده در روزنامه نوو هرالد میامی با تیتر یکی از رهبران احتمالی گروه فارک که در مکزیک به سر می‌برد کوبایی است، انتشار این گزارش را اقدامی خصمانه علیه کوبا و در تلاش برای تفرقه افکنی در آمریکای لاتین توصیف کرده است: " واضح است که در این گزارش تلاش شده است به طرز ابلهانه‌ای مدارکی درباره ارتباط کوبا با گروه فارک ارائه شود، بویژه آنکه در بخشی از این گزارش به دروغ به حضور دانشجویان پزشکی کوبا در نقاط جنگلی دور افتاده کلمبیا اشاره شده است. امری که کاملا غیر محتمل است.

کاسترو همچنین به این مساله اشاره کرده است که روزنامه  نوو هرالد میامی تلاش داشته است اثبات کند  جوانان مکزیکی قربانی حادثه حمله ارتش کلمبیا به مواضع فارک در خاک اکوادور که به کشته شدن رائول ریس سخنگوی فارک انجامید، با گروه فارک در ارتباط بودند. ممکن است این جوانان به قصد کنجکاوی و یا هر دلیل دیگری با ریس دیدار کرده باشند، اما مسلما آن‌ها در سحرگاهان و در حالی که استراحت می‌کردند نه بمبی کار گذاشته بودند و نه تصور می‌کردند توسط بمب‌های یانکی‌ها کشته شوند.

ریس و 24 نفر از اعضای گروه نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا(فارک) بر اثر بمباران مواضع فارک در خاک اکوادور توسط نیروی هوایی ارتش کلمبیا کشته شدند. این واقعه به بحرانی منطقه‌ای در آمریکای لاتین انجامید که کاسترو  ایلات متحده آمریکا را مسبب آن می‌داند.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

کد خبر 46630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز