همشهری‌آنلاین: سران کلمبیا و اکوادور در اجلاس سران آمریکای لاتین با یکدیگر دست داده و آشتی کردند.

آلوارو اوریبه و رافائل کورِئا رهبران کلمبیا و اکوادور که در یک هفته اخیر بر سر حمله فرامرزی نیروهای کلمبیایی به خاک اکوادور درگیر نبردی دیپلماتیک بودند در اجلاس سران کشورهای منطقه با یکدیگر دست داده و آشتی کرده‌اند.
بی‌بی‌سی می‌گوید هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، نیز که با محکوم کردن اقدام کلمبیا، در این نزاع از اکوادور دفاع می کرد، آقای اوریبه را در آغوش کشید.

پیشتر جنگ لفظی تندی میان رهبران کلمبیا و اکوادور در اجلاس "گروه ریو" در جمهوری دومینیکن درگرفته بود. این بحران ثبات سیاسی در آمریکای لاتین را تهدید می کرد.

پس از عملیات نیروهای کلمبیایی در روز شنبه گذشته در خاک اکوادور که مرگ 20 شورشی فارک از جمله رائول ره یس یکی از فرماندهان ارشد این گروه را به دنبال داشت، ونزوئلا و اکوادور روابط دیپلماتیک خود با کلمبیا را قطع کردند و نیروهای نظامی خود را به مرز آن کشور گسیل داشتند.

دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه، که او نیز روابط با بوگوتا را قطع کرده بود گفت پس از دست دادن دو رهبر، این روابط احیا خواهد شد.

تصاویر آشتی رهبران این کشورها به طور زنده از تلویزیون های سراسر آمریکای لاتین پخش شد که ناشی از درخواست ویژه لیونل فرناندز رئیس جمهور دومنیکن، میزبان اجلاس، بود.

آقای کورِئا و آقای اوریبه در ابتدای کنفرانس به مشاجره پرداختند.

رافائل کورِئا، رهبر اکوادور، "تجاوز" کلمبیا را در سخنرانی آغازین خود محکوم کرد.

آلوارو اوریبه، رئیس جمهور کلمبیا، در واکنش ادعا کرد که آقای کورِئا با رهبران شورشیان چپگرای فارک کلمبیا ارتباط دارد و در نبرد با تروریسم همکاری نکرده است.

آقای اوریبه به رهبران آمریکای لاتین که در اجلاس "گروه ریو" در سانتو دومینگو گرد آمده بودند گفت که اگر او اکوادور را از حمله به ره یس آگاه کرده بود آن عملیات ناکام می‌ماند.

وی از نامه‌ای نقل قول کرد که به ادعای او در آن حمله ضبط شد و نسبت به ارتباط آقای کورِئا با شورشیان کلمبیا گواهی می دهد.

آقای کورئا این اتهامات را رد کرد و آنها را دروغ خواند. وی گفت: "این دستان آلوده به خون نیست."

آقای کورئا اذعان کرد که تماس هایی با فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) وجود داشته است اما به این دلیل که دولت او سعی داشت آزادی گروگان های تحت اسارت شورشیان، از جمله اینگرید بتانکورت نامزد سابق ریاست جمهوری کلمبیا، را تضمین کند.

آقای کورئا پیش از دست دادن با آقای اوریبه گفت: "با توجه به تعهد نسبت به اینکه دیگر به یک کشور برادر حمله نخواهد شد و پس از تقاضای بخشش، ما این حادثه خیلی جدی را حل شده می دانیم."

جِرِمی مکدرموت، خبرنگار بی بی سی، می گوید به نظر می رسد که قمار بزرگ آقای اوریبه در دادن دستور حمله هوایی به یکی از فرماندهان شورشیان فارک در خاک اکوادور موفقیت آمیز از آب درآمده است.

بی بی سی در ادامه تحلیل خود می‌گوید: آقای اوریبه می دانست که این حمله به حادثه ای دیپلماتیک با اکوادور منجر خواهد شد، اما شاید تشخیص نمی‌داد که ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز روابط دیپلماتیک خود با بوگوتا را قطع کنند.

رئیس جمهور اکوادور پیش از اجلاس گفته بود: "البته که می توان به آن پایان داد.. یعنی در جریان کنفرانس به این مناقشه پایان داد... کافی است که رئیس جمهور آلوارو اوریبه یک عذرخواهی نامشروط کند."

آقای اوریبه نیز گفته بود او قبلا از اکوادور عذرخواهی کرده است و همچنین از همسایگان کلمبیا خواسته است برای جلوگیری از پناه گرفتن شورشیان در خاک خود بیشتر تلاش کنند.

نشست گروه ریو مدت‌ها پیش از این جنجال برنامه ریزی شده بود.

کد خبر 45949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز