همشهری آنلاین: یک مقام ارشد کلمبیایی به این نکته اذعان کرد که ارتش آمریکا اطلاعات لازم را برای بمباران مواضع فارک در خاک اکوادور در اختیار دولت بوگوتا گذاشته بود.

پرس‌ تی‌وی گزارش داد: یک مقام وزارت دفاع کلمبیا که نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما به دلیل کمک اطلاعاتی آمریکا در حال پیروزی در جنگ علیه نیرو‌های فارک هستیم.

این مقام وزارت دفاع کلمبیا افزود: ما از بمب‌های هوشمند آمریکایی استفاده نمی‌کنیم، ما تنها از اطلاعات پیچیده‌ای که این کشور در اختیارمان می‌گذارد استفاده می‌کنیم.

او گفت: کمک آمریکا محدود به ارائه اطلاعات کلیدی به پلیس کلمبیا است که ریاست آن را ژنرال اسکار نارانخو از افراد مورد اعتماد واشنگتن به عهده دارد.

 اما روزنامه‌های چاپ اکوادور در گزارش‌هایی که درباره حمله ارتش کلمبیا به مواضع فارک در خاک اکوادور انتشار داده‌اند، به این نکته اشاره کرده‌اند که نیروی هوایی اکوادور به اطلاعاتی مبنی بر استفاده ده بمب 227 کیلوگرمی از سوی ارتش کلمبیا در حمله به مواضع فارک دست یافته است.

بر مبنای گزارش‌های روزنامه‌های چاپ اکوادور، این بمب‌ها مشابه همان بمب‌هایی هستند که ارتش آمریکا در جنگ عراق از آن‌ها استفاده می‌کند و جنگنده‌های ارتش کلمبیا قادر به حمل آن‌ها نیستند.

رائول ریس  در اوخار ماه فوریه سال 2008 به همراه 16 نفر دیگر از اعضای گروه فارک و  یک سرباز کلمبیایی در حمله ارتش کلمبیا  به مواضع   فارک در خاک اکوادور کشته شدند.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

تایید کشته شدن یک اکوادوری در حمله ارتش کلمبیا به مواضع فارک

از سویی دیگر روزنامه ال موندو چاپ اسپانیا در گزارشی به نقل از وزیر دفاع کلمبیا نوشته است: جسدی که پس از حمله ارتش کلمبیا به مواضع فارک در خاک اکوادور پیدا شده متعلق به یک اکوادوری به نام فرانکلین گیرمو ایسالیا مولینا است.

وزارت دفاع کلمبیا با صدور بیانیه‌ای ادعا کرده است که این شهروند اکوادور از اعضای گروه نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) بوده است.

وزارت دفاع کلمبیا اعلام کرده است که با تطبیق عکس‌ها و تکه فیلم‌هایی از فردی موسوم به لوچو با جسد این شهروند اکوادوری، مشخص شده است که وی همان فرانکلین گیرمو ایسالیا مولینا بوده است.

گفته می‌شود مولینا و نوبیا کالدورن تروخیو که تحت نام مستعار اسپرانسا فعالیت می‌کرده و از دیگر اعضای گروه فارک بوده است، هردو در اکوادور مسوول کسب اطلاعات برای اعضای گروه فارک جهت تسهیل عملیات این گروه در این کشور بوده‌اند.

وزارت دفاع کلمبیا همچنین در ادامه بیانیه‌خود آورده است که مقامات کلمبیایی حاضر به همکاری با اکوادور جهت اثبات کامل هویت مولینا که ادعا شده از اعضای فارک بوده، هستند. این وزارتخانه همچنین بر این نکته تاکید کرده است که دولت کلمبیا نتوانسته است به طور کامل هویت این تبعه اکوادوری را تایید کند.

رافائل کورئا رییس جمهوری اکوادور پیشتر هشدار داده بود که پیدا شدن جسد یک شهروند اکوادوری در میان کشته شدگان حمله اخیر ارتش کلمبیا به مواضع فارک، ممکن است روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد. 

کد خبر 47056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز