طرح‌های زیادی در منطقه ما در حال اجراست که به سرانجام رسیدن آنها رفاه و آسایش را برای شهروندان فراهم می‌کند.

بزرگراه

در میان پروژه‌هایی که قرار است افتتاح شوند، چند طرح به غیر از نفعی که به اهالی منطقه ۱۴ می‌رساند، باعث رفاه شهروندان در مناطق همسایه نیز می‌شود. بزرگراه شهید شوشتری که مناطق ۱۵، ۱۴، ۱۳ و ۴ را درگیر کرده و سبب کاهش ترافیک در این مناطق می‌شود. بلوار ۳۵ متری شهید گلشناس که بازگشایی‌اش رفت‌وآمد شهروندان از شرق به غرب و به‌ویژه بازار را آسان می‌کند. ساخت خروجی بزرگراه امام علی(ع) به خیابان خاوران که راه بندان جنوب‌شرق پایتخت را به حداقل می‌رساند و ایجاد فضای تفریحی و پارکینگ بالای تونل امیرکبیر که نفعش به غیر از شهروندان منطقه ۱۴ به اهالی منطقه ۱۲ هم می‌رسد. موارد ذکر شده اهم پروژه‌های فرامنطقه‌ای منطقه ماست که برای اجرایی شدن آن‌ها، شورایارها شانه به شانه مدیران شهری پیش‌ رفته و تلاش کرده‌اند.  

  • ساخت بلوار شهید گلشناس

محله حسین‌آباد را از بن‌بست خارج می‌کند

ایجاد بلوار شهید گلشناس در منطقه ۱۴ و محله حسین‌آباد دولاب یکی از طرح‌های خوب منطقه ۱۴ به شمار می‌آید که اجرایی شدنش به غیر از نفعی که به شهروندان این منطقه می‌رساند سفر را برای کسانی که در مسیر شرق به غرب در رفت‌وآمد هستند و یا قصد تردد به بازار را دارند آسان می‌کند. به گفته «غلامرضا قربانفر» دبیر دبیران شورایاری منطقه ۱۴، در نزدیکی این بلوار بازار گل شهید محلاتی قرار دارد که وجودش باعث شده روزانه شهروندان زیادی از راه‌های دور و نزدیک روانه منطقه ما شوند. او می‌گوید: «نبود پارکینگ در محدوده بازار گل باعث شده شهروندان خودروهای خود را کنار خیابان پارک کنند و همین عرض معبر را کم می‌کند. گذشته از آن رفت‌وآمد به محدوده خیابان‌های اطراف بازار گل زیاد است. غیر از آن دادگاه خانواده و اداره پست هم در همین محدوده قرار دارد. برای همین هر روز شاهد راهبندان غیرقابل تحملی هستیم.» طول این بلوار بیش از ۱۵۰۰‌متر است. برای زیباسازی بلوار ۱۱ هزارمترمربع پیاده‌روسازی انجام و فضای سبز ایجاد شده است. قربانفر ادامه می‌دهد: «از آنجا که ساخت این بلوار در طرح تفصیلی شهر تهران گنجانده شده بود، اجرایی شدن آن در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گرفت. با ساخت این بلوار محله حسین‌آباد دولاب از بن‌بست خارج می‌شود و تردد اهالی منطقه ۱۴ به منطقه ۱۲ آسان‌تر می‌شود. مهم‌تر اینکه اهالی محله‌های گذرپایین دولاب و مینا هم شرایط بهتری پیدا می‌کنند.»

  • آزادراه شهید شوشتری

کاهش ترافیک در شرق تهران

آزادراه شهید شوشتری از تقاطع بزرگراه امام رضا(ع) با بزرگراه شهید رستگار نجفی در منطقه ۱۵ شروع و بعد از گذشتن از منطقه ۱۴ و محله قصرفیروزه منطقه ۱۳ و ۴ را پشت سر می‌گذارد و به بزرگراه رسالت ختم می‌شود. این آزادراه ۱۶ کیلومتری در واقع برای‌ تردد خودروهای سنگین در نظر گرفته شده است. «اسحاق قربانی» دبیر شورایاری محله قصرفیروزه که همواره پیگیر این طرح بوده، می‌گوید: «پیش از این خودروهای سنگین برای مسیر جنوب به شمال، از بزرگراه بسیج‌ تردد می‌کردند. همین ترافیک سنگینی را در محدوده قصرفیروزه ایجاد می‌کرد. نکته مهم اینکه در نزدیکی خیابان پیروزی بیمارستان بعثت قرار دارد و ترافیک بزرگراه بسیج می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد. از این‌رو طرح ساخت بزرگراه شهید شوشتری کلید خورد.» به گفته قربانی این آزادراه با عبور از کنار منطقه ۱۴ می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ترافیک بزرگراه بسیج بگذارد. از قرار معلوم برای پیشروی این طرح باید اراضی که سر راه بزرگراه قرار دارند تملک و تخریب شود. قربانی ادامه می‌دهد: «منطقه ۱۴ موظف است اراضی ضلع شرقی ورزشگاه تختی که در حدود ۲۲ هکتار وسعت دارد را برای آزادسازی مسیر تملک کند.»

  • بزرگراه ۲۶ کیلومتری امام علی(ع)

پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت پل خروجی بزرگراه امام علی(ع)
بزرگراه ۲۶ کیلومتری امام علی(ع) ۲۵ تقاطع اصلی و فرعی دارد. تقاطع این بزرگراه با خیابان خاوران یکی از اصلی‌ترین تقاطع‌هاست. از آنجا که خیابان خاوران یکی از شریان‌های پرتردد و مهم‌ترین مسیر شرق به غرب جنوب پایتخت به شمار می‌آید، شهروندان زیادی این معبر را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند.
«محمدعلی متبحری» دبیر شوارایاری محله دولاب می‌گوید: «تقاطع بزرگراه امام علی(ع) و خیابان خاوران در محدوده محله دولاب قرار دارد. بهترین راه برای کسانی که قصد تردد به خیابان خاوران را دارند عبور از بزرگراه امام علی(ع) است. برای همین همیشه در این نقطه شاهد ترافیک هستیم. البته برای کاهش ترافیک مدیران شهری اقدام به ساخت پل خروجی بزرگراه امام علی(ع) کرده‌اند. عملیات عمرانی پل خروجی تا ۶۰‌درصد پیشرفته و امیدواریم هرچه زودتر طرح به سرانجام برسد.»
البته اتمام پروژه مستلزم تملک املاک معارضی است که در مسیر بزرگراه امام علی(ع) قرار دارد. از قرار معلوم منطقه ۱۴ به جز یک گاراژ بیشتر املاک معارض را خریداری کرده است. بد نیست بدانید در منطقه ۱۵ هم تملک چند مرکز تجاری در برنامه‌کاری شهرداری منطقه ۱۵ قرار دارد.

  • تونل امیرکبیر

ساخت فضای تفریحی بالای تونل امیرکبیر
تونل امیرکبیر از جمله طرح‌های بزرگی است که از سال ۱۳۸۸ عملیات عمرانی آن آغاز شد. تا سال ۹۵ هم پیش رفت و بنا به دلیل مشکلات اعتباری و عمرانی مسکوت ماند. برای تونل امیرکبیر پارکینگی تعبیه شده بود که تا سال گذشته وضع بلاتکلیفی داشت. اوایل زمستان سال ۹۷، طرح‌های عمرانی آن با تلاش معاونت فنی و عمران منطقه ۱۴ و همچنین تلاش بی‌وقفه شورایاری محله شکوفه از سر گرفته شد. حالا این طرح دوباره رونق گرفته و قرار است پارکینگی با ظرفیت ۴۸۷ دستگاه خودرو ساخته شود. برای این کار اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان تخمین زده شده است. اما اقدام ارزنده‌تر این است که برای جبران کمبود سرانه‌های فرهنگی و تفریحی منطقه و همچنین محله شکوفه قرار است از فضای بدون استفاده مانده بالای تونل استفاده شود. «محمدشکوری» دبیر شورایاری محله شکوفه در این‌باره می‌گوید: «فضای بالای تونل هیچ کارایی نداشت و بدون استفاده مانده بود. پیشنهاد دادیم که آنجا را به یک مکان تفریحی تبدیل کنند. قرار است معاونت فنی و عمرانی منطقه با مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران در مکان مذکور مجتمع تجاری بزرگی ایجاد کند. و همچنین پیاده‌راه تفریحی که باعث فرح و شادی شهروندان می‌شود. در واقع این مکان هم رونقی به کسب و کار خفته اهالی می‌دهد و هم مکانی برای گردشگری می‌شود. پارکینگ آن هم برای شهروندانی که در محدوده خیابان ۱۷ شهریور زندگی می‌کنند(محدوده مناطق ۱۴ و ۱۲) گزینه مطلوبی است.
 

کد خبر 448261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha