​​​​​​​زهرا کریمی-خبرنگار:  برخی با شنیدن اسم رشته ورزشی پله‌نوردی، متعجب می‌شوند که آیا پله‌نوردی هم رشته ورزشی است!

توکل رحیمی

نخستین سؤال آنها این است که بالا رفتن از تعداد بیشمار پله به پا آسیب نمی‌رساند؟ «توکل رحیمی» ورزشکاری که برای نخستین بار باعث و بانی‌ ترویج این ورزش در ایران شد، برای تک‌تک این سؤال‌ها جواب دارد. او سال ۱۳۹۰ موفق شد عنوان رکورد پله‌نوردی در ششمین برج میلاد را کسب کند و ۱۶۹۷ پله را با رکورد ۱۲ دقیقه و ۴۲ ثانیه به ثبت برساند. رحیمی، هر سال با حضور در مسابقات مختلف رکوردهای خوبی را در کارنامه ورزشی‌اش به ثبت رسانده است.

  • بین این همه رشته ورزشی چرا پله‌نوردی را انتخاب کردید؟

باتوجه به اینکه در نیروی انتظامی مشغول به کار هستم، همیشه دلم می‌خواست قدرت پلیس را نشان بدهم. به دلیل تحصیل در رشته علوم ورزشـــی و تربیت‌بدنی تمرین‌های بسیاری در همه رشته‌های ورزشی داشته‌ام. به مرور این انگیزه در من ایجاد شد که می‌توانم در رشته پله‌نوردی فعالیت کنم. سرعتم در دویدن روی پله‌ها خیلی زیاد بود و تصمیم گرفتم مطالعه و تحقیقاتم را درباره بالا و پایین رفتن از پله زیاد کنم تا اگر امکانش بود همین رشته ورزشی را ادامه بدهم. بعد از یکسری تحقیقات متوجه شدم اصلاً این ورزش در ایران ناشناخته است و کسی نیست که در این ورزش به‌طور حرفه‌ای وارد شده باشد و جالب‌تر آنکه اصلاً فدراسیونی ندارد که بخواهد این ورزش را تبلیغ یا حمایت کند. این طوری بود که شروع به تمرین در پله‌های بوستان ملت، جمشیدیه و ساختمان محل سکونتم کردم.

  • این دویدن‌ها در بوستان‌ها نظر شهروندان را به شما جلب نمی‌کند؟

خب برخوردهای متفاوتی تا به حال دیده‌ام و بهترین برخوردی که تاکنون با آن مواجه شده‌ام استقبال ورزشکاران در ایستگاه تندرستی بوستان ملت بود. یک روز که روی پله‌ها در حال تمرین بودم متوجه عده‌ای از شهروندان شدم که همراه با من در حال تمرین و نرمش و دویدن روی پله‌ها هستند. آنها فکر می‌کردند که مربی ورزش هستم و اگر با من همراه شوند می‌توانند ورزش را اصولی انجام بدهند. خودم را به آنها معرفی کردم و گفتم که در حال تمرین برای مسابقات هستم. استقبال خوبی از تمرین‌ها کردند و همین شد تا با آنها دوست شدم و آنها پرسیدند چه ساعت و چه روزهایی به پارک می‌آیم. این استقبال و توجه شهروندان برایم خیلی جالب بود و این برخوردها مدت‌ها مرا به این فکر برد که اگر امکانات ورزشی در بخش‌های مختلف پارک‌های بزرگ ایجاد شود، مردم به سمت ورزش ترغیب می‌شوند. در پارک جمشیدیه برخی شهروندان از سریع دویدنم روی پله‌ها متعجب می‌شوند و گاهی سوت و هورا می‌کشند.

  • وضع امکانات ورزشی در منطقه چگونه است؟

با امکانات باشگاه و سالن‌های ورزشی خیلی آشنا نیستم چون در باشگاه‌های محلی برای تمرین نرفته‌ام و معمولاً به بوستان ملت، نورالشهدای جمشیدیه، دربند، توچال و دارآباد می‌روم. باشگاه تمرینات ورزشی‌ام طبیعت است. چون ورزش پله‌نوردی زیر مجموعه ورزش همگانی است، می‌توانم درباره تقویت کیفیت ورزش‌های همگانی بگویم که اگر به این رشته ورزشی بها داده شود می‌توانیم در میان شهروندان معمولی هم ستاره‌های بااستعداد کشف کنیم. چه بسا یکی از شهروندانی که برای ورزش‌های صبحگاهی به بوستان ملت می‌آمد، با تمریناتی که به او داده‌ام، اکنون یکی از رقیبانم شده باشد و قصد داشته باشد رکورد مرا در پله‌نوردی بزند و این بهترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. بنابراین نباید ورزش‌های همگانی را دست‌کم بگیریم و فقط در حد یک نرمش معمولی از حاضران در گروه انتظار داشته باشیم.

  • می‌گویند از پله‌ها حتی‌المقدور بالا و پایین نکنید چون به پا آسیب می‌رساند، الان پاهای شما آسیب‌دیده نیست؟

اتفاقاً برعکس پاهای سالمی دارم چون با اصول و فنی می‌دوم. بالا رفتن از پله‌ها آسیب‌رسان نیست و تقویت‌کننده عضله‌های پا و پایین تنه است اما به هنگام پایین آمدن باید از آسانسور استفاده کنیم یا خیلی با دقت پایین بیاییم که فشاری به زانوها وارد نشود.

  • چطور شد که انجمن پله‌نوردی راه‌اندازی شد؟

از وقتی که پله‌های برج میلاد را رکورد زدم با رکورد عالی‌ای که کسب کرده بودم، این رشته را به کارشناسان ورزشی معرفی کردم. مسئولان و مدیران در کارگروه‌های مختلف آن را بررسی کردند و بعد از مدتی انجمن پله‌نوردی را زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی تعریف کردند و حالا با داشتن این انجمن جمع کثیری از جوانان علاقه‌مند به این ورزش در حال فعالیت‌های حرفه‌ای در اردوها هستند. اکنون به‌منظور آمادگی برای حضور در مسابقات پله‌نوردی که ۲۵ مرداد در کشور چین برگزار خواهد شد، به ساختمان «آ. اس. پ» در بزرگراه حکیم می‌روم. این ساختمان ۵۳ طبقه دارد و شبیه پله‌های هتلی در چین است که قرار است برای مسابقه برویم. هفته‌ای یکبار روی پله‌های این ساختمان تمرین می‌کنم. امیدواریم اهمیت ورزش‌هایی که کمتر از آنها صحبت و برایشان تبلیغ و هزینه می‌شود بیش از قبل شود و بالا رفتن پرچم ایران در همه رقابت‌های ورزشی در مسابقات جهانی را شاهدباشیم.  

  • کارنامه توکل رحیمی، ورزشکار پله نورد

عضو تیم‌ملی در رشته‌های آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، رشته‌های ورزشی سه‌گانه «دوومیدانی، شنا، دوچرخه‌سواری» 
رکورد پله‌های برج میلاد ششمین برج بلند در جهان با ۱۶۹۷ پله در سال ۹۰ با رکورد ۱۲ دقیقه و ۴۲ ثانیه و اکنون ۱۲ و ۱۸ ثانیه 
رکورد یک دقیقه دراز و نشست با تعداد ۹۸ حرکت سال ۹۳ برج میلاد در جهان 
رکورد دراز و نشست استقامت در جهان اورستی در کشور ارمنستان با ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه با تعداد ۸۸۸۸ 
رکورد پله‌های ساختمان ۵۳ طبقه «آ. اس. پ» تهران در ۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه 
رکورددار پله‌نوردی در مسابقات مختلف در سال‌های ۹۰ تا ۹۶
رکورد حبس نفس زیر آب ۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه در تهران مسابقات رکورد، ۲ رکعت نماز زیر آب به‌صورت نمادین و بااحترام به پرچم ایران 

کد خبر 448549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha