شهردار منطقه ۲۱ از کارنامه و عملکرد شورایاری‌ها در دوره‌های گذشته رضایت دارد و حسن رحمانی معتقد است اگر منتخبان دور پنجم در قالب دستورالعمل جدید و کارگروه‌های تخصصی فعالیت کنند، کارکرد و میزان اثرگذاری پارلمان‌های محلی و نمایندگان مردم محله‌ها بهتر و بیشتر خواهد شد.

شهردار

درباره شورایاری‌ها، انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها و نقد و بیم و امیدهایی که وجود دارد و مطرح است با «حسن رحمانی» شهردار منطقه ۲۱ به گفت‌وگو نشستیم عملکرد شورایاری‌ها در سال‌های گذشته از دیدگاه شما به‌عنوان شهردارمنطقه کافی و قابل قبول است یا انتظار دارید که در دور جدید بیشتر و بهتر شود؟
چه در شورایاری‌ها و چه در سایربخش‌های مدیریت شهری، همواره باید به سمت بهتر و با کیفیت ترشدن کارها حرکت و تلاش کنیم. این انتظار وجود دارد که در تمامی ارکان مدیریت شهری از جمله شورایاری‌ها، میزان و سطح تخصص، وقت‌گذاری و دغدغه‌مندی ارتقا پیدا کند تا خدمت‌رسانی بهتر و بیشتری به شهروندان داشته باشیم. درخصوص عملکرد شورایاری‌های منطقه۲۱ هم باید بگویم که این عزیزان عملکرد مناسب و معقولی داشتند و ما مشکل و معضل جدی در این زمینه نداشتیم وهمراهی شورایاری‌های محله را دارا بودیم که این نکته مثبتی در عملکرد شورایاری‌های محله‌های سیزده‌گانه منطقه۲۱ است و نشان‌دهنده همراهی و سعی و تلاش آنها در خدمت‌رسانی به شهروندان و پیشبرد اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری است.
نخستین درخواست شما از شورایاران جدید منطقه چیست؟
پیشنهادی که به شورایاران جدید داریم این است که با توجه به اینکه ۲ نفر به تعداد شورایاران هرمحله اضافه شده و تعداد اعضا به ۹ نفر افزایش یافته، به همان میزان کار و تلاش بیشتری را در سطح محله‌ها شاهد باشیم. با توجه به شیوه و دستورالعمل جدید، مبنی بر تشکیل کارگروه‌ها و فعالیت شورایاران در غالب کارگروه‌های ۴گانه، حداقل انتظار این است که اگر دغدغه خدمت به شهروندان و امکان وقت‌گذاری برای رسیدگی به مشکلات محله خود را دارند و صلاحیت و تخصص مربوط به آن را در خود می‌بیننند، تلاش کنند که رأی بیاورند و در عین حال اگر دیگران را صالح‌تر از خود و دارای تخصص بیشتری می‌دانند صحنه انتخابات را برای حضور هرچه بیشتر افراد صالح و نخبگان محلی را فراهم کنند. همچنین انتظار می‌رود شورایاران و شهروندان دربحث مسئولیت‌های اجتماعی نقش فعالی داشته باشند.
از میزان و نحوه ارتباط و تعاملی که بین شورایاران و شهرداری وجود داشت رضایت دارید؟
تقریباً بله، ولی این ارتباط با تشکیل کارگروه‌ها و فعالیت تمام اعضای شورایاری محله‌ها باید بیشتر شود تا رضایت هرچه بیشتر شهروندان را فراهم کنند.
نقاط ضعف و قوت شورایاری‌های منطقه در دوره‌های گذشته چه بود؟
شورایاران در دوره قبلی طبق آیین‌نامه و شرح وظایف و اختیاراتی که داشتند عمل کردند و نقطه قوت‌شان هم این بود که حضورشان با هدف خدمت به محله است. در عین حال نقاط ضعفی نیز وجود داشت که همه شورایاران منتخب محله‌ها فعال نبودند که این موضوع باعث شده بود که تمام کارها بردوش دبیران بیفتد و آنها شرایط‌کاری سختی داشته باشند و فرصت کمتری برای حضور فعال در سطح محله‌ها پیدا کنند و به مسائل و مشکلات شهروندان بپردازند.
اغلب شورایاران به این موضوع معترضند که درخواست‌ها و نظرات‌شان از طرف شهرداری منطقه نادیده گرفته می‌شد یا دسترسی چندانی به شهردار نداشتند؟
در مواردی که نظرات شورایاران نادیده گرفته شده ممکن است که امکان اجرا و اعمال نظر آنها برای مدیریت شهری وجود نداشته است. برای مثال درخواستی برای جانمایی یک پل روگذر عابرپیاده در نقطه‌ای از منطقه داشتیم که اجرای آن از حیطه وظایف شهرداری خارج بود و در اختیارات نهاد دیگری قرار داشت. یا اینکه درخواست‌های دیگری بوده که به علت مشکلات اقتصادی امکان تأمین منابع مالی آنها وجود نداشته است. یا در مورد آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد که در عین پیگیری‌های جدی که از سوی مدیریت شهری منطقه۲۱ صورت گرفته، امکان رفع کلی معضل وجود ندارد.

در طول سال به‌طور مرتب بازدیدهای میدانی به اتفاق شورایاران هرمحله داشتیم. در این بازدیدها طرح‌هایی مصوب شد که صورت جلسات آنها هم موجود است. این مصوبات به‌طور کامل پیگیری و اجرا شده است. همچنین دیدارهای دوره‌ای شورایاران با شهردار منطقه و جلسات با کارگروه‌های تخصصی به‌صورت مداوم برگزار شده است. علاوه بر آن نشست‌هایی به شکل دوره‌ای و فصلی با دبیران محله‌های ۱۳‌گانه هم برگزار کرده‌ایم. همچنین در ملاقات‌های مردمی شهروندان منطقه۲۱ با شهردار، شورایاران محترم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند.
در مجموع به عملکرد و کارنامه شورایاران منطقه در دوره گذشته چه نمره‌ای می‌دهید؟
ما نباید به شورایاران محترم نمره بدهیم. این شورایاران هستند که می‌بایست به عملکرد ما در مدیریت منطقه نمره بدهند. شورایاران نمره‌شان را باید از شهروندان محله‌ها بگیرند چون شورایاران منتخبان شهروندان محله‌ها و نماینده آنها هستند.
میزان استقبال مردم از انتخابات شورایاری دوره پنجم چطور است؟
خوشبختانه در منطقه۲۱ استقبال خوبی از انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران شده و با توجه به جمعیتی که داریم، نسبت به مناطق دیگر بیشترین تعداد حضور ودرصد مشارکت را داشتیم. همچنین به لحاظ نسبت تعداد بانوان نامزد شده برای انتخابات به نسبت جمعیت منطقه هم رتبه اول شهرتهران در اختیار ما است. به لحاظ کلی شاید فرصت کمی که از زمان تصویب آیین‌نامه تا زمان برگزاری انتخابات وجود داشت و نبود زمان کافی برای اطلاع‌رسانی گسترده به شهروندان، می‌توانست میزان مشارکت شهروندان را محدود کند، اما خوشبختانه استقبال بسیار خوبی در سطح کلانشهر تهران داشتیم و میزان مشارکت فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود.
برای استفاده بیشتر از ظرفیت شورایاران در دور پنجم چه راهکار و برنامه‌ای دارید؟
باز هم تأکید می‌کنم که اگر تمام شورایاران منتخب مردم و هر ۹ عضو آن فعال باشند و در قالب دستورالعمل جدید و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده فعالیت جدی و مستمر داشته باشند، قطع به یقین می‌شود این انتظار و اطمینان خاطر را داشت که در این دوره، از ظرفیت شورایاری‌ها بیشتر و بهتر استفاده خواهد شد.

خوشبختانه در منطقه۲۱ استقبال خوبی از انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران شده و با توجه به جمعیتی که داریم نسبت به مناطق دیگر بیشترین تعداد حضور و ‌درصد مشارکت را داشتیم

کد خبر 448228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha