حسن حسن زاده ـ خبرنگار: توجه مدیریت شهری منطقه ۲ به موضوع هوشمندسازی خدمات با حمایت جدی از استارت‌آپ‌ها نشان می‌دهد عزم شهرداری منطقه برای تحقق رویکردهای جدید مدیریت شهری که شهروندمحوری را به جای توسعه کالبدی شهر مدنظر قرار داده، جدی است.

منطقه11

تلاش برای ساماندهی ترافیک در برخی معابر پر تردد با کمک به شرکت مترو برای تکمیل هرچه زودتر خط ۷، تا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه پارکینگ‌های عمومی که نمونه‌هایی از سیاست‌های سکان‌داران شهرداری منطقه برای افزایش کیفیت زندگی شهری در محدوده منطقه هستند. به همین بهانه با «‌رسول کشت‌پور» شهردار منطقه ۲ درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای شهرداری منطقه و نیز نقش شورایاران به‌عنوان حلقه واسط میان اهالی محله و شهرداری برای رسیدن به منطقه‌ای شهروندمحور گفت‌وگو کرده‌ایم.

در شعار «تهران، شهری برای همه» که در رویکرد جدید مدیریت شهری تهران، محور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای طراحی و اجرای پروژه‌هاست، افزایش کیفیت زندگی شهروندان در محله‌ها در مرکز توجه قرار دارد. در شهرداری منطقه ۲ برای تحقق این رویکرد چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟  
 برای افزایش کیفیت زندگی شهری در محله‌ها، توجه ویژه‌ای به شورایاری‌ها خواهیم داشت. در واقع مدیریت شهری منطقه۲ با ساخت و تکمیل سراهای محله و ایجاد ﻇرفیت زیرساختی برای شورایاران به‌عنوان معتمدان محله‌ها و منتخبان مردم که از نیازها و خواسته‌های اهالی آگاهند، این فرصت را به وجود آورده است که شورایاران در مقام بازوی اجرایی مدیریت شهری در فرهنگسازی و ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی به مردم نقش‌آفرینی کنند.  
بنابراین، در مدیریت شهری منطقه ۲، شورایاران نقش پررنگی خواهند داشت؟  
بله، شورایاری‌ها با ایجاد سازوکار مناسب برای انتقال نیازها و خواسته‌های اهالی محله به شهرداری منطقه ایفای نقش خواهند کرد. به‌عنوان مثال، ساخت سرای محله آسمان، مجموعه ورزشی محله آسمان و سرای محله بهرود، مصداقی عینی از ایفای نقش شورایاران محله‌های منطقه است. در واقع از آنجایی که ماهیت شورایاری، شناسایی، نظارت، مشورت و همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌هاست، شورایاری‌های محله‌ها می‌توانند به ایجاد سرمایه‌های اجتماعی و نهادینه کردن آنها کمک کنند و با توسعه محله و افزایش مشارکت مردم در اداره امور محله به سوی مسئولیت‌های نهادهای محلی حرکت کنند.  
تعامل میان شورایاران و شهرداری منطقه در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌های جدید و نیز در مرحله اجرای پروژه‌ها چگونه رقم خواهد خورد؟  
این کار با همبستگی و مشارکت بیشتر میان شورایاران، شهرداران نواحی و معاونت‌ها امکانپذیر است. در منطقه۲، ۱۴۷ عضو اصلی شورایاری در ۲۱ محله منطقه، جلسه‌های مستمر و منظم با شهردار منطقه، شهرداران نواحی و معاونت‌ها دارند یا با برگزاری جلسه‌های موضوعی و اضطراری خارج از برنامه، مسائل و مشکلات شهروندان را پیگیری می‌کنند.  
برای ارتباط بیشتر شهروندان با شورایاران در محله‌های منطقه، چه‌ساز وکاری وجود دارد تا این حلقه ارتباطی که نتیجه آن رفع مشکلات محله و افزایش کیفیت زندگی شهری است، تکمیل شود؟  
هر محله منطقه ۲ با حضور ۷ شورایار، دبیر، جانشین و منشی اداره می‌شود. دفاتر شورایاری‌ها در سرای محله واقع شده و اهالی با مراجعه به این دفاتر، مسائل و موضوعات محله خود را به شهردار منطقه انتقال می‌دهند. با وجود این، با تشکیل ۴ کارگروه تخصصی و قرار دادن شورایاران در این کارگروه‌ها بر اساس تمایل، تجربه و تخصص آنها و نیز آموزش شورایاران در این حوزه‌ها و تفکیک مأموریت‌ها، این امکان برای اهالی محله‌های منطقه فراهم شده تا به شورایاران در حوزه‌های مختلف مراجعه و مشکلات خود را مطرح کنند.
این کارگروه‌ها کدامند؟
کارگروه خدمات شهری و محیط‌زیست، کارگروه مشارکت‌های اجتماعی و آموزش‌های شهروندی، کارگروه عمران و شهرسازی و کارگروه فرهنگی و اجتماعی. هرکدام از این کارگروه‌ها هیئت رئیسه‌ای با ۳ عضو دارد و اعضای آن هر ماه درباره موضوعات و مشکلاتی که شهروندان با آنها در میان می‌گذارند با معاون شهردار در آن حوزه تخصصی به گفت‌وگو می‌نشینند.
طرح توسعه خط ۷ مترو به کجا رسیده است؟
به دلیل نوسانات بازار و افزایش قیمت اتوبوس‌ها و حاضر نشدن شرکت‌های بهره‌برداری اتوبوسرانی در مناقصه‌ها، با برگزاری جلسه‌هایی که شهردار محترم تهران، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی و سرمایه‌گذار پروژه در آن حضور داشتند به روند انجام پروژه سرعت‌ بخشیدیم. در این جلسه‌ها قرار شد در قالب توافقنامه‌ای برای ۳۰ دستگاه اتوبوس ویژه دو خط ۲۹۳ (میدان صنعت‌ـ مترو دانشگاه شریف) و ۲۹۰ (پایانه ‌مترو صادقیه‌ـ میدان صنعت) به مدت ۱۰ سال بهره‌برداری از این خطوط تعهد ایجاد شود. اکنون مفاد توافقنامه تهیه شده و برای تأیید در هیئت‌مدیره به شرکت اتوبوسرانی ارسال شده است.
منطقه ۲ به‌عنوان نخستین منطقه‌ای شناخته می‌شود که در مسیر شهر هوشمند قرار گرفته است. موضوعی که همگام با رویکرد جدید مدیریت شهری زمینه‌ساز کاهش‌ تردد در شهر و در نتیجه کاهش بار ترافیکی در مناطق پر تردد می‌شود. اقدامات انجام شده شهرداری در این زمینه چه بوده است؟
یکی از اهداف اصلی ما در منطقه بر اساس رویکرد جدید مدیریت شهری، خدمت‌رسانی هوشمند به شهروندان است. برای رسیدن به این هدف گام‌های مؤثری برداشته شده که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای طرح پایلوت ساماندهی حدود ۱۵ هزار فضای پارک حاشیه‌ای هوشمند با هماهنگی سازمان‌های حمل‌ونقل و ترافیک و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. همچنین راه‌اندازی و بهره‌برداری از اپلیکیشن استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی «بی‌دود» با استفاده از ۱۰ ایستگاه و حدود ۳۰۰ دوچرخه و نیز اجرای موفق طرح خودروهای سیار سوخت‌رسان (پیدو) در محدوده منطقه از دیگر اقداماتی است که برای تحقق شهر هوشمند در منطقه انجام شده است.  
موضوع تأمین پارکینگ برخی مراکز تجاری بزرگ در محدوده منطقه۲ به دغدغه اهالی محله‌ها تبدیل شده است. شهرداری منطقه نیز پیگیر تأمین پارکینگ توسط این مراکز تجاری بزرگ به‌ویژه در خیابان‌های کوهستان، چهارراه دریا و بلوار فرحزادی بوده است. پیگیری‌های شهرداری به چه نتیجه‌ای رسیده است؟
برای ساماندهی معضلات ترافیکی مراکز جاذب سفر در منطقه، طرح‌ها و سیاست‌های مختلف در پیش گرفته‌ایم. مراکزی را که هنوز راه‌اندازی نشده‌اند پیش از شروع به کار به انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی ملزم کرده‌ایم و مراکزی که پیش از این به بهره‌برداری رسیده بودند نیز به تأمین حداکثری پارکینگ برای کارکنان و مراجعان ملزم شده‌اند. در واقع این کار با انجام مطالعات ترافیکی توسط مشاوران مورد تأیید معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و با تمرکز بر کاهش معضلات و مشکلات ترافیکی در محدوده متأثر از مراکز جاذب سفر، با همکاری و هماهنگی شهرداری منطقه انجام می‌شود.  از اواخر سال ۱۳۹۶پیش‌بینی‌های لازم برای پوشش حمل‌ونقل عمومی پیرامون مراکز جاذب سفر منطقه انجام شده و این مسئله یکی از رویکردهای جدی شهرداری است.

کد خبر 448187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha