در منطقه۱۳ طی یکسال و نیم اخیر پروژه‌های متعددی انجام شده که از جمله آنها می‌توان به زمان‌دار و هوشمند شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و تجمیع ۱۵پلاک در ناحیه یک شهرداری اشاره کرد که دومین تجمیع بزرگ شهر تهران است.

پروژههایی به وسعت کل شهر

همچنین باید به افتتاح بازارچه انتهای خیابان سعدی اشاره کرد. ساخت فضای سبز روی مسیل منوچهری و تأسیس کتابخانه «باباطاهر» از دیگر پروژه‌های فرامنطقه‌ای محله است. تعریض خیابان پیروزی و ساخت ۸ کیلومتر طول مسیر دوچرخه‌سواری در این ناحیه از دیگر اقدام‌های مؤثر و مثمرثمر منطقه است. گزارش ما را درباره چند مگا پروژه ترافیکی و عمرانی در منطقه بخوانید.

  • بهره‌برداری از سومین کتابخانه شهر تهران
    کتابخانه باباطاهر در محله آشتیانی در انتهای خیابان سعدی واقع شده است. این کتابخانه در حال حاضر به لحاظ وسعت سومین کتابخانه نهاد کتابخانه‌های شهر تهران است. «محبوبه کفیلی» مدیر این کتابخانه می‌گویید: «اکنون با توجه به توسعه همه‌جانبه این کتابخانه، به‌طور میانگین روزی بیش از ۶۰۰ نفر به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.» شاید تنها نقیصه این کتابخانه کمبود آرشیو مجله‌های هنری و روزنامه‌ها باشد که آن هم با صرف اندک هزینه‌ای جبران و برطرف خواهد شد.
  • چراغ‌های هوشمند روشن شد

چراغ راهنمایی و رانندگی شرق محله صفا و بسیاری از چراغ‌های دیگر در محله، به تازگی زمان‌دار و هوشمند شده‌اند. «زهره نصیری» شورایار محله «زاهد گیلانی» می‌گوید: «نخستین چراغ راهنمایی و رانندگی که در محله ما زمان‌دار و از آن مهم‌تر، هوشمند شد، چراغ راهنمایی و رانندگی شرق محله صفاست. طی یکسال و نیم اخیر حدود ۲۲ چراغ راهنمایی و رانندگی در منطقه هوشمند شده‌اند. شرق محله صفا تا پیش از این چراغ راهنمایی و رانندگی نداشت و به همین دلیل تصادف‌های متعددی در آنجا رخ می‌داد. هوشمند شدن این چراغ‌ها با نصب «سنسور» در کف آسفالت خیابان و طبعاً چندین ‌متر قبل از چهارراه انجام می‌شود.»

  • سرپوشیده شدن مسیل منوچهری
    اغلب ساکنان و کاسبان اطراف مسیل منوچهری در محله امامت از فقدان امنیت در بوستانی که روی مسیل منوچهری واقع شده گلایه دارند. «سید وحید مقدم» شورایار محله امامت معتقد است که اگر بازارچه کوچکی به‌عنوان بازار میوه‌وتره‌بار کمی پایین‌تر از خیابان نیشابور تأسیس شود، اراذل و اوباش از روی مسیل منوچهری می‌روند و دست‌کم به جای دیگری کوچ می‌کنند. این سخنان شورایار محله امامت تصاویر معتادان متجاهری را در ذهن ما تداعی می‌کند که در جنوب مسیل منوچهری، کماکان مشغول مصرف موادمخدر هستند. مقدم می‌گوید: «یکی از درخواست‌های مهم مردم طی یکسال و نیم اخیر سر پوشیده شدن مسیل منوچهری بود. از این حیث که محله ما از لحاظ سرانه فضای سبز کمبود داشت، سرپوشیده و سرسبز شدن این مسیل یکی از آرزوهای مردم بود که برطرف شد. تنها یک نکته باقی می‌ماند و آن هم اینکه اگر روز بازار بیاید معتادان می‌روند.»
  • ساخت و تجهیز پایانه «ابن‌سینا»

در منطقه ۱۳ طی یکسال و نیم اخیر پروژه‌های متعدد ترافیکی اجرایی شده است. «سید رضا تربت‌جو» در این‌باره می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین طرح‌های فرا منطقه‌ای ساخت و تجهیز پایانه «ابن‌سینا» است. این پایانه جنب مترو پیروزی واقع شده و شهروندانی که می‌خواهند با مترو در شهر تردد کنند به سادگی و سهولت می‌توانند از این پایانه بهره‌ ببرند. تا پیش از اجرایی شدن این پروژه، تاکسی‌ها کنار خیابان پیروزی توقف می‌کردند که هم باعث کند شدن حرکت خودروها و هم بروز تصادف‌های احتمالی می‌شد. اغلب این تاکسی‌ها در ۲ مسیر تردد داشتند یکی به سمت میدان امام حسین(ع) و دیگری به سمت خیابان ۱۷ شهریور.

پایانه ابن‌سینا در قطعه زمینی به مساحت ۸۰۰‌مترمربع ساخته شد که یکی از نیازهای مردم و درخواست شورایاران بود. این پایانه مسقف است و یک دفتر تاکسیرانی دارد. این پایانه از سوی دیگر به خط ۳ پایانه اتوبوس‌های تندرو که در بزرگراه امام علی(ع) ‌ تردد می‌کنند، نزدیک است. در حقیقت شهروندان در این ناحیه، می‌توانند برای‌ تردد خودرو شهر مدهای مختلفی را انتخاب کنند. دیگر پایانه‌ای که در منطقه تأسیس شده پایانه شهید «کلاهدوز» است. این پایانه نیز جنب مترو کلاهدوز بنا شده و در آن هم اتوبوس و هم تاکسی وجود دارد. تاکسی‌ها قسمت شرقی پایانه را به خود اختصاص داده‌اند. باید نوید یک خبر خوب دیگر را به شهروندان و ساکنان منطقه بدهیم که به تازگی مجوز راه‌اندازی خط جدید حمل‌ونقلی به سمت چهارراه تهرانپارس و پایانه شرق جدید که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، صادر شده و به‌زودی در این مسیر به شهروندان خدمات حمل‌ونقلی ارائه می‌کند.»

  • دسترسی به خیابان دماوند

سراسر خیابان دماوند در محله «قاسم‌آباد» از سی‌متری نارمک تا تقاطع خیابان وکیل‌باشی پل عابرپیاده ندارد. «مجید محمدعلیخانی» شورایار محله قاسم‌آباد را در محله می‌یابیم. او بدون مکث و معطلی می‌گوید: «در محله ما یکی از معضل‌های عمده فقدان امنیت است. قبلاً یک کانکس نیروی انتظامی در محله قاسم‌آباد بود که نمی‌دانم چرا جمع شد. سالمندان حتی در روز نیز در تردد شهری مشکلاتی دارند که می‌خواهم آن را با شما در میان بگذارم. همچنین سراسر محله نیروی هوایی بافت فرسوده است که باور کنید به جرئت می‌توانم بگویم کمتر محله‌ای در پایتخت شرایط مشابه ما را دارد. بگذریم.

مهم‌ترین پروژه فرامنطقه‌ای که تاکنون مغفول مانده ایجاد بریدگی و معبری برای دسترسی آسان‌تر به منطقه ۸ و شمال منطقه دماوند است. در حقیقت محله ما با خطوط اتوبوس تندرو از منطقه ۸ جدا شده است. یعنی اگر کسی بخواهد به آن سوی خیابان برود باید تا ابتدای سی‌متری نارمک به قول قدیمی‌ها پیاده گز کند. این مشکل به گونه‌ای است که چند بار مردم جوشکار آورده‌اند و حفاظ وسط خیابان را بریده‌اند. گرچه شیوه و کار آنها را تأیید نمی‌کنم اما این موضوع نشانگر وضع موجود است. ما در محله بیش از هر چیز به پل عابرپیاده مکانیزه نیازمندیم.»

ساخت ۸ کیلومتر طول مسیر دوچرخه در خیابان پیروزی یکی دیگر از اقدامات مؤثر شهرداری در منطقه ماست که با پیگیری شورایاری محله پیروزی به نتیجه رسیده است. «سید رضا تربت‌جو» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار می‌گوید: «در منطقه ۱۳ بیش از ۱۱کیلومتر مسیر دوچرخه ساخته شده که ۸کیلومترش مربوط به خیابان پیروزی است.»
یکی دیگر از پیگیری‌های مهم شورایاران منجر به تعریض خیابان پیروزی شده است. خیابانی که هنوز در برخی نقاط عرض همگونی با دیگر نقاط ندارد.  
از دیگر اقدام‌های شورایاری محله پیروزی باید به نتیجه رساندن مبلمان زیبای خیابان پیروزی اشاره کرد. در ابتدای خیابان پیروزی از سمت میدان شهدا مبلمان شهری، نیمکت و میزهایی را می‌بینیم که به همت شهرداری این منطقه و پیگیری شورایاری ساخته شده است.

کد خبر 448111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha