طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری برای تحقق رویکردهای جدید مدیریت شهری تهران در منطقه ۲ به بهره‌برداری رسیده است، پروژه‌هایی که شهروندان نیز همسو با شعار «تهران، شهری برای همه» در فرایند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آنها نقش داشته‌اند.

حرکت به سوی آنلاین

آغاز به کار استارت‌آپ‌های دوچرخه اشتراکی، پمپ بنزین سیار و... که برای نخستین بار در پایتخت در منطقه ۲ اتفاق افتاد، کتابخانه اختصاصی کودکان، مناسب‌سازی بوستان کودک برای توانیابان و... تنها گوشه‌ای از پروژه‌هایی است که همگی با هدف افزایش کیفیت زندگی در محله‌های منطقه راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار گرفته‌ است. در این گزارش به مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری منطقه که در دوره جدید مدیریت شهری راه‌اندازی و در اختیار اهالی قرار گرفته است اشاره کردیم.

منطقه ۲ اکنون با حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات شهری که افزایش رفاه و کیفیت زندگی شهری، کاهش سفرهای شهری و در نتیجه کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوای منطقه را به همراه دارد، یکی از قطب‌های استارت‌آپی شهر محسوب می‌شود. از ابتدای سال گذشته بود که منطقه ما همگام با رویکردهای جدید مدیریت شهری تهران، به‌عنوان نخستین منطقه شهر در مسیر هوشمندسازی قرار گرفت تا با حمایت از کسب و کارهای خلاقانه به هدف زندگی نوین و هوشمند در شمال غرب پایتخت دست یابد. نتیجه این تصمیم، آغاز به کار استارت‌آپ‌های «بی‌دود» (دوچرخه‌های اشتراکی)، «پیدو» (پمپ بنزین سیار)، «زیست‌اَپ» (جمع‌آوری آنلاین پسماندهای خشک)، «بازرگام» (خرید آنلاین میوه)، «الو پارک» (رزرو آنلاین جای پارک) و... در منطقه ما بود.

  • هوشمندسازی ۱۵ هزار پارک حاشیه‌ای

شهرداری منطقه با رونمایی از پروژه پارک هوشمند حاشیه‌ای نشان داد عزمی جدی برای حرکت به سمت شهر هوشمند دارد. منطقه ۲ با آن تراکم بالای بافت‌های اداری و تجاری در برخی محله‌ها و نیز وجود اماکن و تفرجگاه‌هایی که مسافران بسیاری را از نقاط مختلف شهر به خود جذب می‌کند، یکی از مناطق تهران است که با معضل جدی کمبود جای پارک به‌ویژه در خیابان‌های اصلی روبه‌روست. اما روزهای پایانی سال گذشته بود که خبر رسید ۱۵ هزار پارک حاشیه‌ای منطقه ۲ هوشمند شد تا گامی رو به جلو برای حل این مشکل جدی منطقه باشد. این طرح که با نام هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای شناخته می‌شود، برای نخستین بار در تهران و در ۹۵ معبر منطقه به‌صورت هوشمند و با استفاده از اپلیکیشنی جدید مدیریت می‌شود. بر اساس این طرح، پارک خودرو در حاشیه خیابان در نیم ساعت اول برای رانندگان رایگان است. به‌عنوان مثال اگر خودرویی ۲ ساعت در حاشیه خیابان‌های زیر پوشش این طرح پارک شود، صاحب خودرو باید هزینه یک و نیم ساعت پارک خودرو در خیابان را پرداخت کند. اما از مهم‌ترین فواید اجرای این طرح کاهش چشمگیر پارک دوبل در حاشیه خیابان، است.

  • کتابخانه اختصاصی ویژه کودکان
    شهرداری تهران ملزم به اجرای مصوبه‌ای است که می‌گوید تهران باید به شهر دوستدار کودک تبدیل شود. یعنی شهری که در آن کودکان هم باید در امکانات و مواهبی چون سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و... که ویژه خود آنها باشد سهم داشته باشند. اما پاییز سال گذشته بود که نخستین کتابخانه تخصصی ویژه کودکان شهر تهران به‌عنوان نخستین گام برای تحقق شهر دوستدار کودک در سرای محله شریف راه‌اندازی شد. اگرچه هنوز عمر نخستین کتابخانه ویژه کودکان شهر به یک سال هم نرسیده، استقبال خوب خانواده‌ها از این کتابخانه نشان می‌دهد، شهرداری منطقه گام نخست را محکم برداشته است. کتابخانه کودکان سرای محله شریف، اکنون بیش از ۲هزار جلد کتاب تخصصی کودکان در حوزه‌های مختلف دارد و با امکاناتی مانند ساخت انیمیشن و قصه‌گویی برای کودکان در اختیار اهالی محله شریف و دیگر محله‌های مجاور قرار گرفته است.
  • مناسب‌سازی بوستان کودک برای توانیابان

تهران شهری برای همه است؛ برای همه اقشار و گروه‌های سنی، از خردسالان و سالمندان تا افراد کم‌توان و معلول. شهرداری منطقه ۲ برای تحقق این رویکرد، بوستان کودک را با هدف فراهم‌کردن امکان حضور توانیابان در شهر و بهره‌مندی آنها از اماکن عمومی و تفریحی مناسب‌سازی کرد. تجهیز بوستان به ست‌های ورزشی و آمادگی جسمانی مخصوص توانیابان، همسطح‌سازی فضای بوستان برای تسهیل‌ تردد معلولان با ویلچر، نصب نیمکت‌های مخصوص، اختصاص پارکینگ‌هایی مخصوص توانیابان و... از جمله کارهای انجام شده در این بوستان است.

  • مرکز حمایت از استارت‌آپ‌ها
    افتتاح مرکزی ویژه برای حمایت از استارت‌آپ‌ها در شهرداری منطقه ۲، یکی دیگر از اقدامات اساسی مدیریت شهری منطقه برای حرکت به سمت خدمت‌رسانی هوشمند به شهروندان و نیز حمایت جدی از کسب و کارهای نوآورانه است. مرداد ماه سال گذشته بود که شهرداری منطقه در حضور بیش از ۲۰۰ نفر از صاحبان ایده‌های هوشمندانه شهری از مرکز حمایت از استارت‌آپ‌ها رونمایی کرد. در این مرکز، صاحبان ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه شهری می‌توانند از حمایت‌های شهرداری منطقه برای جذب سرمایه‌گذار، فضای کار و تبلیغات بهره‌مند شوند. در واقع شهرداری با راه‌اندازی این مرکز با ثبت‌نام از استارت‌آپ‌ها، طراحان اپلیکیشن‌ها و هرگونه طرح‌ها و خلاقیت‌های نوآورانه در حوزه شهری، زمینه‌ساز تسهیل ارتباط بین سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، کارآفرینان و صاحبان اپلیکیشن‌ها می‌شود.
  • سرزمین پرواز

راه‌اندازی پروژه سرزمین پرواز در بوستان پرواز یکی از نمونه‌های عملیاتی رویکرد جدید مدیریت شهری است. محلی که در گذشته به ساختمان جمع‌آوری زباله اختصاص داشت و به مکانی بدون استفاده برای شهروندان تبدیل شده بود، اکنون با مشارکت شهرداری تهران و بخش خصوصی به مکانی تفریحی و گردشگری در منطقه تبدیل شده است. پروژه سرزمین پرواز یا «fly land» نام این مکان تفریحی جدید منطقه است که ۱۳ هزار و ۷۰۰‌مترمربع مساحت دارد. بزرگ‌ترین سرسره کشور در بوستان پرواز واقع شده است تا شهروندان منطقه بتوانند در ۴ فصل سال از لذت تیوپ‌سواری بهره‌مند شده و از دیگر امکانات این مجموعه شامل کافی‌شاپ، رستوران و... استفاده کنند.

  • بهره‌برداری از دستگاه‌های خوددریافت پسماند (RVM)
    شهرداری منطقه گام‌های بلندی برای فرهنگسازی و تشویق اهالی منطقه به مشارکت در جمع‌آوری پسماند برداشته است. یکی از آخرین اقدامات شهرداری، تهیه و نصب دستگاه خوددریافت پسماند خشک است. RVM یا همان دستگاه خوددریافت پسماند خشک در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای که‌ تردد شهروندان در آن زیاد است نصب می‌شود تا آنها را به مشارکت در جمع‌آوری پســــماند ترغیب کند. در منطقه ۲ نیز دستگاه RVM پس از عقد قرارداد با فروشگاه شهروند در این مجموعه نصب شده و اهالی می‌توانند با تحویل پسماند خشک به RVM و با در دست داشتن فیشی که دستگاه در قبال تحویل پسماند به آنها می‌دهد از خدمات مراکزی که دستگاه در آنها نصب شده (مانند فیش‌های تخفیف و...) استفاده کنند.
کد خبر 448206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha