شهرداری منطقه ۱۵ امسال طرح‌های عمرانی بسیاری را در محله‌های مختلف منطقه اجرایی خواهد کرد.

تره بار

برنامه‌ها در ۲ بخش اجرایی خواهد شد. یک بخش مربوط به ساخت و افتتاح پروژه‌های عمرانی است و بخش دیگرمربوط به طرح‌های اجرایی درحال حاضربرخی از پروژه‌های عمرانی که در حال حاضر سال گذشته کلید خورده بود به دلیل وسعت پروژه و مشکلات پیش روی شهرداری به امسال موکول شده و شهرداری منطقه ۱۵ تعداد ۱۵ پروژه مهم را در نیمه دوم تیر ماه امسال افتتاح کرده که اکنون قابل بهره‌برداری است. از مجموعه‌های ورزشی گرفته تا مجموعه‌های فرهنگی همه‌وهمه در تابستان امسال به بهره‌برداری رسیده است. ناگفته نماند برخی از پروژه‌های کلان منطقه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. در این گزارش مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری در امسال را نام برده‌ایم.  

  • راه‌اندازی استخر و سونای افسریه

یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی شهرداری منطقه افتتاح مجموعه استخرمحله افسریه جنوبی است. «داود باغبادی» شورایار محله افسریه جنوبی که پیگیر طرح‌های عمرانی در محله است. درباره این طرح عمرانی می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین طرح‌های عمرانی انجام شده در محله افسریه، ساخت مجموعه استخرافسریه جنوبی بوده که به تازگی افتتاح شده است. با توجه به اینکه در این محله تراکم جمعیت بالا و زمین و فضای خالی محدود است، ساخت این مجموعه ورزشی باعث افزایش سرانه‌های خدماتی و ورزشی می‌شود و جوانان محله از امکانات ورزشی مطلوبی در محله بهره‌مند خواهند شد و دیگر نیازی به رفت‌وآمد به محله‌های مجاور نیست.»

  • افتتاح باغچه حواس

یکی دیگر از پروژه‌های مهم در حوزه خدمات اجتماعی، باغچه حواس است. «اکبر مختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه در این باره می‌گوید: «مجموعه باغچه حواس درحال حاضردر محله افسریه به بهره‌برداری رسیده و نخستین مرکز تخصصی در زمینه تفریح و آموزش برای کودکان نابینا و کم‌بینا در منطقه ۱۵ با ۵۰۰‌ مترمربع مساحت و مجهز به امکانات مختلف از جمله اتاق موسیقی، اتاق هوشمند، کتابخانه بریل و... است. این مرکز با هدف توانمندسازی کودکان و نوجوان کم‌بینا و نابینا تدارک دیده شده و امیدواریم بتوانیم در آینده در این مرکز امکانات ویژه‌تری به کودکان نابینا ارائه بدهیم. در حال حاضر در جنوب‌شرق پایتخت این دومین مرکز ویژه افراد نابینا است که با همکاری شهرداری منطقه و یکی از خیّران ساخته شده است.»

  • بهره‌برداری از مرکز کارآفرینی محله رضویه

یکی از دغدغه‌های مسئولان شهرداری منطقه ۱۵ اشتغالزایی برای اقشار مختلف منطقه است. «اکبرمختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «هدف شهرداری منطقه در زمینه اشتغالزایی برای شهروندان، افزایش مراکز اشتغالزایی است. در حال حاضر قرار است یک مرکز اشتغالزایی در محله رضویه با هدف بهبود رونق تولید ملی برای افراد جویای کار ایجاد اشتغال کند. این مرکز به‌صورت تخصصی در زمینه دوخت لباس مردانه فعالیت می‌کند و دارای امکانات مختلفی است.» او می‌افزاید: «در این مجموعه شرایط اشتغال برای بیش از ۱۵۰ نفر ازافراد واجد شرایط فراهم شود و با توجه به معیشت افراد کم برخوردار در برخی نقاط منطقه قرار است شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا افراد سرپرست خانوار و افراد تحت‌پوشش اداره خدمات اجتماعی در این مرکزمشغول کار شوند.»

  • افتتاح بازار میوه و تره‌بار فجر در محله افسریه
    با توجه به تراکم جمعیت در محله افسریه، شهرداری منطقه سعی بر تأمین سرانه‌های مختلف خدماتی در این محله دارد. «مسعود رضایی‌مقدم» شورایارمحله افسریه شمالی درباره افتتاح بازارمیوه و تره‌بار در محله افسریه می‌گوید: «شهرداری منطقه به تازگی بازار میوه و تره‌بار فجر را در محله افسریه افتتاح کرده و به بهره‌برداری رسانده است. این در حالی است که پیش از این شهروندان این محله برای خرید مسافت طولانی را برای خرید ازبازارهای میوه وتره‌بارمحله‌های مجاورطی می‌کردند. البته محله افسریه شمالی هم دارای بازار میوه و تره‌بار است که با پیگیری شهرداری در نبش خیابان ۴۵ مدت‌ها قبل افتتاح شد و درحال بهره‌برداری است.»
  • ایجاد ۲۰ خانه دوچرخه 

با تکیه برشعار استفاده از حمل‌ونقل پاک، منطقه ۱۵ یکی از مناطق فعال در حوزه ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری و جانمایی خانه‌های دوچرخه است. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «یکی از اقدامات مثبت درحوزه حمل‌ونقل پاک و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در منطقه، ایجاد ۱۱ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و جانمایی ۲۰ کانکس دوچرخه در نقاط مختلف منطقه از جمله دانشکده دخترانه ولی‌عصر(عج)، بوستان آزادگان، پردیس بانوان و... است. شهروندان در منطقه ۱۵ این امکان را دارند که در مسیر ویژه دوچرخه‌سواری با دوچرخه‌های کاملاً استاندارد تردد کنند. البته این امکانات رو به افزایش خواهد بود و کارشناسان حوزه ترافیک در حال بررسی و شناسایی مکان‌های استاندارد برای ایجاد مسیر دوچرخه و جانمایی خانه دوچرخه هستند.»

  • بازگشایی خیابان ناصری 
    بازگشایی معابری که در بافت فرسوده محله‌ها را به بن‌بست تبدیل کرده‌اند، یکی از کارهای مهم شهرداری برای رونق بافت فرسوده است و برای این منظور، اخیراً خیابان ناصری در محله مینابی بازگشایی شده است. «محمدباقر یزدانی» دبیر شورایاری محله مینابی که همواره پیگیر بازگشایی این معبر بوده است، در این‌باره می‌گوید: «در گذشته خیابان ناصری به خیابان خاوران دسترسی نداشت و همین موضوع محله مینابی را به بن‌بست تبدیل کرده بود. در حال حاضر و با پیگیری شورایاری محله با تملک ۲ ملک در نبش خیابان ناصری مسیر سواره‌رومحور خاوران به خیابان ناصری هموار شده و شهروندان محله به راحتی می‌توانند در این مسیر تردد کنند.»
  • استفاده از انرژی خورشیدی 

استفاده از انرژی خورشیدی در پایانه خاوران بحثی است که این روزها مسئولان شهرداری منطقه در حال کارشناسی بر روی این طرح هستند.   «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «پایانه خاوران به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه حمل‌ونقل در منطقه ۱۵ ظرفیت‌های مختلفی دارد یکی از این ظرفیت‌ها تأمین برق است که با قراردادن پنل‌های خورشیدی در پایانه خاوران بخشی از برق مورد نیاز منطقه تأمین می‌شود. با این اقدام هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم برای نخستین بار در پایانه خاوران برای تأمین برق ازانرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود. البته این طرح نیازبه کارشناسی و مطالعات بیشتری دارد که بعد از تکمیل این مراحل در این زمینه اقدامات لازم انجام خواهد شد.»

  • ایجاد مرکز فرآموز سلامت

شهرداری منطقه ۱۵ در حوزه تأمین سلامت کودکان و نوجوانان منطقه به‌ویژه محله‌های کم برخوردار فعال است و قرار است نخستین مرکز فرآموز سلامت منطقه ۱۵ در ماه‌های آینده افتتاح شود. «یاورانصاری» شورایار محله طیب در این‌باره می‌گوید: «با تلاش شهرداری منطقه و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه قرار است نخستین مرکز فرآموز سلامت درمحله طیب به بهره‌برداری برسد. این درحالی است که محله طیب از محله‌های آسیب‌خیز به شمار می‌رود و لازم است که کودکان محله از آموزش‌های لازم در زمینه الگوهای رفتاری بهره‌مند شوند.» او می‌گوید: «در این مرکز قرار است آموزش‌های مختلفی در زمینه سلامت جسمی و جنسی، آموزش‌های هنری، مشاوره، نمایش و... به کودکان ارائه شود.»

  • ساماندهی نقاط بی‌دفاع شهری
    با توجه به قرار داشتن بخشی از منطقه ۱۵ دربافت فرسوده و حاشیه جنوب‌شرق پایتخت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری منطقه ساماندهی نقاط بی‌دفاع شهری است. «عباس‌رجبی» دبیر شورایاری محله کیانشهر در این‌باره می‌گوید: «برخی از محله‌های منطقه ۱۵ فضاهای بی‌دفاعی دارد که به‌عنوان پاتوق افراد معتاد وکارتن‌خواب شناخته می‌شوند. یکی از اقدامات مثبت کارشناسان و مسئولان شهرداری منطقه ۱۵ این است که این فضاهای بی‌دفاع شهری را شناسایی می‌کنند و با توجه به ظرفیت‌های محله آن مکان را تبدیل به پاتوق فرهنگی، بوستان یا مجموعه ورزشی کرده و در نهایت فضاهای بی‌دفاع شهری ساماندهی می‌شود و میزان وقوع خطرات احتمالی در فضاهای بی‌دفاع کاهش پیدا می‌کند. امسال شهردار منطقه برنامه ساماندهی نقاط بی‌دفاع شهری را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند.»
کد خبر 448283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha