در شرایط فعلی درگیری جامعه با بیماری کووید ۱۹ یکی از اقدامات مثبت شهرداری منطقه ۱۵ افتتاح پایگاه اورژانس در محله افسریه شمالی است.

24ساعته در خدمت هم محله اي ها

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  این محله در بخش‌های شمالی و جنوبی با تراکم بالای جمعیت روبه‌رو است و همین موضوع نیاز شهروندان این بخش از پایتخت به خدمات مختلف از جمله در بخش اورژانس را بیشتر کرده است. هرچند پیش از این در افسریه جنوبی پایگاه اورژانس مستقر بود اما بنا به درخواست‌های ساکنان افسریه شمالی و شورایاران محله ایجاد یک پایگاه اورژانس در این بخش هم ضروری به نظر می‌رسید. حالا کمتر از یک ماه از افتتاح پایگاه اورژانس افسریه شمالی در خیابان ۲۸ می‌گذرد و در حال حاضر روزانه حدود ۲۰ مورد مأموریت توسط کارکنان این پایگاه اورژانس انجام می‌شود.

  • خدمات ۲۴ ساعته اورژانس افسریه شمالی

در مسیر جنوب به شمال بزرگراه بسیج، قبل از رسیدن به خیابان ۲۰ متری افسریه کانکسی در سمت راست بزرگراه دیده می‌شود. این کانکس پیش از این، پایگاه انتقال خون بود اما اکنون به پایگاه اورژانس تبدیل شده است. اهالی از این تغییر خرسند هستند چون معتقدند وجود پایگاه اورژانس در محله از اهمیت بالایی برخوردار است. این پایگاه در فضای کوچکی که یک کانکس است واقع شده اما وجود همین یک پایگاه کوچک برای محله‌ای به وسعت افسریه ضروری است. با افتتاح پایگاه اورژانس افسریه شمالی ترافیک خدمت‌رسانی پایگاه اورژانس افسریه جنوبی کاهش پیدا می‌کند و این پایگاه می‌تواند محدوده خدمت‌رسانی خود را که شامل محله‌های شهرک والفجر، اسلام‌آباد، مشیریه و مسعودیه است به‌صورت کامل پوشش دهد. پایگاه اورژانس افسریه شمالی در این روزهای کرونایی آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته به شهروندان را دارد.  

  • افزایش مأموریت‌ها

در شرایطی که جامعه با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، طبعاً مأموریت‌های اورژانس هم دوچندان می‌شود. «عدنان احمدی» مسئول اورژانس‌های منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر روزانه بین ۱۲ تا ۱۸ مورد مأموریت داریم و این درحالی است که به‌صورت میانگین حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد بیماران به بیمارستان انتقال پیدا می‌کنند.» احمدی به افزایش مأموریت‌های اورژانس در ایام کرونا اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بنا بر تجربه شخصی خودم در مراکز دیگر قبل از کرونا، مأموریت‌های ما در ایام کرونا حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد افزایش پیدا کرده است که البته طبیعی به نظر می‌رسد چون برخی از شهروندان در منزل هستند و ترجیح می‌دهند در صورت بروز علائم بیماری با اورژانس تماس بگیرند چون گزینه مطمئنی است.»

  • ضرورت توسعه پایگاه‌های اورژانس

در حال حاضر ۲ پایگاه اورژانس در محله افسریه مستقر است اما با توجه به شرایط کنونی و جمعیت این محله کمبود یک پایگاه دیگر در این محدوده احساس می‌شود. احمدی با اشاره به پوشش‌دهی پایگاه اورژانس افسریه جنوبی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر به غیر از پایگاه افسریه شمالی، یک پایگاه اورژانس دیگر هم در افسریه جنوبی، ۱۵ متری اول، داخل بوستان فجر قرار دارد.

این درحالی است که این پایگاه بخش جنوبی افسریه یعنی شهرک والفجر و اسلام‌آباد و به‌صورت کمکی مشیریه و مسعودیه را پوشش می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود بار ترافیک اورژانس مسعودیه بالا برود.» او به ضرورت افزایش پایگاه‌های اورژانس اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر بتوانیم یک پایگاه اورژانس در شهرک والفجر ایجاد کنیم کمبود اورژانس در محدوده رفع خواهد شد.» احمدی به تراکم جمعیت در محله افسریه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «تراکم جمعیت در محله افسریه بسیار زیاد است. وجود ساختمان‌های متعدد و کوچه‌های کم‌عرض باعث می‌شود خدمت‌رسانی در برخی از اوقات به سختی انجام شود اما ما در هر شرایطی ملزم به ارائه خدمات به شهروندان هستیم.» 

  • شعاع خدمات در ۴ جهت افسریه 

با افتتاح پایگاه اورژانس، ساکنان افسریه شمالی در ۴ جهت جغرافیایی درمحله افسریه از خدمات اورژانس بهره‌مند می‌شوند. مسئول اورژانس‌های منطقه ۱۵ این جمله را می‌گوید و می‌افزاید: «در حال حاضر شعاع خدمات پایگاه اورژانس افسریه شمالی از قسمت شرقی در محدوده بزرگراه بسیج، در قسمت شمال تا خیابان شهید رحیمی، در قسمت غرب تا ۱۵ متری چهارم افسریه و در قسمت جنوب هم ۱۵ متری اول است.» او با اشاره به تعداد کارکنان شاغل در هر شیفت‌کاری می‌گوید: «در هر شیفت‌کاری ۴ کارکنان فعالیت می‌کنند.

یک نفر به به‌صورت دائم در مرکز حضور دارد، یک راننده آمبولانس و ۲ نفر از کارکنان کارآمداد را انجام می‌دهند. با توجه به تعداد مأموریت‌ها در این روزها، در واقع می‌توان گفت ما با کمبود نیرو مواجه هستیم که امیدواریم این مشکل رفع شود.» احمدی به عدم ارائه خدمات اورژانس به مراجعه‌کنندگان حضوری اشاره می‌کند و می‌گوید: «کارکنان پایگاه اورژانس افسریه شمالی، صرفاً بیرون از پایگاه امدادرسانی را انجام می‌دهند و در واقع عملیات اورژانس بیرون از پایگاه صورت می‌گیرد. به این دلیل که امکاناتی برای پذیرش مراجعان حضوری نداریم. در صورتی‌که فضای بزرگ‌تری در آینده در اختیارمان قرار بگیرد که بتوانیم تخت معاینه یا تجهیزات دیگری جانمایی کنیم، امکان دارد خدمات اورژانس به مراجعان حضوری هم ارائه شود.»

  •  شهردار ناحیه ۵ /تعدد مأموریت‌ها در روز اول افتتاح
رضا فیضی/شهردار ناحیه 5 شهرداری منطقه 15

قبل از افتتاح پایگاه اورژانس افسریه شمالی یک پایگاه اورژانس دیگر هم در افسریه جنوبی فعالیت می‌کرد. «رضا فیضی» شهردار ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع می‌گوید: «پایگاه اورژانس افسریه در پارک فجر فعالیت می‌کرد اما با توجه به اینکه فضایی در خیابان ۲۸ در اختیار داشتیم بنا به درخواست‌های مکرر شهروندان و شورایاری محله این فضا را برای استفاده پایگاه اورژانس اختصاص دادیم.»

فیضی با اشاره به ویژگی‌های این مرکز ادامه می‌دهد: «فضای این مرکز یک کانکس ۵۰‌مترمربعی است که در حال حاضر به یک دستگاه موتورلانس و یک دستگاه آمبولانس مجهز است. این مرکز نیاز به خدمات اورژانس اهالی افسریه شمالی را پوشش می‌دهد و در واقع می‌تواند به شهروندان ساکن در خیابان ۲۸ تا خیابان ۴۵ (شهید رحیمی) خدمات ارائه دهد. یکی از نکات قابل توجه افتتاح این اورژانس تعدد مأموریت‌ها در ۲ روز اول افتتاحیه بود که حدود ۱۲ مأموریت ثبت شده است. تمام تلاش شهرداری در شرایط فعلی جامعه ارائه خدمات به شهروندان است و در صورتی‌که زمینی در اختیار شهرداری قرار بگیرد امکان دارد فضای بزرگ‌تری به این پایگاه اورژانس اختصاص بدهیم.»

  • خیال اهالی محله راحت شده است

«سمیه ناظمی» یکی از ساکنان خیابان ۲۸ افسریه در خصوص راه‌اندازی پایگاه اورژانس در این خیابان می‌گوید: «خوشبختانه شهرداری به این نتیجه رسید که شهروندان در بخش شمالی افسریه با مشکل خدمات اورژانس مواجه هستند و در این زمینه اقدام لازم را انجام داد. تا پیش از افتتاح این پایگاه اورژانس، این کانکس پایگاه انتقال خون بود، در نگاه اول شاید وجود پایگاه انتقال خون در محله ضرورت داشته باشد اما نه به اندازه پایگاه اورژانس.

در گذشته هر وقت به این پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کردم تعطیل بود و خدمات خاصی به شهروندان ارائه نمی‌شد. در حال حاضر حرکت بسیار مثبت و تأثیرگذاری در خصوص راه‌اندازی این پایگاه انجام شده است و زمانی‌که جان اهالی به هر دلیلی در خطر است، خیالمان راحت است که اورژانس همیشه در صحنه حاضر است.»

کد خبر 567208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha