شاید خیلی باورپذیر نباشد که محله‌ای در شمال پایتخت با معضلات شهری و اجتماعی دست به گریبان است.

همسایگی

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:‌  شهروندان محله «آسمان‌ها» در بخش شمالی منطقه ۲ با مشکلاتی که حریم و حاشیه‌نشینی برایشان به‌وجود آورده، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از ‌ساخت‌وسازهای غیرمجاز به واسطه همجواری با حریم تا حضور معتادان و سرقت‌های‌ریز و درشت به واسطه همسایگی با دره فرحزاد. در گفت‌وگو با شهروندان محله آسمان‌ها در این گزارش به بررسی معضل سرقت خانه‌های خیابان طاهرخانی پرداخته‌ایم.  


خیابان طاهرخانی یکی از خیابان‌های اصلی محله آسمان‌هاست که بین بلوار پاک‌نژاد از شرق و بزرگراه یادگارامام(ره) از غرب محصور شده است. سرقت‌های اخیر از منازل این خیابان که معمولاً از سوی معتادان صورت می‌گیرد امنیت شهروندان و ساکنان خیابان را خدشه‌دار کرده. «ع. ک» یکی از ساکنان محله است که از خانه‌اش در ماه‌های اخیر سرقت شده. می‌گوید: «سرقت‌ها معمولاً زمانی انجام می‌شود که اعضای خانه برای کار یا خرید از خانه بیرون رفته‌اند. بیشتر پول یا طلا می‌برند. دزدان این خیابان معتادانی هستند که متأسفانه همین اطراف کمین کرده‌اند. سرقت در همه محله‌ها انجام می‌شود. اما مشکل ما این است که اینجا کلانتری نداریم. نزدیک‌ترین کلانتری به ما در شهرک غرب است که خیلی با اینجا فاصله دارد. اگر این محله کلانتری یا کیوسک پلیس داشته باشد معتادان جرئت نمی‌کنند دست به دزدی بزنند. »

  •  تعیین تکلیف زمین‌های رها شده 

با بالا رفتن آمار سرقت‌ها و نارضایتی‌های شهروندان محله، شورایاران با برگزاری جلسات موضوع درخواست ساخت کلانتری را به گوش مسئولان رساندند. «محمدمهدی نثاری» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها می‌گوید: «تردد افراد شرور و معتاد به دره فرحزاد و به دنبال آن محله ما و خیابان طاهرخانی که همسایه دره فرحزاد است باعث بروز ناامنی‌های زیادی از جمله سرقت از منازل در این محدوده شده‌است. علاوه بر این زمین‌های خالی و رهاشده‌ای هم در این خیابان هست که مالکیت آنها مشخص نیست. همین فضاهای بی‌دفاع باعث شده تا از سوی افراد معتاد و شرور به‌صورت حلبی‌آباد درآید که نه تنها چهره محله را زشت کرده، بلکه امنیت را کمرنگ و اهالی را ناراضی کرده‌است. »

نثاری با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان همواره از سوی کلانتری‌ انجام می‌شود پیشنهاد ساخت کلانتری در محله را راهکار اساسی می‌داند و اضافه می‌کند: «محله ما تحت پوشش کلانتری شهرک غرب است. وقتی خواسته خود را مطرح می‌کنیم جواب می‌شنویم که نیرو برای گشتزنی در محله شما نداریم. بی‌شک این محله با شرایطی که دارد به کلانتری مجزا یا حداقل یک کانکس پلیس نیاز دارد که امیدواریم با جلساتی که با رئیسان کلانتری برگزار کردیم به‌زودی به نتیجه برسیم. متأسفانه در این محله درگیری‌های مسلحانه هم دیده شده که این موضوع فقط با حضور گشت پلیس یا وجود کلانتری قابل حل است. »

  •  استقرار کانکس پلیس؛ راهکار کوتاه مدت 
آیت‌الله شهاب‌الدین حائری شیرازی/ امام جماعت مسجد باقرالعلوم(ع)

آیت‌الله «شهاب‌الدین حائری شیرازی» امام جماعت مسجد باقرالعلوم(ع) محله آسمان‌ها همراه با شورایاران محله پیگیر امنیت محله و رضایت خاطر اهالی است. می‌گوید: «اخیراً مطلع شدیم که مقدمات ساخت کلانتری با واگذاری زمین از سوی شهرداری در این محله حل می‌شود. اما ساخت کلانتری زمانبر است. هرچند ساکنان محله آسمان‌ها چشم‌انتظار ساخت کلانتری در محله‌شان هستند تا امنیت به محله بازگردد اما برای راه‌حل کوتاه‌مدت استقرار کانکس پلیس در محله می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. برای امنیت موقت در محله تا ساخت کلانتری می‌توانیم از پایگاه بسیج هم کمک بگیریم. » آیت‌الله ‌حائری شیرازی از موضوع دیگری در رابطه با برقراری بیشتر امنیت در محله می‌گوید: «برای دره فرحزاد که در همسایگی محله ماست باید فکر اساسی شود. زیرا علاوه بر معضلات اجتماعی و سرقت، مکان امنی برای سارقان و معتادان شده‌است. »

  • منتظر زمین برای ساخت کلانتری هستیم
سرهنگ ضرغام آذین / رئیس کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس

موضوع تأمین امنیت بیشتر خیابان طاهرخانی در محله آسمان‌ها را با سرهنگ «ضرغام آذین» رئیس کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس در میان گذاشتیم. او می‌گوید که با همکاری بیشتر شهرداری در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخت ساختمان کلانتری در محله آسمان‌ها خواهیم بود.  

  شهروندان محله آسمان‌ها به دلیل همجواری با حریم منطقه و معضلات ناشی از آن از جمله سرقت، خواستار تأمین امنیت بیشتر در محله‌شان هستند. برای تحقق این خواسته چه راهکاری دارید؟  
از آنجا که دره فرحزاد همسایه غربی محله آسمان‌هاست و در طول سال‌ها برای ساکنان این محله و محله‌های همجوار خود مشکلات زیادی را رقم زده‌بود، در وهله اول با همکاری نهادهای مختلف و دستور دادستان‌درصدد حل مشکلات دره فرحزاد برآمدیم. ‌تا جایی که جاده‌کشی همراه با ۳۰ تیر چراغ‌برق برای تأمین روشنایی انجام شد. خودرو گشت پلیس هم در محدوده حضور داشت. به هر صورت همسایگی با دره فرحزاد برای اهالی محله آسمان‌ها معضلاتی را ایجاد کرده‌است که مهم‌ترین آن سرقت از منازل است که بیشتر از سوی معتادان انجام می‌شود و نه سارقان حرفه‌ای.  
  چرا جمع‌آوری معتادان متجاهر که بارها از این محدوده انجام شده است به نتیجه نمی‌رسد؟  
معتادان بعد از جمع‌آوری از محل به مراکز بازپروری برده می‌شوند و متأسفانه فردای همان روز آزاد می‌شوند و به محل برمی‌گردند. اگر زیرساخت و شرایطی فراهم شود تا حداقل ۶ ماه در مرکز بازپروری بمانند و اعتیاد خود را ترک کنند شرایط بهتری خواهیم داشت.  
  با این اوصاف این محدوده به کلانتری مجزا احتیاج دارد. برای ساخت کلانتری چه برنامه‌ای دارید؟  
خوشبختانه به دستور فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مبنی بر ناکافی بودن تعداد کلانتری در این محدوده مجوز ساخت کلانتری را داریم. کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب با داشتن محدوده پوشش وسیع، فراوانی مأموریت‌ها و وجود ۲ وزارتخانه در محدوده، برای تأمین امنیت این محدوده کافی نیست و باید کلانتری جدیدی ساخته شود. شهرداری پیش از این زمینی را برای ساخت کلانتری در بلوار پاک‌نژاد معرفی کرد. اما گویا قبل از این قول ساخت مسجد را در این زمین به شهروندان داده بودند که ما هم با احترام به نظر شهروندان و حرمت مسجد، زمین دیگری را از شهرداری تقاضا کردیم. قرار شده زمین کنار مسجد باقرالعلوم(ع) در خیابان طاهرخانی را در اختیار کلانتری قرار دهند. شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی و یک نهاد دیگر در این زمین سهیم هستند که امیدواریم با پیگیری بیشتر و سریع‌تر آنان، محل ساخت کلانتری، مشخص و عملیات ساخت‌وساز آغاز شود. کلانتری فقط برای تأمین امنیت و دستگیری سارقان نیست. خدمات دیگری از جمله اعلام مفقودی کارت‌های شناسایی و غیره هم در کلانتری انجام می‌شود که لزوم ساخت آن در محله را روشن‌تر می‌کند.  
  تا ساخت و راه‌اندازی کلانتری قصد ندارید کانکس پلیس در محله مستقر کنید؟  
استقرار کانکس پلیس هم در برنامه ما هست. هرچند کمبود نیرو داریم. با این حال هر وقت بحث زمین کلانتری روشن شد تا قبل از ساخته‌شدن کلانتری، کانکس پلیس در آن محل مستقر می‌شود تا شهروندان به خدمات لازم دسترسی داشته‌باشند.

کد خبر 527244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha